Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hundförare med mobiltelefon?

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Frågan kommer med en överhängande risk vara luddig!

Läste någonstans att man kan med hjälp av mobiltelefonen använda sig av att t.ex. se positionen av hunden samt ringa upp pejlen på hunden för att få "Live-ljud" vartifrån hunden är?

Någon som kan förklara detta fenomen närmre för mig, samt någon som har provat detta? Fungerar det bra?

MVH

Kabojsaren

Publicerat
Hej!

Frågan kommer med en överhängande risk vara luddig!

Läste någonstans att man kan med hjälp av mobiltelefonen använda sig av att t.ex. se positionen av hunden samt ringa upp pejlen på hunden för att få "Live-ljud" vartifrån hunden är?

Någon som kan förklara detta fenomen närmre för mig, samt någon som har provat detta? Fungerar det bra?

MVH

Kabojsaren

Finns ett stort utbud av mobiltelefoner med GPS idag. Så det andra man skaffar sig är en GPS-pejl och sedan installerar ett nytt GPSprogram till mobiltelefonen.

Inte så komplicerat. :D

Publicerat

Jag har kört första sesongen med gps pejl nu. Det är ju helt otroligt vilken koll man har på hunden med alla dessa finesser. Jag har två wachtlar så det känns som lite overkill men ändå så kul. Kan dock känna att folk med ställande hundar får det nästan för lätt, där hunden är finns ju viltet. Mest nytta har jag haft vid injagning av min hane syns så bra när han slutat driva och är på väg tillbaka och kan då ge en liten inkallnings signal.

Publicerat
Jag har kört första sesongen med gps pejl nu. Det är ju helt otroligt vilken koll man har på hunden med alla dessa finesser. Jag har två wachtlar så det känns som lite overkill men ändå så kul. Kan dock känna att folk med ställande hundar får det nästan för lätt, där hunden är finns ju viltet. Mest nytta har jag haft vid injagning av min hane syns så bra när han slutat driva och är på väg tillbaka och kan då ge en liten inkallnings signal.

Hur menar du nu? En ställande hund skäller ju när den hittat å ställer/ställt vilt och det är ju på det man avgör om man ska smyga in eller inte.

Publicerat
Hur menar du nu? En ställande hund skäller ju när den hittat å ställer/ställt vilt och det är ju på det man avgör om man ska smyga in eller inte.

Ursäkta om jag utryckte mig slarvigt. Vid själva stånd skallet är det ju ingen speciell skilnad. Men när viltet rör sig så hänger ju hunden på väldigt nära och man får nästan som en sändare på viltet.

Publicerat
Ursäkta om jag utryckte mig slarvigt. Vid själva stånd skallet är det ju ingen speciell skilnad. Men när viltet rör sig så hänger ju hunden på väldigt nära och man får nästan som en sändare på viltet.

Ja, det är väl likadant för dom med drivande hund isåntfall? Ännu värre där, istället för att veta på ett ungefär hur drevet går så ser du ju exakt

Publicerat

Tror mattis menar som så att då en drivande hund går rätt ut så att säga så hörs det vartåt drevet drar iväg. Med pejl på ställande som drar så hör du ju inga skall men har ändå full koll på jycken och i vilken riktning viltet drar.

Mvh!

Publicerat
Ja, det är väl likadant för dom med drivande hund isåntfall? Ännu värre där, istället för att veta på ett ungefär hur drevet går så ser du ju exakt

jo men den erfarenheten jag har av ställande(inte väldigt stor max 10 tillfällen per höst) är att de ligger nära när älgen rör sig med drivande har man mer avstånd mellan hund och vilt. Våra halv tama älgar rör sig dess utom sällan i sken lätt att genskjuta. Med gprs kan ju även passskyttar följa hunden.