Publicerat Mars 26, 200917 yr Har en tax valp med riktigt bra härstamning på gång. Pratade med uppfödaren idag och han berättade att han drog spår med en har tass för att kontrollera/ väcka jakt instinkten hos valparna. Är detta är något som man bör börja med från första början? Eftersom jag verkligen planerat att satsa på valpen så tänkte jag vara öppen för råd och idéer. Vad har ni för teorier? Hur brukar ni göra och inte göra? Bör man bromsa hunden överhuvudtaget eller bara köra fullt? Hur skulle ert vecko/ månads schema se ut när man skall träna upp en ny tax valp? Valpen är född i slutet på februari...
Publicerat Mars 26, 200917 yr Att spåra med hunden är inte fel, så länge det är roligt och hundne orkar är det bra att köra lite, taxar är oftast väldigt självständiga så jobba mera på kontakten inför inkallningsövningarna, det gäller att prägla in ett rätt beteende på hundne så den av positiv kraft avbryter och kommer på inkallning. Använd den pipa/horn som du sen kommer använda under jakten, du kan börja inomhusen kort signal i den när det ska bli mat, sen kan du blåsa på hunden och ge den beröm och en godbit som den gillar, flytta sen utomhus och ha då hunden i koppel i början senare i lina så den inte får chansen att göra fel, när det sitter så kan den vara lös och du fortsätter likadant, har du blåst in hunden så släpp den igen så du inte lär hunden att kommer den så är det slut. Under jakten så kan du blåsa in hunden gör proceduren och låt den jaga igen hundar lär sig fort särskilt om det är något den inte tjänar något på. Lycka till.
Publicerat Mars 26, 200917 yr Min tax fick börja spåra rådjursklöv redan vid 8 veckors ålder. Intresset fanns där direkt från start. Första gången hon spårade skällde hon till och med lite. Roligt som fan.
Publicerat Mars 26, 200917 yr Du behöver säkert inte göra något speciellt för den har säkert jakten i sig ändå, men lite spårträning med blod och klöv när den är några månader kan ju vara användbart i en framtid vid eventuella eftersök. Det viktigaste kommer när det är dags att börja släppa den i skogen, har inte för bråttom!!! Låt den verkligen lära sig att söka ut och ta upp självständigt. Sen är ju inkallningen viktig som redan Pertan skrivit. \mats
Publicerat Mars 26, 200917 yr Det viktigaste kommer när det är dags att börja släppa den i skogen, har inte för bråttom!!! Håller med där. Kom ihåg att första året ska vara kul för valpen men det är också där du lägger grunden. Ställ inte för höga krav när det gäller spår och sånt det viktiga är att valpen får göra rätt.
Publicerat Mars 28, 200917 yr Författare Hittade ganska bra tips på taxklubbens hemsida. Där fanns ganska många sidor om injagning av tax. http://www.taxklubben.org/Injagnigsrad_olle%20lundberg.htm Ska gå en domarkurs till hösten så förhoppningsvis så ska man i alla fall veta hur den borde vara eller hur man inte vill att den ska vara... Men det är roligt att höra om andras misstag och hur man inte ska gå tillväga.. Med förra taxen fick jag jobba extra med söket, jag har lite problem med att vara för rastlös och ibland får man lida längre fram...
Publicerat April 28, 200916 yr Äntligen är hon född, min/vår taxtik. Det blir vår första hund till jakt, både jag och min fru har haft hund tidigare även om det var några år sedan. Så nu är det bara en lååång väntan på att hon ska bli tillräckligt gammal. Ska åka och titta på den om 5 veckor... Jag hoppas att ni fyller på vart efter era valpar växer och ni prövar nya metoder och sätt.
