Publicerat Mars 30, 200917 yr Har en liten jaktlabbe valp som ska formas till en stor, stark och fin apportör och eftersökshund... Kommer nog ha en del frågor längs vägen, och dom kommer jag posta efterhand... Men till min fråga; Det är ju väldigt mycket man inte får göra med en retrievervalp, som att kasta pinnar, bollar, sparka bollar, dragkamp och mycket mer. Men vad får man göra? Hur ska man leka med en sådan liten valp (13 veckor) med massor av energi. Tränar givetvis henne också, men det ska man ju bara göra i 5 minuterspass och så brukar jag gömma lite godis etc som hon får leta rätt på... Men det ger ju inte utlopp för all energi hon har. Så hur lekte ni med era valpar. Har en äldre labbe också, som jag gjorde alla dessa fel med och hon blev trots allt en duktig jakthund... Men nu är man ju klokare och valpen ska förhoppningsvis bli en sjuhelsikes retriever så nu ska det göras rätt från början.
Publicerat Mars 30, 200917 yr Ja du , har aldrig tänkt på hur jag "lekt" med mina labbar. Dom har alltid kunnat vara med mig under dagarna och har varit döda då det är kväll. Bollar o pinnar är i mina ögon förbjudna endast då det kommenderas apport. Ordet apport är tvingande arbete. Man ska dock komma ihåg att FÖR mkt kastande är stressande för hunden. Valpen borde kunna få ut rätt mkt av din andra hund om den inte är alltför gammal ( o sur). Försök att ha valpen med så mkt som det går. Var i Skåne finns du ?
Publicerat Mars 31, 200917 yr Författare Ja du , har aldrig tänkt på hur jag "lekt" med mina labbar. Dom har alltid kunnat vara med mig under dagarna och har varit döda då det är kväll. Bollar o pinnar är i mina ögon förbjudna endast då det kommenderas apport. Ordet apport är tvingande arbete.Man ska dock komma ihåg att FÖR mkt kastande är stressande för hunden. Valpen borde kunna få ut rätt mkt av din andra hund om den inte är alltför gammal ( o sur). Försök att ha valpen med så mkt som det går. Var i Skåne finns du ? Jag brukar kasta boll och använder kommandot "hämta" tills det blir allvar för som du säger så är ju apport en order. Min äldre jycke är 14 och gillar inte valpen... Jodå valpen hänger med mig mycket, så länge det inte är jakt... Så är hon med mig överallt. Man är ju så rädd att göra något fel, som exempelvis bygga upp ett stressmoment med att hämta grejor. När ska man börja utsätta valparna för vilt? Igår kom jag hem med ett par kaniner efter kaninjakt, som hon fick lukta lite på. JAg bor utanför Malmö,
Publicerat Mars 31, 200917 yr Vad sägs om ett foder sök, sprid ut godis över hela gräsmattan och låt valpen leta rätt på det. Passivitetsträning för valp dvs sitta kvar på stället och komma på kommando sitta vid sidan och titta på när de andra hundarna leker. Träna på att inte hämta saker som kastas (mycket viktigare än att hämta hos en labbe) Låt valpen sitta när den kan det. och lek omkring valpen med bollar och andra störningar som du kastar men som valpen absolut inte får hämta. -Du vill väl ha en valp som inte "knallar" då är det här en viktig övning. Några lösryckta utan pedagogisk ordning. Många gånger är det mycket jobbigare för valpen att träna passivitet än att rusa skiten ur sig. Många gånger varvar du upp valpen om du varje gång går ut och har massa aktiva lekar. Valpen förväntar sig bus och lek när ni är tillsammans men i själva verket så vill du ha en apportör med dig När den blir större som kan sitta tyst och stilla tills det är dags för arbete.-Lägg grunderna nu!! Alltså-målträna, träna för att kunna sitta stilla när det smäller och andra hundar apporterar i närheten. Sedan när hunden kan allt det där som du förväntar dig i fågeljakten så kan du börja träna apportering, målområden,markering spår mm. och det kan nog någon lokal retriever instruktör hjälpa dig med. Lycka till med nyförvärvet Jensa
Publicerat Mars 31, 200917 yr Det viktigaste är väl att du redan från början har samma förhållningssätt mot hunden som du vill att den ska göra då den blir äldre... Dvs. kastar du en pinne...så gäller det ju att valpen stannar kvar på platsen tills det blir varsågod. Sen tror jag du tjänar på att hämta själv rätt ofta från början också. Visst har man läst och hört om hundar som blir stressade av mycket kastande...så det kan ju vara idé att istället GÅ ut med pinnen, bollen mm. ibland. Sen är det ju givetvis så att ju roligare hunden tycker det är att hämta, desto svårare är det väl att hålla denne kvar vid kastet. De flesta proffsdressörer nyttjar ju trots allt spontanapportering redan från valpstadiet. Att strunta i detta tillfälle och vänta tills de är mogna för lydnads-/tvångsapport kräver ju desto mer av dig som förare. Då gäller det ju att du gör allt rätt. Jag anser att det är bättre med en hund som tycker det är skitlul att hämta allt möjligt, men som för den saken skull respekterar flygande, kastande och utlagda saker tills det är varsågod. En sak som jag gjort lite fel är att ställa lite för höga krav på avlämningen redan från början. Visst ska valpen komma in med saken, men det ska vara jäkligt kul hos husse/matte. Jag var alldeles för hård på att min hund skulle vara stilla, sitta fint osv. Det får man sota lite för nu... Dragkamp är nog inte så fel som många verkar tycka. Man ser många proffsdressörer bolla och kampas tom. med dummies. Det viktiga är att få valpen att respektera ett loss eller låt bli, och då släppa intresset till objetet. Ser många som leker upp sin hund med en trasa el. dyl och sen säger loss. Så studsar hunden som en galning tills husse/matte återigen kampar med trasan. Är det "nej", så ska den ju vara lugn och kunna fokusera på dig istället för den där kamp-grejjen! När min Troy var liten så kastade jag iväg en dummie, medan han satt i koppel. Sen fick han gå fot med mig en liten promenix...rätt långt faktiskt. Sen kopplade jag loss och kommenderade ett glatt JA. Jag inbillar mig att han på detta sättet lärde sig att hålla sig lugn och samtidigt bygga upp minneskapaciteten. Han är rätt säker på komma ihåg var saker å ting landat. Att utsätta valpar för vilt kan jag då personligen inte se som nåt som helst hinder. Är det inte bättre att lära sig som valp att det inte är nåt farligt..och inte heller är nåt jättemärkvärdigt. Du har ju större chans att lära hunden att respektera viltet på ett snyggt sätt om du inleder det tidigt. Men att begära att valpen bär ditt vilt är kanske inte att rekommendera om den inte spontant gör det. De som jag fått råd av säger att du ska använda föremål som valpen accepterar att bära och hålla dig till det. Själv har jag dock inte lytt detta råd utan låtit min vovve hämtat allt mellan himme å jord. Det gör han faktiskt också, förutom nån äcklig trut, kråka eller nötskrika. Men å andra sidan är det väl väldigt individuellt från hund till hund. Nåja, här var några försök till goda råd från en glad amatör, men dock ägare till en otroligt livlig hund med mycket vilja...som faktiskt sköter apporten riktigt bra nu.
