Publicerat Mars 30, 200917 yr Nu är våren nära, Skönt! Var ute och skjöt lite igår, och kom på att det går att skjuta Fobar i grupper utan att skada dom... Fungerar endast med fältspets Bifogar en bild!
Publicerat Mars 30, 200917 yr Går och går..Allt går om man har en hel massa tur! konstigt det där med tur...ju mer jag tränar ju mer tur får jag
Publicerat Mars 30, 200917 yr konstigt det där med tur...ju mer jag tränar ju mer tur får jag Jag har samma problem!! Turen blir helt fantastisk i slutet på sommaren. Då brukar jag sluta skjuta båge och börjar köpa trisslotter istället. Fick en gång höra en jäkligt rolig kommentar. Stod med ett gäng polare på vildmarksdagarna i Ockelbo. http://www.vildmarksgalleriet.se Jag sköt några serier inför publik och det var en liten grabb som blev jätteimponerad. Han talade om för sin pappa hur bra han tyckte att jag sköt. Pappan avfärdade det hela med: "ääh, han fuskar! Han har ju tränat!" Ibland funderar man på hur folk egentligen tänker. Pappan hade förmodligen missat det mest grundläggande i skytte. Man måste träna för att uppnå resultat!
Publicerat Mars 30, 200917 yr konstigt det där med tur...ju mer jag tränar ju mer tur får jag Nja, att skjuta in i en FOB och lyckas missa allt vitalt på den första är inget man kan träna upp.. Den råkar bara va i vägen! Ungeför som när man gör en "Robin Hoddare", två pilar blir en.. Det är ju inte så man står å siktar bak i den första pilens nock, man ser den ju knappt på 20 meter. Fast det är ju klart.. Har man en hel kvast av pilar ungefär i samma område så händer det ju förr eller senare att två pilar går ihop! Men visst ser det lite fräckt ut när man väl lyckas!
Publicerat Mars 31, 200917 yr FOB är det ett alternativ till vanes eller? Fungerar hur? Bra? Lätta att sätta på? Köpes var? Har aldrig sett dom innan eller iaf inte lagt märke till dom:-S Mvh David
Publicerat Mars 31, 200917 yr FOB är det ett alternativ till vanes eller?Fungerar hur? Bra? Lätta att sätta på? Köpes var? Har aldrig sett dom innan eller iaf inte lagt märke till dom:-S Mvh David Jo, en typ av vanes/fjädrar, tanken med dem är att man inte skjuter sönder sina vains den åker av vid genomskott
Publicerat Mars 31, 200917 yr väldigt bra att slippa ha sönder sina fenor varje gång man skjutit ett djur. Men seriöst? Plastfenor är ju så oerhört dyra menar jag tror jag behåller mina fyrtums quickspin EDIT: skulle iof kanske inte vara så dumt när man skjuter på klubbens tavlor? Där kan det gå fenor
Publicerat Mars 31, 200917 yr Tyvärr så verkar inte FOB funka med whisker biscuit hyllan. Så fort den åker igenom borsten så tror jag att den flyger iväg och man skjuter barskaft med jaktspets helt plötsligt. Men det lär väl gå det med. Man får vra noggrann i trimningen!
Publicerat Mars 31, 200917 yr väldigt bra att slippa ha sönder sina fenor varje gång man skjutit ett djur.Men seriöst? Plastfenor är ju så oerhört dyra menar jag tror jag behåller mina fyrtums quickspin EDIT: skulle iof kanske inte vara så dumt när man skjuter på klubbens tavlor? Där kan det gå fenor 12 st ligger på strax under $20 från USA utan frakt.. Lite över 15:- / FOB.. Tex Blazer vanes ligger på ca 11.40 / färdig pil.. Men att ha FOB och skjuta många pilar mot samma tavla kan bli dyrt!! Dessutom funkar FOB endast med fallhylla!
Publicerat April 1, 200917 yr 12 st ligger på strax under $20 från USA utan frakt.. Lite över 15:- / FOB..Tex Blazer vanes ligger på ca 11.40 / färdig pil.. Men att ha FOB och skjuta många pilar mot samma tavla kan bli dyrt!! Dessutom funkar FOB endast med fallhylla! Nu har jag inte använt en FOB men skulle tro att de dessutom är väldigt oförlåtande för islag både på bågen samt gräs,kvistar med mera. jag håller mig till vains, sen tycker jag pilen ser ut som ett flöte eller liknande
Publicerat April 1, 200917 yr Nu har jag inte använt en FOB men skulle tro att de dessutom är väldigtoförlåtande för islag både på bågen samt gräs,kvistar med mera. jag håller mig till vains, sen tycker jag pilen ser ut som ett flöte eller liknande Jag tycker inte att dom är känsligare än fenor för islag, och om man träffar en kvist innan det man tänkt träffa så stannar det vid just en tanke... oavsett vad som styr pilen. En stor fördel med fob är att dom är fantastiskt bra på att styra stora jaktspetsar, när jag har testat att skjutit jaktspets sen fältspets med en halvtaskigt intrimmad båge, så sitter pilarna närmare varandra om det är en fob som styr än fenor. Sen är dom betydligt smidigare att hålla på med.
