Publicerat Januari 31, 200521 yr Någon som testat dessa. Är dom så tätskjutande som man hört, 10-15 mm på 100 meter.......har lite svårt att tro på det :- Finns det kulor till matvilt i kalibern, V-max, TNT och varmint express låter ju inte dirkt lämpliga. :
Publicerat Januari 31, 200521 yr 10-15 m.m är inte tätskjutande Mig veterligen finns bara varmintkulot i 17. Det är ju för 17 en varmintkaliber (humor) Osäker på klassningen men kulvikten borde göra det svårt att ens få skjuta hare lagligt
Publicerat Januari 31, 200521 yr 10-15 m.m är inte tätskjutandeMig veterligen finns bara varmintkulot i 17. Det är ju för 17 en varmintkaliber (humor) Osäker på klassningen men kulvikten borde göra det svårt att ens få skjuta hare lagligt Jag skulle va nöjd med en spridning på 10 mm med en kula som väger 1,1 gram, är det dåligt ??? Dom ligger klass 4 så hare får man inte skjuta även om haren inte skulle känna nån skillnad, anslagsenergin räcker nästan tror jag men inte kulvikten för klass 3. Ähhh.......kråkorna får fortsätta att tippa med 22lr Blev bara lite nyfiken när jag såg nya Sakon
Publicerat Februari 1, 200521 yr Min sako vixen 222 Rem med köpeammunition Norma Jaktmatch ligger på 10-15mm på 100 och jag skulle heller inte vilja kalla det så spec tätskjutande, dock är jag nöjd med det. Hmm, vid närmare eftertanke ligger ju även min 308 tätare med köpeammunition
Publicerat Februari 1, 200521 yr Hur mycket skall knappnålshuvet som flyger i 770 meter/sek sprida då, svara för jag vet inte ??? :- Den finns inte i helmantel då?
Publicerat Februari 1, 200521 yr Hur mycket skall knappnålshuvet som flyger i 770 meter/sek sprida då, svara för jag vet inte ??? :-Den finns inte i helmantel då? Det var nog snarare uttrycket tätskjutande som några hängde upp sig på, tätskjutande på 100m är hål i hål, dom flesta bössor bör skjuta serier inom en enkrona, gör dom sedan det med köpeammunition är det bara att gratulera. Det är alltid svårt att med 100% säga hur mycket en bössa eller kaliber sprider då det finns ett antal faktorer som bestämmer träffbilden, och till 90% så hänger det på skytten. När jag tävlade i banskytte för många många år sedan så låg 5 skottsserierna på 50-60mm med 6.5x55 avstånd 300m och diopter. Med bra stöd, duktig skytt, kikarsikte och en BR tavla på 100m så skall serierna ligga på 10mm eller under.
Publicerat Februari 1, 200521 yr Hur mycket skall knappnålshuvet som flyger i 770 meter/sek sprida då, svara för jag vet inte ??? :- Den finns inte i helmantel då? Det var nog snarare uttrycket tätskjutande som några hängde upp sig på, tätskjutande på 100m är hål i hål, dom flesta bössor bör skjuta serier inom en enkrona, gör dom sedan det med köpeammunition är det bara att gratulera. Det är alltid svårt att med 100% säga hur mycket en bössa eller kaliber sprider då det finns ett antal faktorer som bestämmer träffbilden, och till 90% så hänger det på skytten. När jag tävlade i banskytte för många många år sedan så låg 5 skottsserierna på 50-60mm med 6.5x55 avstånd 300m och diopter. Med bra stöd, duktig skytt, kikarsikte och en BR tavla på 100m så skall serierna ligga på 10mm eller under. Mmm, stämmer bra det. Jag kanske skulle valt ordet välskjutande istället, gör det nästa gång
Publicerat Juni 28, 200520 yr Jag har skjutit med Anshutz m1717 i .17 HMR (kommer test i kommande nummer av JOF) Den sköt mycket väl, vi hade träffbilder ner till 12 mm vilket jag anser är mycket bra en blåsig dag. Har även testskjutit Sako Quad men där fick jag inte alls lika bra precision. Hade nån serie med Mach2 som var hyffsad dock. Själv skulle jag gärna ha en Anshuts eller nån fallblockare i HMR, men med dagens vapengarderob är det bara att glömma. Eftersom jag inte vill sälja något av det jag har. MVH Håkan
Publicerat Juli 19, 200520 yr JoF kom idag med postakörarn. Man blir ju skapligt sugen på en Anschutz i 17HMR med tanke på betyget du gav bössan, det sätter dock våra halvkommunistiska vapenlagar stopp för tyvärr... Den hade ju varit perfekt för att skjuta kråkor och måsar på alla närliggande minkfarmar i kommunen, 22:an får väl sköta jobbet men det hade varit roligt att testa den iaf. 17HMR är ju onekligen en intressant kaliber, jag har läst lite i am vapenpress och am vapenforum och de har skjutit betydligt större djur än vad vi klassar som klass 4. F.ö borde den vara optimal i bebyggda områden ur säkerhets synpunkt.