Publicerat Mars 31, 200917 yr Författare Mycket värdefulla tips Ska praktiseras... Det jag är lite rädd för att jag går för fort fram, hon gör enorma framsteg och är väldigt läraktig, men det kan ju lika bra slå bakut... Hon är som sagt bara 13 veckor. Har ni några målstolpar vid vilken ålder de skall kunna vad... Förstår att det är väldigt individuellt men ett riktmärke... Hon är väldigt matglad så jag har utnyttjat det i träningen, men ska man försöka avänja henne med godiset? Jag slutade nog lite för tidigt med godisbelöning vid "sitt" vilket resulterade i att hon började strunta i det... Så jag fick plocka fram godiset igen. En annan sak är det är här bitandet, hon bits något fruktasvärt. Nu försöker jag korrigera det med ett bestämt nej, och hjälper inte det så ett tag i nackaskinnet. Men hur viktigt är det att man korrigerar det? Slutar dom inte med det efter ett tag?
Publicerat April 10, 200917 yr Mycket värdefulla tips Ska praktiseras...Det jag är lite rädd för att jag går för fort fram, hon gör enorma framsteg och är väldigt läraktig, men det kan ju lika bra slå bakut... Hon är som sagt bara 13 veckor. Har ni några målstolpar vid vilken ålder de skall kunna vad... Förstår att det är väldigt individuellt men ett riktmärke... Hon är väldigt matglad så jag har utnyttjat det i träningen, men ska man försöka avänja henne med godiset? Jag slutade nog lite för tidigt med godisbelöning vid "sitt" vilket resulterade i att hon började strunta i det... Så jag fick plocka fram godiset igen. En annan sak är det är här bitandet, hon bits något fruktasvärt. Nu försöker jag korrigera det med ett bestämt nej, och hjälper inte det så ett tag i nackaskinnet. Men hur viktigt är det att man korrigerar det? Slutar dom inte med det efter ett tag? Jodå de slutar med det när de växer upp. Köp ett tuggben till den så den kan avreagera bitfunktionen lite där. Sluta med godis direkt och "gör dig mer intressant" för valpen. Det skall vara det roligaste i världen att komma in till husse eller matte. Koncentrera dig/er inte på att ta det apporterade bytet direkt utan låt den få behålla det ett tag. Däremot så "fånga in hunden" och sätt den bredvid dig, klia den liute under hakan ooch lite mer över svansroten/rumpan. Anledningen till hakan gör att den höjer huvudet lite och då släpper den inte "bytet" så snabbt, samt kliandet över rumpan gör att hunden njuter lite extra och får berömmet den vägen. Samtidigt får du prata med hunden och berömma den, men anpssa röstläget/intensiteten i rösten till hur valpen reagerar på detta. Vid för mycket joller från dig kan hunden gå i taket, om det är en sådan hund. Medans andra hundar vill ha mycket beröm/joller från dig och kan hantera detta utan att släppa bytet. Tänk även på basen i rösten om hunden är känslig för detta. Damer brukar ha en behagligare röst för valpar. Ett tips till: SLUTA KASTA PINNAR TILL HUNDEN. De finns överallt och är inget träningsredskap. Använd en dummy eller boll eller vad du finner lämpligt. MEN INGA PINNAR!! En bra grej som passar på våra hundar är en visselpipa a´la fågelmodellen. Två korta signaler vid matdags underlättar inkallningen. Sätt hunden och låt den sitta kvar där du vill ha den vid matdags. Ställ ner skålen med mat medans hunden fortfarande sitter. Kan bli lite kamp om vem som vinner i början men du får inte ge dig förrän hunden sitter still även fast maten står dukad på golvet. Blås två snabba signaler i pipan och säg varsågod eller vilka ord du använder. Då först skall hunden komma åt maten. Detta fungerar otvivelaktigt i skarpa situationer också om det är väl befäst från början. Hela tiden: Var konsekvent och belöna inte förräns hunden gör rätt. Lycka till. // Jägare utan gränser