Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Stopp för nya vildsvinsfällor & Undersökning av fällfångst NVV...

Featured Replies

Publicerat

Efter hård kritik från såväl jägare som djurvänner angående vildsvinsfällan gör Naturvårdsverket en helomvändning i frågan.

– Vi kommer inte att godkänna några fler fällor förrän vi har gjort en förstudie om hur vildsvinen påverkas av att sitta i fälla, säger Christer Pettersson på Naturvårdsverket.

Går att läsa mer på SJF:s hemsida.

Vad tycker du om att naturvårdsverket stoppar allt godkännande av vildsvinsfällor?

Själv tycker jag absolut att det är bra att de stoppar godkännanden av fällor innan dem har kollat upp om djuren blir stressade i dem.

*Edit* Stavsvårigheter är inte lätt... :)

Publicerat

Jag säger bara äntligen

Det enda som är synd är att man fortfarande får använda den som är godkänd om inte jag tolkat det fel.

Som jag sagt flera gånger innan, skall man fånga grisar med fälla så vill jag fånga allt klövvilt i fälla då dom de facto också fördärvar i min skog. Jag tror däremot inte att NVV någonsin skulle godkänna detta.

Men som jag ser det och andra ser det så har man bara tittat på den odlande bonden och inte på skogsbonden i dessa frågor. Lantbrukaren har skrikit högst och det har hjälpt.

Fram med svinskötselområden och gör områdena tvingande om det inte skulle funka att alla ansluter sig. Sedan måste även jägarkåren kasta av sig jantelagen så att man kan utveckla jakten mer på detta område, framför allt in med unga intresserade jägare som orkar sitta och spana vall och åker. Men när markägarna skall ta ut sina hutlösa priser så har dessa inte råd att vara med och jaga tyvärr.

Tack för mig denna gång

Publicerat
Jag säger bara äntligen

Det enda som är synd är att man fortfarande får använda den som är godkänd om inte jag tolkat det fel.

Som jag sagt flera gånger innan, skall man fånga grisar med fälla så vill jag fånga allt klövvilt i fälla då dom de facto också fördärvar i min skog. Jag tror däremot inte att NVV någonsin skulle godkänna detta.

Men som jag ser det och andra ser det så har man bara tittat på den odlande bonden och inte på skogsbonden i dessa frågor. Lantbrukaren har skrikit högst och det har hjälpt.

Fram med svinskötselområden och gör områdena tvingande om det inte skulle funka att alla ansluter sig. Sedan måste även jägarkåren kasta av sig jantelagen så att man kan utveckla jakten mer på detta område, framför allt in med unga intresserade jägare som orkar sitta och spana vall och åker. Men när markägarna skall ta ut sina hutlösa priser så har dessa inte råd att vara med och jaga tyvärr.

Tack för mig denna gång

Du har så rätt i delar av det du skriver! Det är vi jägare som inte skött oss och framförallt inte kunnat hantera vildsvinen, och därför så kommer det finnas fällor av detta slag.

Publicerat
  • Författare

http://webnews.textalk.com/se/article.php?...p;context=60321

Naturvårdsverket vill göra en förstudie för fälltyper som i första hand används för levandefångst av större däggdjur.

Det är framför allt debatten kring vildsvinsfångst och lodjursfångst som aktualiserat frågan.

I slutet av mars kallade Naturvårdsverket till möte med jägarorganisationerna, Jordbruksverket, Polisen, Statens Veterinärmedicinska anstalt och LRF (som dock tyvärr uteblev). Avsikten är att göra en förstudie för levandefällor, i första hand de som används för levandefångst av större däggdjur. Det gäller också att hitta en finansiering.

Naturvårdsverkets Christer Pettersson meddelar att det tidigare beslutet om att inte godkänna fler fällor för vildsvin står fast i avvaktan på den nya studien. Hittills finns bara en typgodkänd vildsvinsfälla på marknaden.

Publicerat

Risken som jag ser det är att det kan leda till att fällor för räv och grävlingsfångst inte heller i slutändan blir godkända. Vilket vore väldigt dåligt för viltvården. Men jag antar att de flesta jägare är högviltsjägare som inte bryr sig om småviltet <_<

Publicerat
Risken som jag ser det är att det kan leda till att fällor för räv och grävlingsfångst inte heller i slutändan blir godkända. Vilket vore väldigt dåligt för viltvården. Men jag antar att de flesta jägare är högviltsjägare som inte bryr sig om småviltet <_<

Du har en viktig poäng där.. Gäller samma sak med en hel del andra saker, blyhagelskyttet, hundanvändning.. Det gäller se saker i ett större perspektiv.. Kloka ord!

• 2 weeks later...
Publicerat

Såg nu att Lotin själva annonserar sina fällor på blocket.

Däremot är jag tveksam till deras marknadsföring om man läser på deras hemsida. Där står följande

Vildsvins fällorna har fått sina typgodkännande nummer av Naturvårdsverket

Enkel fällan L 114 Genomgångs fällan L 115

Tyvärr har pappers hanteringen mellan jordbruksverket och Naturvårdsverket dragit ut på tiden förhoppningsvis finns beslutet att läsa på Naturvårdsverkets hemsida inom några veckor.

Om jag inte hade fel för mig stoppades alla eventuella godkännande från NVV sida och det är bara L112 som skall vara godkänd i dagsläget. Kan dock ha fel men kan inte på något av jägareförbundens hemsidor hitta något som säger annat, tänkte köra en koll gentemot NVV och eller Jordbruksverket.

Med tanke på vad som hände i Tingsryd så känns deras bilder dom har på Blocket lite smaklösa, men det kan ju vara montage.

Personligen så köper inte jag någon typ fällor av detta företag längre och mina vänner och bekanta kommer göra samma sak, budkavlen är igång.