Publicerat Oktober 14, 200520 yr Den svenska vildrenen utrotades för drygt 100 år sen. De sista vildrenarna sköts antagligen under 1890-talet. Fortfarande mer än 100 år efter utrotandet kunde man tydligen se stigar som dessa renar trampade upp. Vad jag förstår så är den "genetiska förlusten" nästan total i och med att man menar att de vildrenar som finns kvar (utanför Sverige) inte är speciellt närbesläktade. Vildrenen som fanns här uppe var tydligen väldigt skygg, ett djur man oftast såg försvinna i fjärran. Ett fantastiskt vilt i norra sveriges skogsmarker. Men i sig borde det gå att i vissa områden återinföra vildrenen genom att det finns renar som liknar dessa "vilda" renar bl a lokalt i västerbotten och säkert även på annat håll. Dessa nya vildrenar skulle säkert med tiden återuppta sin rättmätiga plats i ekosystemet. Vi har ju sett till att rädda älgen, rådjuret,bävern och alla de stor rovdjuren i Sverige. Djur som varit på utrotningens rand eller till och med utrotade. Vi ser idag också vildsvinet som ett naturligt inslag i den sydsvenska faunan. Som jag ser det har vildrenen samma berättigande i den svenska faunan och att en återetablering borde påbörjas. Vad tycker ni? M v h Pajala
Publicerat Oktober 14, 200520 yr Ja det skulle vara trevligt, men vad skulle då renskötarna säga ? Som det ser ut nu verkar det finnas allt för lite bete för renarna under vinterhalvåret. Detta beror på att tamrenarna är för många och i dess fotspår ser vi sönderbetade fjällhedar samt skogar med uppäten renlav. Jag tror inte beslutsfattare i detta land skulle ens våga ta upp vildrenens vara eller icke vara, pga renskötarna :-
Publicerat Oktober 14, 200520 yr Jag tycker det beror på av vilken anledning man skulle vilja återinföra den.. Som ännu ett jaktbart vilt, nej.. För att berika mångfalden i naturen.. ja kanske.. men det är svårt.