Publicerat April 29, 200916 yr ...kunde inte låta bli! / Härligt!!! Det ska va ett visst mått av kamratförtryck........... Mvh grävUppland
Publicerat April 29, 200916 yr jag hämtade hem en wachtel i november förra året. jag började med att ta en korvbit , dra den över golvet o sen släppa in hunden så han fick leta upp den.... men vad du än gör så göm inte korven under något eller bakom någon byrå . låt de ligga synligt så hunden ser vad de e den luktar efter... flytta sen ut till gräsmattan och dra korvbiten med någon klöv 10 meter och snåla inte på spåret. sen utvecklar du detta genom att tillslut skippa korven och börja med blod i spåret.... och kom ihåg att när hunden har gjort detta några gånger och alltid kommer fram till en klöv så kan den tröttna. variera därför spårslutet med allt från en skål köttbullar till döda rävar så den håller uppe humöret.. mvh tobbe
Publicerat April 29, 200916 yr Inne på 4 taxen nu & har aldrig dragit ngt på golvet eller gräsmattan. Taxar & drever har så mycket jakt i sig ändå. Jag brukar vara i skogen så mycket det bara går med valpen & helst då i anslutning till en vall eller hygge. Då brukar man alltid se ngt rådjur så man kan låta valpen spåra efter i koppel om inte säsongen börjat. Sedan när säsongen börjat sätter jag med en rejäl termos med kaffe & låter valpen själv få söka ut. Brukar inte bli så långt till o börja med o de lär sig komma i sina egna spår tillbaka. Det sämsta man jag göra (enligt mej ) är att ställa ut skyttar runt om såten & sen gå igenom med en unghund. Jag tror att som hundförare även om man inte tror det så går man snabbare genom skogen när man har folk som står utställda. Man låter inte unghunden söka ut ordentligt utan den följer mer efter husse/matte. Finns naturligtsvis undantag på hundar som drar iväg på rejält sök ändå. Därimot med rävstövaren har jag dragit skjutna rävar på både vallen & skogen som hon får spåra. Men det tror jag att jag haft igen för hon skiter fullständigt i rådjur. Ändå är hon bara året
Publicerat April 29, 200916 yr [ja du vi alla har olika åsikter om hur hundar ska bli spårnoga... alla sätte bra utom dom dåliga kan man ju säg. just detta med att få hunden att spåra så mycket är för att i ett tidigt stadie börja träna eftersök o annat roligt när hunden inte har åldern inne för att bli släppt . tycker själv att de är trevlig att gå med hunden i koppel på rådjurslöpan men du har ju inte en aning där om den går exakt på spåret, så därför min åsikt: träna anlagda spår oxå. mvh tobbe
Publicerat April 29, 200916 yr Ja självklart ska man träna spår & eftersök, tycker bara att hunden ska vara lite äldre då. & det klart att det inte är lätt att se hur ett djur har gått i naturen. Sen är det ju inte alla som har skogen, åkrar & vallar bakom husknuten som jag har. Lite lättare då att komma till skott o komma ut med hunden än att kanske åka en timme eller så. Oftast när jag spårat i skogen/hygge eller en vall så har jag sett djuret ett bra tag innan jag går efter det o då vet man på ett ungefär hur det gått. Håller man då koll på vart tex rådjuret gått in i skogen eller har en riktpunkt var det försvann & hunden spårar dit, ja då har ju inte hunden haft fel plus att den har fått blivit en erfarenhet rikare på hur det är att spåra i naturen.Visst har jag fått "visa" nån av mina hundar att djuret gått åt ett annat håll men en drivande hund är född för att just driva så det sitter mer eller mindre i huvudet att använda näsan till spåra. Stövaren jag har nu har jag släppat rävar & grävlingar före & sen spårat i lina men efter gjort det 2-3 gånger så brydde hon sig inte om spåret, oavsett vem som dragit räven. Men därimot när räven/grävlingen fått springa själv,då följer hon spåret Alla har vi våra ideer på hur man jagar in sina hundar & på detta sätt har jag jagat in mina 6 hundar på. & alla har sin teori om hur man bäst jagar in hundar på. Bara hitta sin egna väg man tror på . Men som sagt var alla ideer är bra utan dom dåliga. & det är bättre att hunden får träna spår eller lydnad & använda huvudet hur man än gör det. Det tror jag att vi kan alla vara överens om. Larsson
Publicerat April 30, 200916 yr jag hämtade hem en wachtel i november förra året. jag började med att ta en korvbit , dra den över golvet o sen släppa in hunden så han fick leta upp den.... men vad du än gör så göm inte korven under något eller bakom någon byrå . låt de ligga synligt så hunden ser vad de e den luktar efter... flytta sen ut till gräsmattan och dra korvbiten med någon klöv 10 meter och snåla inte på spåret. sen utvecklar du detta genom att tillslut skippa korven och börja med blod i spåret.... och kom ihåg att när hunden har gjort detta några gånger och alltid kommer fram till en klöv så kan den tröttna. variera därför spårslutet med allt från en skål köttbullar till döda rävar så den håller uppe humöret.. mvh tobbe En SKÅL med köttbullar? E det därför man hört ryckten om en överviktig wachtel från gällared?
Publicerat April 30, 200916 yr haha de va ett jävla tjöt om att han ska vara tjock!!!!! björn snackar bara skit......han o sin jävla stadsbohund kan stanna där...... haha