Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur utbilda sig till Yrkesjägare?

Featured Replies

Publicerat

Hej. Jag har länge fascinerat mig av yrkesjägare...

Men hur utbildar man sig till en sådan? Måste man gå många år på Östermalma? Vilka är kriterierna till att man skall antas på en sådan utbildning?

Hoppas verkligen någon ut SJF har kunskapen om detta.

Tack på förhand.

Publicerat

Hej!

3 års gymnasie utbildning e nog bra att du först och främst har.

Sen söker du som praktikant på godkänt gods av SYF ...hur länge du går som praktikant e jag osäker på.

Därefter ska du gå som elev ett ex antal år på olika ställen...tror d e 3 lr 4 år.

Och när det är klart så söker du in på Östermalmas Viltmästar utbildning. ca 8 månader

Med reservation för något fel.

Christer

Publicerat

Här hittar du en del matnyttig info:

http://www.jagareforbundet.se/ostermalma/u...mastarenida.asp

Man ska vara medveten om att gallringen under praktikant- och elevår är mycket hård och de allra flesta "orkar" inte hela vägen. Men om man gör det så är arbetsmarknaden helt OK.

Publicerat

Man måste också tänka ganska långsiktigt... det krävs minst tre års elevplats/praktik innan viltmästarkursen, som bara hålls vart tredje år i dagsläget. Vi kör en just nu, och även om man börjar bums blir det alltså svårt att dra ihop tillräckligt med erfarenhet inför nästa kursstart. Och har man inte det får man vänta ytterligare tre år...

Tänk också på att det inte räcker att brinna för själva jakten, eftersom tiden med bössa i hand eller på axeln oftast är en liten del i jobbet. Brinner man för viltförvaltning och vill arbeta med en viltanpassad markanvändning och nyttjande av landskapet så kan det däremot vara helrätt.

Publicerat
  • Författare
Hej!

3 års gymnasie utbildning e nog bra att du först och främst har.

Sen söker du som praktikant på godkänt gods av SYF ...hur länge du går som praktikant e jag osäker på.

Därefter ska du gå som elev ett ex antal år på olika ställen...tror d e 3 lr 4 år.

Och när det är klart så söker du in på Östermalmas Viltmästar utbildning. ca 8 månader

Med reservation för något fel.

Christer

Tack.

Här hittar du en del matnyttig info:

http://www.jagareforbundet.se/ostermalma/u...mastarenida.asp

Man ska vara medveten om att gallringen under praktikant- och elevår är mycket hård och de allra flesta "orkar" inte hela vägen. Men om man gör det så är arbetsmarknaden helt OK.

Ok. Ungefär som gallringen till typ fjälljägare i Arvidsjaur... <_<

Tack.

Man måste också tänka ganska långsiktigt... det krävs minst tre års elevplats/praktik innan viltmästarkursen, som bara hålls vart tredje år i dagsläget. Vi kör en just nu, och även om man börjar bums blir det alltså svårt att dra ihop tillräckligt med erfarenhet inför nästa kursstart. Och har man inte det får man vänta ytterligare tre år...

Tänk också på att det inte räcker att brinna för själva jakten, eftersom tiden med bössa i hand eller på axeln oftast är en liten del i jobbet. Brinner man för viltförvaltning och vill arbeta med en viltanpassad markanvändning och nyttjande av landskapet så kan det däremot vara helrätt.

Ok. Jag får helt enkelt kolla upp vilka mål jag har och sedan prioritera vid dem som ser roligast-/bäst-/mest troligt -ut.

Tack till alla som givit mig ett snabbt svar.

Publicerat

En fråga som har lite med detta att göra.

Finns det några andra utbildningar som ger möjligheter inom jakt förvaltnigsområdet?

Publicerat

Det står om "ett års arbetslivserfarenhet med jaktlig anknytning" vad kan räknas som det?

Publicerat

Har även jag funderat lite över yrket.

Skulle gärna vilja höra från någon som arbetar med detta eller känner till yrket väl vad det mer exakt går ut på?

Hur ser en typisk dag på jobbet ut?

Publicerat

Ni kan nog hitta en del info via Yrkesjägarföreningen:

http://www.yrkesjagarna.se/

Siktar man på ett jaktanknutet jobb som inte innebär praktisk viltförvaltning direkt så bör man snegla mot SLU, t ex:

http://www.slu.se/?id=333&Utokad=0

De flesta som jobbar med jakt idag sitter endera vid ett skrivbord eller ställer i ordning för andra att jaga. Vill man jaga mycket så är det nog bäst att skaffa sig mycket pengar och fritid så man kan köpa sig schysst jakt när man inte jobbar. Är man däremot intresserad av biologi, förvaltning och viltvård så kan en jaktlig utbildning vara något.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.