Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Husqvarna 8*57

Featured Replies

Publicerat

Får väl ta o slänga in lite bilder på mitt senaste tillskott i vapenskåpet. Inhandlade runt nyår en Husqvarna i kaliber 8*57 av en forumist på robsoft, och tanken var en bössa mer lämpad att ha när jag går med hund än min Sauer 202 Jaktmatch...

Bössan lämnades in till känd dansk på samma forum :wink: och efter några koppar kaffe, lite ändringar o krångel av mig o väldigt goda råd av dansken så var vi överens om hur bössan skulle justeras.

25013434.jpg

Bössan till projektet...

25013433.jpg

Från andra sidan...

DSCF1069.jpg

Hoguekolv inhandlades...

Även recknagel öppna riktmedel införskaffades, och dansken fixade facettslipning av slutstycket och timneytryck med sidosäkring monterades...

KeyBonesbssa001.jpg

KeyBonesbssa004.jpg

KeyBonesbssa014.jpg

KeyBonesbssa016.jpg

Hade ett aimpoint sen innan som monterades på plats så länge, kanske bara kompletteras med ytterligare en kikare senare, det får framtiden utvisa.

KeybonEs.jpg

Vill tacka dansken återigen för ett riktigt väl utfört arbete, samt att du bromsade mina tankar o idéer för studentplånbokens bästa :lol:

Jag blev riktigt nöjd med resultatet, och senare blir det nog att kapa pipan, även om dansken kommer hata mig -_-

Publicerat

Kan bara säga grattis till ett bra kaliber val... :huh:

Ska själv få en 8x57 JS med kompositkolv som gjordes då Varberg fans i Norråker...

Är du nöjd med din? :huh:

Publicerat

Riktigt fin bössa du har, men det är ju en plastkolv :huh::huh:

Publicerat

Har du tjuvkikat i mitt skåp innan du startade bygget? Det är kusligt likt:

Min uppsättning:

Husqvarna 648 (8x57)

Syntetkolv

Timneytrycke med sidosäkring

Recknagel öppna riktmedel (exakt samma)

Till detta har jag:

Aimpoint Comp M2 (skall byta ut mot 9000L)

Zeiss Diavari V 1,5-6x42

Vad hade du tänkt skjuta för kulor med din?

Min kolv är en billig plastsak som många har problem med eftersom den är så mjuk. Jag och en kompis tok-bäddade stagade upp kolven så att den nu fungerar ypperligt. Jag vet inte hur bra Hougekolvar är, men lite plastbäddning skadar aldrig!

Riktigt tjusigt med facettslipningen, men är du inte orolig att det blänker lite väl mkt?

Publicerat
  • Författare
Har du tjuvkikat i mitt skåp innan du startade bygget? Det är kusligt likt:

Min uppsättning:

Husqvarna 648 (8x57)

Syntetkolv

Timneytrycke med sidosäkring

Recknagel öppna riktmedel (exakt samma)

Till detta har jag:

Aimpoint Comp M2 (skall byta ut mot 9000L)

Zeiss Diavari V 1,5-6x42

Vad hade du tänkt skjuta för kulor med din?

Min kolv är en billig plastsak som många har problem med eftersom den är så mjuk. Jag och en kompis tok-bäddade stagade upp kolven så att den nu fungerar ypperligt. Jag vet inte hur bra Hougekolvar är, men lite plastbäddning skadar aldrig!

Riktigt tjusigt med facettslipningen, men är du inte orolig att det blänker lite väl mkt?

Har en ask fabriksladdad 12,7 grams Oryx jag ska skjuta in den med nu, sen får jag se om jag orkar handladda i framtiden.

Enligt vapensmeden som fixade detta så låg systemet så fint i kolven att en plastbäddning vore helt bortkastade pengar, så jag struntade i det. Är ju ingen bössa jag ska jaga millimeter med heller...

Att facettslipningen ska blänka för mkt är inget jag oroar mig för, känns mest som ett problem i teorin.

Mvh

Publicerat
Har en ask fabriksladdad 12,7 grams Oryx jag ska skjuta in den med nu, sen får jag se om jag orkar handladda i framtiden.

Enligt vapensmeden som fixade detta så låg systemet så fint i kolven att en plastbäddning vore helt bortkastade pengar, så jag struntade i det. Är ju ingen bössa jag ska jaga millimeter med heller...

Att facettslipningen ska blänka för mkt är inget jag oroar mig för, känns mest som ett problem i teorin.

Mvh

Hej,

Intressant att se hur den går med den ammon. Jag har en 640 8x57JS och skjutit lite med Lapua Mega (som inte finns idag..) och Norma Alaska, men har inga vettiga "resultat" pga kassa förhållanden vid skjutttillfället. Tänkte testa lite mer ingående nu när vårvärmen kommer och även testa Sako Hammerhead 13 gram.

mvh/Må

Publicerat

Hej Ke ybone!

Det var en riktigt fin bössa, är lite avundsjuk. <_<

Jag har en fråga till dig.

Vad var den ungeförliga kostnaden för hela projektet.

Publicerat
  • Författare

BigJim: Får avlägga rapport efter testskjutning!

Gadden:

Bössa 1000 kr

Hoguekolv drygt 1500 kr

Timneytryck 1300-1400 kr

Recknagels öppna riktm ca 1000 kr

Facettslipning av slutstycket 500 kr

Ungefärlig kostnad tagit ur huvudet, om inte minnet sviker helt :lol:

• 1 year later...
Publicerat

Kanon snygg presics som ja skulle vilja göra min nästa bössa och första egna bygge, Bra med en prisbild me.. tack tack.

Publicerat

Nu vill vi se bilder på ditt nästa ptojekt istället :)

• 2 years later...
Publicerat

Riktigt fint projekt det där!