Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Marlin 1895.....SS och G

Featured Replies

Publicerat

Vapenhandlarn har en av varje.

Jag är intresserad av en 1895 G som han har, problemet är att det är en kille som "lagt undan" den och handlaren har inte fått tag i honom (killen har tydligen haft den undanlagd sen en tid)....under tiden har jag sneglat på en SS. Kalibern är 45-70 i båda puffrorna.

Är det någon skillnad mer än piplängd, grepp och portningen av pipan??

Prisskillnaden är marginell då det sitter en kikare av hyfsad kvalitet på G-bössan....vid köp av nämnda vapen så kommer den till användning på min kombi.

Blir det SS-bössan så kortas nog pipan så att den blir lika "smidig" som G-pangen.......frågan är bara om portningen gör sån skillnad på ev. rekyluppslag att det är något som bör tas i beaktande?? Vill ju kunna behålla eller få tillbaka djuret i siktet lika snabbt som med min 375:a....där lämnar det sällan siktet öht.

När vi ändå är inne på frågestunden här......kalibern.....kulor i kaliber 45, verkar vara både "458 och "459 i måttet.....vilken är för nämnda kaliber?

Sen funderar jag lite kring vikten, att vräka iväg en 32.4 grams kula kan nog vara riktigt kul....men antagligen dör alla svenska djur av en 18-grammare också.......ingen fråga kanske men jag vill ändå veta om någon har praktisk erfarenhet av studsarskytte med kulvikter som är tyngre än slugsen som jag använder i hagelpangen.....och då i en oportad pipa.

Rekyl har hittills aldrig bekommit mig på något negativt sätt.....tycker det är rätt skönt att bli lite knuffad :D.

Nja, kort och gott....jag vill som vanligt veta så mycket som möjligt...och då är detta forum underbart...mängder av kunskaper från alla hörn av landet...och från grannländer också...

Ge mig gärna allt ni tycker är av vikt vad det gäller Marlins 1895:a och allt som är värt att veta om kalibern.

Tack på förhand

Hogkiller......mer "Multus sanguit fluit" :D

Publicerat

Det är ju två olika modeller du har tittat på, så jag drar lite torra fakta först, men det är ingen annan skillnad på vapnen om dom är blånerade eller rostfria, annat än materialet, alltså samma modeller menar jag nu, det är viss skillnad mellan en "vanlig" 1895 och en 1895 G dock.

1895

Magasin: 4 ptr.

Pipa: 22" ( 56cm)

Twist: 1:20 rh

Tot,längd: 40.5" ( 103cm)

Vikt: 7,5 lbs ( 3,4 kg)

1895G

Magasin: 4 ptr

Pipa: 18,5" ( 47 cm)

Twist: 1,20 rh

Tot,längd: 37" (94 cm)

Vikt: 7 lbs ( 3,18 kg)

När det gäller portning eller ej, så är det en smaksak tydligen, den blir mildare i rekylen med portning och det är lättare att ligga kvar i målet efter skott, men vissa tycker att den smäller betydligt högre, något som kan upplevas som besvärande om man skjuter mycket på bana tillsammans med andra skyttar, men jag personligen anser att det kan ha vissa fördelar med portning, men nu verkar det som att portningen inte vart någon hit i USA, eftersom Marlin inte verkar göra portade vapen längre.

Det där med högre ljud för skytt och de som står omkring en har ju liten eller ingen betydelse i jaktliga sammanhang, inte i mitt fall som oftast jagar ensammen i alla fall, men kan ju vara nått att tänka på när man jagar med hund, men det finns säkert andra forumister som har större erfarenhet än mig när det gäller just det.

Kulor som är mantlade är 458 och rena blykulor ska vara 459 för att täta riktigt i pipan.

Patronvalet vid jakt av högvilt är viktigt, det är vissa av köpeskotten som inte håller kl1 prestanda nämligen, viltet dör nog ändå, men nu ska man ju följa dom regler som finns, och då är det viktigt att kolla upp datat på just den patron man väljer, men en rekommendation är ju att handladda till den här pangen.

Hoppas att du vart något klokare av mitt svar, och det finns nog som sagt fler som sitter inne med kunskap om denna underbara bössa/kaliber. :lol:

Mvh Janne