Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

antal vapen

Featured Replies

Publicerat

hur är det med antal vapen man får ha? har fyra st nu men är sugen att skafa en hagel automat. måste jag sälja ett av mina vapen eller kan man få dispans upp till 6 st?

Publicerat

Det behövs ingen dispens, men du måste motivera vapen nummer fem och sex. Skriv en kort beskrivning av vilka behov och jaktformer ditt nuvarande innehav täcker, samt hur nästa vapen kompletterar ditt nuvarande innehav..

Publicerat
  • Författare

Tack för snabt svar ;)

en liten följdfråga då

skriver man dom här motiveringarna i en bilaga då?? eller de borde vapenhandlarn kunna kanske.

mvh johan

Publicerat
Tack för snabt svar ;)

en liten följdfråga då

skriver man dom här motiveringarna i en bilaga då?? eller de borde vapenhandlarn kunna kanske.

mvh johan

När du skickar in licensansökan på ditt femte och sjätte vapen så skriver du en obestridbar motivering ex. "utformningen utav vapnet samt den snabba omladdningen krävs för denna form av jakt"... Bla bla bla. :P

Mvh. Robban

Publicerat
Tack för snabt svar ;)

en liten följdfråga då

mvh johan

Jo,

skriv en bilaga och argumentera klokt för din sak. Typ av riktmedel och vikt är vanliga grepp att ta. När du väl fått ett femte/sjätte vapen kan du däremot byta till ett annat vapen av liknande typ utan motivering.

Publicerat

du kan dessutom hävda att kalibern passar den form av jakt du bedriver. det är bra om du med referensperson kan styrka att du har jaktmark för just den bössan. det handlar mest om att ett behov finns hos dig, du ska på enklaste sätt styrka det behovet. jag har fått nekande för 2 bössor i samma kaliber, men sedan med sakliga skäl fått godkänt. är du osäker så prata med polisen som är ansvarig i din region och tala klartext varför du vill skaffa fler, jag gjorde så, och fick till svar att den motivering jag gett i telefon skulle medfölja skriftligt, det tog 7 dagar innan pappret kom.

/Kalle

Publicerat

Jag ska inte klanka ner på de som vill vara extra säkra och "överduktiga" i sina motiveringar. Men man behöver faktiskt inte krångla till det. Det står ingenstans som jag läst att man ska förklara innehav av vapen 1-4 för att motivera ett femte och sjätte, även om det inte är fel att göra det.

När jag sökte mitt femte och sjätte skrev jag endast(har ej kvar motiveringen, så det är inte ordgrant, jag säkte bägge samtidigt)

Att jag har behov av en 22lr, främst för övningsskytte och avlivning

Att jag har behov av ett enpipigt pumphagel för övningsskjutning med stålhagel då min andra hagelbössa ej tål det, samt för fågeljakt i gömsle där ett brytvapen är onödigt omständigt.

Jag har inte avlivat nåt annat än två fjälltjurar hemma på gården, och fågel har jag inte jagat med pumpen, jag har nu bytt gammelhaglan till en modernare som tål stålhagel.

Publicerat

För att kunna motivera ett femte och sjätte vapen så skall dessa fylla behov som inte nr 1-4 fyller. Man måste alltså redogöra för hela innehavet. Sedan kan det vara så att handläggaren vet vad du redan har (får man hoppas) och utifrån detta kan se att den motivering man lämnat för nr 5 & 6 är ok. Å andra sidan kan det vara en handläggare som inte riktigt ser sambandet och då får man själv motivera. Det är inte klokt att motivera ett nytt jaktvapen att man behöver dessa för att bedriva målskytte, då får man kanske målskjutningslicens istället.

De parametrar man bör resonera kring när man skall ange sina behov är naturligtvis vapentyper; kulgevär, hagelgevär och kombinationsgevär. Dessutom kaliber(klasser), funktionsprinciper (repeter, halvautomat, brytvapen osv) och inte minst riktmedel. Därutöver är naturligtvis den jakt man bedriver avgörande för vapnen skall ju vara lämpligare till en jaktform än en annan och det vilt som då jagas. Om man är färsk på jaktens bana (bara jagat några enstaka år - ca 3) är det svårt att få ett femte & sjätte vapen. Normalt får man då vänta tills man etablerat sådana jaktvanor att man verkligen behöver sina extra vapen. Då är det viktigt att man underbygger med jaktdagar, hundinnehav mm, som visar på ett stort och varaktigt intresse.

