Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur väljer ni valp? :)

Featured Replies

Publicerat

Jo nästa vecka ska jag ner till el stockholmo och välja mig en jämtvalp. Är 2a att välja bland 7 tikar och det betyder ju att jag kommer att ha 6 st att välja mellan... Hur gör ni när ni väljer valp? Förutsatt att alla ser "bra" ut. Är ju ett lotteri det här :D

Väljer ni den första som kommer fram eftersom den är självsäker och frammåt? Eller kanske den som kommer sist fram eftersom den är lugn och harmonisk? Eller väljer ni någon annan av någon annan anledning? Ja vad går ni efter?

Tiken jag har hemma nu gick jag på magkänsla och det blev ju inte bra... Så nu behöver jag tips

Publicerat

Dom senaste gångerna har jag låtit uppfödaren välja valp åt mig det är ju ändå dom som har mest koll på kullen.

När det gäller Wachteln så blev det riktigt bra och hoppas på det samma när det gäller Jämten eller hur Jämta :D

\mats

Publicerat

Givetvis :lol:

Du ville ha en tuffing och fick den som var mest äventyrlig av sig = du har det du gör mellan varven vad jag har förstått :lol:

Nu var ju iofs kullen väldigt jämt på alla sätt och vis, men din var ju en utbrytarkung av högsta rang och skulle ut på äventyr på egen tass redan vid späd ålder :D

Publicerat

ja du svårt at säja hur man ska göra. jag tog med min bästa jaktvän Rasen90 här på jaktsnack

så valde hon valp så var det bara att följa det hon sa. om ni kollar laikaägare här på jaktsnack så ser nui bilder på vårat val av hund :blink:

men nästa gång det blir valp dax så väljer jag valp själv och hon får vara med och titta på då jag tar en valp av hennes laika tik :huh:

Publicerat

Den bästa labbe jag någonsin får valde mig. Jag hade inget att säga till om. Han lade sig mellan mina fötter o somnade där. Vad skulle jag göra ? Jag tog med honom hem.

Publicerat
  • Författare
Dom senaste gångerna har jag låtit uppfödaren välja valp åt mig det är ju ändå dom som har mest koll på kullen.

När det gäller Wachteln så blev det riktigt bra och hoppas på det samma när det gäller Jämten eller hur Jämta :huh:

\mats

Funderar på något liknande. Typ låta uppfödaren välja ut ett par valpar som är frammåt. Sen borde det vara lite lättare att välja mellan 2

Men övriga på forumet då? Roligt att veta hur ni gör :blink:

Publicerat
Givetvis :lol:

Du ville ha en tuffing och fick den som var mest äventyrlig av sig = du har det du gör mellan varven vad jag har förstått :D

Nu var ju iofs kullen väldigt jämt på alla sätt och vis, men din var ju en utbrytarkung av högsta rang och skulle ut på äventyr på egen tass redan vid späd ålder ^_^

Jodå vi har våra duster varje dag! Först jagade han grannens bil idag, sen hittade han ett gammalt rådjursben och gav Wachteln ett riktigt avhyvling när han kom för nära. Tog ett tag innan jag fick tag i honom och benet.

Ursäkta trådkapningen

\mats

Publicerat

Ja hur väljer man valp? För mig var valet enkelt när jag var hos uppfödaren.

Hunden jag valde var den ende som inte stog med tassarna på diskbänken eller pinkade inne under tiden vi var där.

Och jag är nöjd med det valet ^_^

Publicerat

morfar berättade om en gubbe i hans hemby som tog ett par feta tumvantar av skinn och smällde ihop dom ovanför valparna när dom låg och sov, den som låg kvar tog han:D

detta var på 40-50talet nångång om jag inte minns fel.

Publicerat

Jag valde en lugn och stabil valp inte den tuffaste eller ngn som var avvaktande utan en i mitten.

Det fanns två tikar som va lika till sättet och då tog jag dom en o en o lekte samt kelade med dom för och se vilken som var mest lyhörd på mig och skulle slicka i ansiktet osv.

Då det är min första hund så ville jag inte ha en som va för frammåt.

Tycker jag lyckades väldigt bra med valet nu är Lava 14mån och är i det över skiktet av valparna jakt samt utseendemässigt, hemma är hon trygg o hyfsat lugn.