Publicerat Juli 20, 200520 yr Visst torde kulan och hastigheten vara riktigt bra för skytte i tätbebyggt område men smällen??? Är lite skeptisk därvidlag.. Dock, vid tillfälle så ska jag testa på skoj. Även jag läste Håkans artikel, gillade språket som inte var så j-la präktigt tokseriöst!!! Mer sånt! Mvh!
Publicerat Juli 20, 200520 yr Det är alltid svårt att med 100% säga hur mycket en bössa eller kaliber sprider då det finns ett antal faktorer som bestämmer träffbilden, och till 90% så hänger det på skytten. När jag tävlade i banskytte för många många år sedan så låg 5 skottsserierna på 50-60mm med 6.5x55 avstånd 300m och diopter.Med bra stöd, duktig skytt, kikarsikte och en BR tavla på 100m så skall serierna ligga på 10mm eller under. Jag vill protestera litet...någon måtta ska det vara även i generalisering När vi pratar om frihandsskytte, stämmer det att 90% av precisionen kommer från skytten i fråga. När vi pratar om skytte från bänk med stöd, så är det omvänt. Att man har en BR tavla, har t.ex inget med precision och göra och inte har ett högförstorande kikarsikte heller. Det mesta sitter i bössan och bössor som skjuter under 10 mm konstant växer inte i träden. Nåväl, det kan alltid slinka in en turserie eller två, faktiskt tre eller fyra också, med en jaktstudsare när man skjuter utan vindflaggor och med tre skotts serier. Men att kalla det för vapnets precision är helt fel...snarare handlar det om dagdrömmar, drömmen att ha största...bilen. När man pratar om precision, gäller inte den bästa gruppen, inte heller den nästbästa utan snittet av alla, eller den sämsta gruppen. En fullpreppad bänksytteracer i någon av bänkskyttets varmintklasser har ofta kapacitet att skjuta ner mot 2-4 mm. De flesta träffbilderna ligger dock mellan 6 till 9 mm och de sämsta upptill 11-13 mm. Vad är då detta vapnets precision. En precisionjagare med selektivt minne, skulle säga utan och blinka 2 mm...jag säger 6-9 mm istället...det handlar om snittet och inget annat. Det är det en bänkskytt presterar med sitt vapen på löpande band...hela tiden. Kan då jaktvapen över disk, skjuta så smått. Jo det kan de ibland, någon enstaka serier, men sällan på beställning. De få undantagen som finns, förstärker regeln. Att komma ner till stadigvarande 10 mm och kalla det för bra precision är oftast målet, men också utopier för de flesta. Bra precision för jaktvapen är just så pass mycket som behövs för att fälla viltet. En 17 HMR som har träffbilder ner mot 12mm, har bra precision. En studsare i kal 308Win som skjuter 20 mm i snitt har också bra precision...en 1900 som skjuter runda 40 mm grupper har bra precision även den. Alltså, precision är ett relativt begrepp samtidigt som dess kännetcken är väldigt entydiga. Jag har under mina år som bänkskytt, mött många skyttar/jägare som "haft hål i hålare" som bössa, men när det sedan gällt, så har hålen bara suttit "hål bredvid hål". Inget fel med det, men synd om grabben, som plötsligt relativt burdust insåg att de slumpgrupperna som han presterat tidigare, vara bara...just slumpgrupper. Det är inget trevligt uppvaknande. Därför är mitt budskap till alla er som äger "10mm" bössor...gå inte i självbedrägeriets fälla...Den som berättar sig äga största...bilen är inte intressant, utan han som åker i den.
Publicerat Juli 20, 200520 yr ...glömde en sak...träffbilder på 55-60mm på 300-meter, motsvarar ca. 15-18 mm på hundra. En fin-fin precision anser jag och det är också det som en Sauer presterar som snitt idag.
Publicerat Juli 20, 200520 yr Bra skrivet Kari det är just den praktiska precisionen ....alltså att den skjuter sämst på ett visst sätt och jaga sen efter det....snusdosa som sämst då jagar man efter det.....