Publicerat April 1, 200917 yr Jag tycker inte att dom är känsligare än fenor för islag, och om man träffar en kvist innan det man tänkt träffa så stannar det vid just en tanke... oavsett vad som styr pilen.En stor fördel med fob är att dom är fantastiskt bra på att styra stora jaktspetsar, när jag har testat att skjutit jaktspets sen fältspets med en halvtaskigt intrimmad båge, så sitter pilarna närmare varandra om det är en fob som styr än fenor. Sen är dom betydligt smidigare att hålla på med. Fast jag undrar egentligen hur känsliga de är.. Hittade denna film: http://www.youtube.com/watch?v=Eiy3yp9U6Hc Där skjuts FOB + jaktspets igenom 2 meshfönster på ett gömsle utan att det blir någon försämring i träffbilden. Avståndet till tavlan är ca 20 meter.
Publicerat April 1, 200917 yr Påverkas gör dom nog, säkert rejält om pilen sniker förbi tex en kvist jämfört med en kalkonfjädrad pil Ang videon, de fasta bladen skär ett jumbohål i nätet så nätet påverkar inte FOBen speciellt. pröva med fält/mekspets?? Kan tänka mig att den styr upp pilen bättre än med plastfenor, luften tvingas faktiskt igenom FOBkanalerna. Själv är detta nog inget för mig då jag inte tycker det är snyggt, men det är nog mitt enda argument , för rent skottfält har vi alltid vid jakt med pilbåge /S
Publicerat April 1, 200917 yr Med fältspets genom mesh tyget så släpper säkert fobben som den ska göra när den möter tillräckligt mycket motstånd! På del 1 av den filmen så säger de att man bör ha en jaktspets med en skärdiameter på 1 tum.. Vilket inte är så svårt att hitta, majoriteten av dagens jaktspetsar skär ju minst 1 tum. Om man nu inte pillar upp en Rage till utfällt läge, de gör ju ett 2 tums hål! Var sista meningen en liten vink åt något speciellt håll!? Påverkas gör dom nog, säkert rejält om pilen sniker förbi tex en kvist jämfört med en kalkonfjädrad pilAng videon, de fasta bladen skär ett jumbohål i nätet så nätet påverkar inte FOBen speciellt. pröva med fält/mekspets?? Kan tänka mig att den styr upp pilen bättre än med plastfenor, luften tvingas faktiskt igenom FOBkanalerna. Själv är detta nog inget för mig då jag inte tycker det är snyggt, men det är nog mitt enda argument , för rent skottfält har vi alltid vid jakt med pilbåge /S
Publicerat Juni 6, 200916 yr då har man beställt hem Fob:s ..... testade skjuta me dom sisst när Niqlaz var här!.. vart klart inpad! så nu ska de testas med kronograf mm mm!... Mvh
Publicerat Juni 6, 200916 yr då har man beställt hem Fob:s ..... testade skjuta me dom sisst när Niqlaz var här!.. vart klart inpad! så nu ska de testas med kronograf mm mm!... Mvh Värst va du har blivit modern, först "ryckhylla" sedan Fobbar hehe :D
Publicerat Juni 6, 200916 yr Värst va du har blivit modern, först "ryckhylla" sedan Fobbar hehe jupps!.. man måste juh följa utvecklingen!..
Publicerat Juni 6, 200916 yr jupps!.. man måste juh följa utvecklingen!.. Det måste man inte alls....bättre o gå tillbaka till sina rötter Skämt å sido så gör du helt rätt o testa nya prylar brollan;)
Publicerat Juni 16, 200916 yr Estetiskt ser det för jäklgt ut... Funktionen verkar ok, men återkommer när jag har testat själv!! mvh marion
Publicerat Juni 16, 200916 yr då sååå!.. nu har dom kommit!.. FOB!!!.... He he gäller att hålla sig på styrbords sida om de därana sjömärkena vill gärna höra hur de funkar!!