Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Någon som jobbar för kungen fortfarande?

Featured Replies

Publicerat

Alla AK4:or är ju ombyggda med aimpointfästen. Sedan har jag läst att det kommer att sitta aimpiontsikten på nästan alla vapen. Vad blir det för modell på dem?

Någon som vet eller kan kontrollera?

Publicerat

Tror att det är Comp3 som används..Hade själv en Trijicon ACOG på AK5:an i det militära..Riktigt trevligt sikte men fästet sög..(hemmapulad testversion)

Publicerat
  • Författare
Tror att det är Comp3 som används.

Samma på alla vapen?

Såg någon bild på P-skott/grg. Såg inte riktigt likadant ut...

Publicerat

Jag kan kolla det på måndag, gummibeklätt är det åtminstone, tycker själv att rödpunkten är för stor, den täcker för mycket av målet.

• 4 weeks later...
Publicerat
Jag kan kolla det på måndag, gummibeklätt är det åtminstone, tycker själv att rödpunkten är för stor, den täcker för mycket av målet.

Jag tycker däremot att det är perfekt för vapentypen. Idag så eftersträvar man ju snabba skott på relativt korta håll. Från målupptäckt till nedkämpat mål så eftersträvar man tider på 1-2 sekunder på avstånd 0-100meter. En hemvärnsoldat som inte är helt otränad fixar det ganska bra.

Själv utan större mängd träning sköt jag 40st skott under 2 sekunder per skott från visselsignal när man är i rörelse på skjutbanan i någon riktning på avstånd från 30-100m. Snurra runt, osäkra medans bössan är på väg upp o klipp till. Hade 28 träff i locket av en tom ammo ask. 39 av dom satt inom 1/3 figuren och en 1cm under.

Andra gubbar kanske 0.5sek snabbare till skott låg runt 15-20 skott i papperslappen och kanske 30-35 i 1/3 figuren.

På Karlsborg sköt vi samtliga 5 skott liggande på 6-7 sekunder inom 120mm på 200meter. (elektronmarkering) Personbästa var 5 skott 6.14sekunder 38mm.

Med dioptern så hade man häcken full att hålla 5 skott inom 120mm på 100m inom 30 sekunder.

Vill nog påstå att slagkraften i ren eldstrid hos en HV pluton med rödpunkt har blivit flera gånger bättre idag.

Tycker man punkten är för stor för precision så är det bara att dra ner på ljusstyrkan, för snabba skott så drar man på istället så punkten blir mer framträdande.

Men visst, det är väl inget sikte för toppfågeljakten. Men jag ska sätta ett på ena älgbössan, idealiskt ihop med flagsäkring, kort pipa och trånga lägen. Vi har till 95% korta och trånga pass och snabba skott.

Publicerat
Tycker man punkten är för stor för precision så är det bara att dra ner på ljusstyrkan, för snabba skott så drar man på istället så punkten blir mer framträdande.

Men visst, det är väl inget sikte för toppfågeljakten. Men jag ska sätta ett på ena älgbössan, idealiskt ihop med flagsäkring, kort pipa och trånga lägen. Vi har till 95% korta och trånga pass och snabba skott.

Nu är det så på det nya att du täcker nästan 1/3figur på 100m inte riktigt men nästan med det nya siktet och för en HV plut kan det funka även för oss ibland, men under GU sköt vi nog oftare på 3-400m med dioptern och närmare var vi aldrig fi om det gick som det skulle.

Har inte fått tag på vapenkillen och på siktet sitter det ingen civilbeteckning vad jag kunde se.

Publicerat

Kollade just o inte är det i närheten av 1/3 figur på 100m. Men det beror också på ljusstyrkan. Stark ljuspunkt uppfattas som större punkt. Hade det inte varit mörkt ute så hade jag tagit en bild genom. Nu har jag inte skjutit med den på någon månad men ställer man punkten såpass svag att den syns tydligt men inte mer så vill jag påstå att den ligger runt 10cm på 200m

Mikael

Publicerat
Kollade just o inte är det i närheten av 1/3 figur på 100m. Men det beror också på ljusstyrkan. Stark ljuspunkt uppfattas som större punkt. Hade det inte varit mörkt ute så hade jag tagit en bild genom. Nu har jag inte skjutit med den på någon månad men ställer man punkten såpass svag att den syns tydligt men inte mer så vill jag påstå att den ligger runt 10cm på 200m

Mikael

Då har du en bättre modell än den vi fick ut för det klagade flera på och vi hade ut över 20st nya, den var ställd på så svagt ljus det gick, min tanke var att sätta punkten på den ljusa fläcken så jag kunde hålla ihop träffbilderna lite men den täckte mer än skallen på 100m. nu var det mycket snö och ganska ljust om det gjorde att vi var tvugna att ställa upp styrkan ska jag lämna osagt.

Publicerat

Jag har faktiskt inte tänkt på den ljusa fläcken sen vi fick Aimpointen. Vi har koncentrerat oss på annan typ av skytte, snabbt och hög träffprocent.

När jag skjuter på ex karlsborg så låter man bara punkten gå ner i målet efter rekylen o nyper till igen och igen och igen. Mera instinktivskytte påminnade lite om hagel. Peka o skjut. Visst stående på 200 så får man sikta på 1/3 men knästående eller liggande så går smällarna snabbt. 1-2 sekunder per skott.

Men det visar sig att de flesta av oss skjuter tätare grupper på kortare tid än med dioptern. Kan vara så att man bör ha falkögon för att panga diopter riktigt bra. På kvällen natten så är rödpunkten oslagbar. Tidigare så såg man inte ett skit i dioptern om man inte fick upp en lys i luften.

Eftersom aimpointen bara lyser en punkt i ögat så ser man lika bra som normalt mörkerseende. Om man nu inte dragit på för stark punkt.

Tidigare så tog det de flesta gubbar någon timme för att skjuta baskravet godkänt. Idag så är det över direkt. Första försöket för 9/10 eller ännu bättre.

Mikael

Publicerat
Jag har faktiskt inte tänkt på den ljusa fläcken sen vi fick Aimpointen. Vi har koncentrerat oss på annan typ av skytte, snabbt och hög träffprocent.

Mikael

Ville ju se om kortpipan har någon presision därför försökte jag få en fast fläck att rikta mot, men visst det går fortare, ska plocka ut grejerna och prova på längre håll men då ska det vara vackert väder och vindstilla ;) tills dess så bråkar jag och glocken vidare ^_^