Publicerat

Skiljer nog mycket mellan distrikten men jag har bara skrivit vad jag ska ha dom till, inte vad jag har och använder dom till.

Publicerat
Skiljer nog mycket mellan distrikten men jag har bara skrivit vad jag ska ha dom till, inte vad jag har och använder dom till.

Jo, det skiljer massor, orimligt nog...

Publicerat

skrev ingen motivering på mina 5:e och 6:e vapen. Det sista fick jag vid nyår. Tre an bössorna är klass ett vapen

/Erik

Publicerat

Man brukar i regel inte behöva skriva en hel uppsats utan gör det så enkelt å förståerligt som möjligt.

Nu senast när jag sökte på min tredje klass ett studsare så skrev jag:

Klass ett studsare för långhållsskytte samt jakt på exempelvis säl

Två dagar senare låg licensen i brevlådan

Publicerat
För att kunna motivera ett femte och sjätte vapen så skall dessa fylla behov som inte nr 1-4 fyller. Man måste alltså redogöra för hela innehavet. Sedan kan det vara så att handläggaren vet vad du redan har (får man hoppas) och utifrån detta kan se att den motivering man lämnat för nr 5 & 6 är ok. Å andra sidan kan det vara en handläggare som inte riktigt ser sambandet och då får man själv motivera. Det är inte klokt att motivera ett nytt jaktvapen att man behöver dessa för att bedriva målskytte, då får man kanske målskjutningslicens istället.

De parametrar man bör resonera kring när man skall ange sina behov är naturligtvis vapentyper; kulgevär, hagelgevär och kombinationsgevär. Dessutom kaliber(klasser), funktionsprinciper (repeter, halvautomat, brytvapen osv) och inte minst riktmedel. Därutöver är naturligtvis den jakt man bedriver avgörande för vapnen skall ju vara lämpligare till en jaktform än en annan och det vilt som då jagas. Om man är färsk på jaktens bana (bara jagat några enstaka år - ca 3) är det svårt att få ett femte & sjätte vapen. Normalt får man då vänta tills man etablerat sådana jaktvanor att man verkligen behöver sina extra vapen. Då är det viktigt att man underbygger med jaktdagar, hundinnehav mm, som visar på ett stort och varaktigt intresse.

Är detta SJFs tolkning eller vad är detta?

Vad står det egentligen i RPS föreskrifter?

För uppenbarligen stämmer inte ovanstående med vad som gäller hos licenstanterna

För att svara på din kommentar om mina målskjutningsmotiveringar, var jag inte vid det tillfället tillräckligt aktiv medlem i någon jaktskytteklubb vilket idiotiskt nog omöjliggör målskjutningslicens.

Publicerat

Detta är Svenska Jägareförbundets area där personer kan fråga om vår uppfattning i olika frågor. Jag är ansvarig tjänsteman för att besvara de remisser vi får från olika polismyndigheter om vapens lämplighet för jakt, behov av vapen mm. Således uttrycker jag Svenska Jägareförbundets åsikt i frågan, vilket torde vara uppenbart för envar.

Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd kan du hitta här:

http://www.polisen.se/Global/www%20och%20I...PSFS2006_12.pdf

Vad en "licenstant" tycker får naturligtvis stå för de själva. De har vissa möjligheter att göra sina egna tolkningar under tjänstemannaansvar. Deras beslut kan sedan överklagas till domstol om man så vill.

När det gäller de vapen för målskjutning så framgår det av RPS föreskrifter och allmänna råd som du kan läsa i länken ovan, samt vapenlagstiftningen i övrigt, att man måste vara aktiv i en skytteförening för att ha behov och beviljas innehavstillstånd för ett sådant vapen. Jag ser inget "idiotiskt" i det utan tvärtom är det väldigt logiskt. Vapenlagstiftningen bygger på grundprincipen att man skall ha ett behov av vapen för att beviljas innehavstillstånd och detta måste anses vara en rimlig ståndpunkt.

• 2 years later...
Publicerat

kan man fixa dispans på en bössa 1månad före man fyller 18år? fyller 1 månad efter älgjakten :/

Publicerat

Ja det framgår av RPS allmänna råd. Sök licens du.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.