Mvh garou

Publicerat

Jag hjälpte till att välja kopovvalp förra året. Jag satte mig på marken och lät valparna komma fram till mig. En av dem började gnaga på mina byxor och det tog jag som ett tecken på att det var den vi skulle ha. Nämnda valp somnade senare i mitt knä och låg länge och sov. Han somnade även i famnen på köparen. Dessa tre händelser samt ytterligare några smådetaljer gjorde att vi valde just den valpen.

Jag tror att det är valpen som väljer ägaren och inte tvärt om.

Publicerat

Jag brukar plocka och trixa lite :rolleyes: tumvantarna är inte så tokigt i sig men man får väl vara lite måttlig, de ska klara av att vara utanför övriga i kullen, kan ta något som låter lite (kastrullock) släppa det några cm ovanför golvet en del valpar vågar sig inte fram och de ratas, man får se till helheten, känner du dig helt vilsen så bor jag i nämnda trakter och kan hänga på om du vill ha eldunderstöd på plats.

Publicerat

När det var dags att välja min lilla jämte fastnade jag på en gång för den mörkaste valpen. Hundarna sprang runt på gräsmattan och fick syn på en katt. Den mörka valpen sprang efter i full fart och stod och bjäbbade på den under ett träd där den hade hoppat upp för säkerhets skull. Sen kom hunden tillbaka och hoppade mot mina ben och ville ha beröm. Så valde jag min Lycka.

Publicerat

Offtast så är ju valpkullarna välldigt jämna i beteende, självklart brukar det finnas en som är överjävlig o en som är välldigt försiktig. Jag brukar välja i mittregionen av valpar då en hund i det segmentet brukar vara lättare o forma till det man vill ha. Hårda valpar blir ofta självständigare o hårdare i mot sina ägare i vuxen ålder o det är inte alla som klarar det. Sen vilken valp man väljer är oftast inte av så jätte stor betydelse i slutändan iallafal för det är ju vi som ägare som formar våra hundar till det dom blir i vuxenålder iallafal. Köper man valp efter bra föreldrar så har oftast alla valpar precis lika stor chans o bli bra hundar. Ta den valpen som du fassnar för då brukar det offtast bli bra för då är man redan från början nöjd med sin hund o det har man igen när allt det jobbiga börjar

Suna

Publicerat

När jag köpte taxen hade jag en jäkla tur. Jag ville ha en tikvalp men när kullen kom så fanns det bara en tik. Det var en köpare som tingat tikvalp före mig så jag hade blivit utan om inte den köparen dragit sig ur. Det var som att det var tänkt att just den hunden skulle jag ha. ^_^

När jag köpte jämten så var det uppfödaren som valde valpen åt mig. Han gav mig valpen och sa:

"Här har du en bra valp. Det är inte den bästa med det är en bra valp".

Oj va rätt han hade. Jag har aldrig jagat med en hund som varit så "lagom". En perfekt jakthund för mig. :rolleyes:

Publicerat

De gånger jag valt, så har jag gjort på olika sätt.

Första gången klev jag in i valphagen och alla utom en sprang till mig....han bara gäspade och somnade om.....det bidde en Nitro.

Andra gången valde jag den som inte la sig på rygg när hela kullen blev omkullsprungen av en 4 månader äldre jämt-valp utan ställde sig upp igen och tog fighten....den gången bidde det en Terror.

Nitro är idag en kille som är lite trång i söket, stöter på allt :rolleyes: , och enerverat efterhängsen hemma, släpper inte husse ur sikte om inte jag säger åt honom att "gå och lägga sig".......alltså inte så självständig som jag en gång trodde att han skulle bli.

Terror....är terror på hög nivå....grymt självständig men inte dum i huvudet (tror jag)....kontakten med mig blir bättre och bättre....kan nog bli hur bra som helst.....eller katastrof...återkommer med resultat senare ^_^ .

För er som inte vet, Nitro är en Wachtel/Labbe, Terror är Gråhund/Wachtel.

Publicerat

Mycket magkänsla faktiskt.....jag tog den tyste och försynte dreverhanen och fick en som blev självständig och fruktansvärt effektiv i sitt sök.

Så det kan slå fel ibland. Men jag går mest på magkänsla, tror nog att det beror på hur man uppfattar saker och ting själv.