Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Spetsar och rådjur

Featured Replies

Publicerat

Hej

Har ju min första spets nu en Jämte. Frågan är hur ni brukar göra med rådjursintresset har ju märkt att han nu drygt 6 månader gammal är rätt intresserad av rådjuren. Brukar ni fya på rådjur eller ska man avvakta och tror att dom självmant slutar. Kan ju påpekas att jag bör i södra Småland och här står det rådjur i var och varannan buske.

\mats

Publicerat
Hej

Har ju min första spets nu en Jämte. Frågan är hur ni brukar göra med rådjursintresset har ju märkt att han nu drygt 6 månader gammal är rätt intresserad av rådjuren. Brukar ni fya på rådjur eller ska man avvakta och tror att dom självmant slutar. Kan ju påpekas att jag bör i södra Småland och här står det rådjur i var och varannan buske.

\mats

Vet faktiskt inte om det är bra eller inte att fya på rådjur, isåfall måste det göras då man är helt säker på att hunden förstår att fyet är för att den springer efter rådjur.

Själv ignorerar jag hela saken och bara går vidare, den äldre av laikorna jag har kan än idag sätta fart på rådjuren ett par minuter om han sringer på dem i skogen, unghunden på ett år springer fortfarande efter allt vilt en stund men rådjuren är nu under 10 minuter så jag hoppas det försvinner så småningom.

Viktigast är väl att det aldrig skjuts några rådjur för din spets, för skulle det hända tror jag du kan få bestående problem.

/ Lycka till / ekebo

Publicerat
Hej

\mats

Ignorera/ avled och gå vidare. Det försvinner för 99 av 100 jämtar av sig självt så småningom och vi får väl hoppas att din inte är den 100:ade :lol:^_^

Publicerat
Hej

\mats

Tror faktiskt det kan var en fördel att ha 60 rådjur per 1000 ha mot att ha 6. En spets triggas ju inte lika mycket av panikrusningar som rådjuren gör om det sker varje 100 meter. Förföljandet kommer du nog aldrig ifrån i början. Fya kan man väl göra om man gemensamt springer på ett rådjur och drar efter, men annars är det kanske svårt.

Publicerat
  • Författare
Tror faktiskt det kan var en fördel att ha 60 rådjur per 1000 ha mot att ha 6. En spets triggas ju inte lika mycket av panikrusningar som rådjuren gör om det sker varje 100 meter. Förföljandet kommer du nog aldrig ifrån i början. Fya kan man väl göra om man gemensamt springer på ett rådjur och drar efter, men annars är det kanske svårt.

Fick läsa två gånger innan jag riktigt hajade innebörden :lol:

Men tror nog du kan ha en poäng i detta.

\mats

Publicerat
Hej

\mats

Ignorera är nog ett väldigt bra förslag, vet många hundar som kört rådjur en bit men när första älgen skjutits så har rådjursintresset helt försvunnit ... Men det är klart får man ett rådjursdrev rakt på sig o kan ta hunden på löpan så är det väl ett bra tillfälle o fya lite..

Lycka till med vovven!!!

Publicerat

Va glad att du inte har dov i varenda buske istället för dom är mycket roligare o jaga har jag märkt. Rå brukar dom sluta o jaga så så fort dom fattar va älg o gris är men dov är hellt hopplöst

Publicerat

Ja rådjur brukar vara skoj nån minut om de hoppar upp framför näsan på dom men de min är i regel tillbaka inom 2minuter.

Men som Suna säger, doven verkar vara gruvligt roliga även om hon är tillbaka inom 5 minuter, något längre om det är fler jyckar som är med och som dessutom skallar i löpan, DÅ är hon en riktig hangaround :D

Jag tror att även om Nora skulle komma fram på ett skjutet rådjur så skulle hon inte jaga dessa mer för det.

Publicerat

Hej!

Hoppas allt är väl i dom Småländska skogarna!!!

Min (laika) kan fortfarande inte låta bli att sätta fart på rådisarna om han kommer på dom i

någon buske.

Har väl aldrig direkt fyat utan mest bara varit butter och ignorant (kanske därför han fortfarande håler på)

Dom kopplar efter ett tag vad som är ok och vilket som inte lönar sej. Nu är han efter max 1min

Tror nog att hundar med dom rätta takterna jagar allt som rör sej i den ålder som jycken din är i

Publicerat
  • Författare
Hej!

Hoppas allt är väl i dom Småländska skogarna!!!

Min (laika) kan fortfarande inte låta bli att sätta fart på rådisarna om han kommer på dom i

någon buske.

Har väl aldrig direkt fyat utan mest bara varit butter och ignorant (kanske därför han fortfarande håler på)

Dom kopplar efter ett tag vad som är ok och vilket som inte lönar sej. Nu är han efter max 1min

Tror nog att hundar med dom rätta takterna jagar allt som rör sej i den ålder som jycken din är i

Minns det när du var uppe hos oss. Tror nog jag ska få ordning på detta så småningom, ska bli en spännande höst verkar vara bra psyke på den här hunden.

Tänkte du och Musköt kunde komma någon runda i höst så kunde vi köra ett race på grisarna.

Hör av mig framåt hösten.

\mats

Publicerat

Min karelare har jag aldrig fyat på rådjur. Han höll nog i en 15-20min i början men nu stöter han bara till o är tillbaka på 1-2min.Älg därimot blir det 4-6tim :huh: