Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Laddning för långhållsskytte

Featured Replies

Publicerat

Har tidigare skjutit med Lapua Scenar 155grs men denna verkar ha blivit ovanlig härikring och ska jag beställa så har dom blivit rätt så dyra. Testade därför i helgen Sierra Matchking 168grs då de finns lokalt samt är lite billigare.

Testade tre stycken laddningar, 41,5grs, 42grs och 42,5grs Vv N-140 och kalibern är .308 Winchester. Jag gjorde patronerna 71mm långa så de passar i magasinet. Vapnet är en Tikka T3 Super Varmint.

Skjutavstånd är 80m.

gallery_3287_71_103283.jpg

gallery_3287_71_24547.jpg

gallery_3287_71_26936.jpg

Utifrån detta så valde jag den högsta laddningen alltså 42,5grs. Även om den sprider mest så är spridningen mestadels i sidled vilket både vind och jag själv kan ta på mig skulden för. 42,5 och 41,5 har lika mycket höjdspridning men 42,5grs laddningen har den minsta hastighetsvariationen, det är den som står under laddvikten på bilderna.

Jag vill ha en laddning som är jämn och med tillräckligt bra precision för skytte till och börja med upp till 300m. Jag vill inte hålla på och laborera allt för mycket för då missar jag viktig tid för träningsskytte.

Så vad tycker ni mer erfarna är valet sunt eller är det helt galet?

Jag hade en spridning på mellan 17-25mm på 100m med Lapua scenar kulorna tidigare men ändå har jag presterat träffbilder på under 50mm på 300m. Dessa kulor hade också en max hastighetsvariation på 9 m/s vid kronografering.

MVH / Johan

Publicerat

Spridningen på tredje bilden ser ju åtminstone ut som en klassisk vindspridning. Hur mycket blåste det?

Jag skulle testa en gång till med "bättre" vindförhållanden och se om jag fick samma resultat.

Publicerat
  • Författare

Det var ganska instabil vind så det är svårt att säga men vind topparna kan nog ha varit upp mot 5 m/s och dalarna kring 2 m/s. Vinden snurrade även på rätt bra så det var både sidvind och motvind under serierna.

Jag har laddat upp 35skott med 42,5grs så det blir den som får vara med vid månadsträffen i april.

Jag har inte varit med om en laddning i denna bössa som spridit lite i höjd men ändå skjutit dåligt så jag tror rätt mycket på den laddningen.

Publicerat

Johan,

det är lite vanskligt att säga någonting baserat på en femskottsträffbild.

I mina ögon behövs det minimum 3 femskottare innan jag vågar såga nånting men om man skall teoretisera kring horisontell spridning så kan man säga att beroende på skytt och de yttre omständigheterna finns problemet antingen i avfyrningen eller i vinden.

Henrik

Publicerat
  • Författare

Skjutställningen var inte heller optimal eftersom jag fick sitta vid skjutbanans bänk på 80m banan. Den är inte gjord för människor kan man säga utan att överdriva. Snömängden gör att jag inte är så sugen på att släpa ut min portabla skjutbänk som är anpassad för en hyffsat normalt byggd människa så det kändes inte riktigt bra att testskjuta men jag måste ha ammunition så jag kan skjuta alla webbtävlingar <_<

Det är sista skottet som sitter längst till vänster på tredje bilden och just det skottet kändes lite annorlunda men rikigt på vilket sätt vet jag inte men annorlunda var det.

Jag tänkte att det visar sig även vid inskjutning hur denna laddning skjuter och vid månadsträffen lär det också visa sig.

Vad säger ni om hastighetsvariationen? det skiljde 9 m/s i hastighet som mest på dessa 5 skott på 42,5grs laddningen. Vad är gränsen eller vad man nu ska säga. Mindre är väl givetvis bättre men vad är acceptabelt?

Publicerat
Skjutställningen var inte heller optimal eftersom jag fick sitta vid skjutbanans bänk på 80m banan. Den är inte gjord för människor kan man säga utan att överdriva. Snömängden gör att jag inte är så sugen på att släpa ut min portabla skjutbänk som är anpassad för en hyffsat normalt byggd människa så det kändes inte riktigt bra att testskjuta men jag måste ha ammunition så jag kan skjuta alla webbtävlingar <_<

Det är sista skottet som sitter längst till vänster på tredje bilden och just det skottet kändes lite annorlunda men rikigt på vilket sätt vet jag inte men annorlunda var det.

Jag tänkte att det visar sig även vid inskjutning hur denna laddning skjuter och vid månadsträffen lär det också visa sig.

Vad säger ni om hastighetsvariationen? det skiljde 9 m/s i hastighet som mest på dessa 5 skott på 42,5grs laddningen. Vad är gränsen eller vad man nu ska säga. Mindre är väl givetvis bättre men vad är acceptabelt?

Jag har testat väldigt mycket pistol- och revolverladdningar med kronograf, och kan bara konstatera att spridningen verkar helt ointressant för precisionen. "Rätt" hastighet/tryckintervall är vad det handlar om. Har man hittat intervallet är självklart minsta möjlig spridning önskvärt, men det har definitivt inte funkat för mig att utnyttja hastighetsspridningen för att finna precision.

Någon dag skall jag ta och mata in en massa data på hastigheter och precision för att testa det hela statistiskt, men jag har inte kommit mig för det...

Publicerat
  • Författare

Som jag har förstått det så är det först på längre håll som hastighetsvariationer börjar spela någon roll.

Publicerat
Som jag har förstått det så är det först på längre håll som hastighetsvariationer börjar spela någon roll.

Åhå, där ser man! Ja, jag har samma erfarenhet när det gäller gevärsladdningar också, men där har jag långt ifrån lika (absurt) stor erfarenhet. Sedan är det förstås möjligt att 50 yds med en .38 Spl. eller 9x19 ur revolver/pistol motsvarar långa håll med gevär, men det har jag definitivt ingen aning om skall jag erkänna...

Publicerat

Hej,

givetvis är det så att variationer i utgångshastighet kommer att synas på tavlan när vi pratar om långa håll.

Nu vet jag inte vilka utgångshastigheter du har på din laddning Johan men om jag utgår från min egen långhållsladdning men en 155 grains Scenar i 870 m/s och räknar på vad en variation på 10 m/s ger så ser vi att:

På 300m så skiljer det en cm i träffläge, om det är mycket eller lite kan bara du bedöma.

På 600m så skiljer det däremot ca 7 cm mellan en laddning på 875 m/s och en på 865 m/s vilket är av större betydelse.

Vänligen,

Henrik

Publicerat
  • Författare
Hej,

givetvis är det så att variationer i utgångshastighet kommer att synas på tavlan när vi pratar om långa håll.

Nu vet jag inte vilka utgångshastigheter du har på din laddning Johan men om jag utgår från min egen långhållsladdning men en 155 grains Scenar i 870 m/s och räknar på vad en variation på 10 m/s ger så ser vi att:

På 300m så skiljer det en cm i träffläge, om det är mycket eller lite kan bara du bedöma.

På 600m så skiljer det däremot ca 7 cm mellan en laddning på 875 m/s och en på 865 m/s vilket är av större betydelse.

Vänligen,

Henrik

På 42,5grs laddningen så skiljer det 9m/s mellan max och min värdet, snittet ligger på 778m/s. På den laddning som sköt tätast (41,5grs) så skiljer det 19m/s mellan max och min.

Jag skall skjuta in bössan med denna laddning på lördag har jag tänkt så då får jag se hur den går. Sedan blir det nog att skjuta månadsträffen under påskledigheten med denna laddning också så då får den ett rikitgt prov (Jag med för den delen).

/ Johan

Publicerat
  • Författare

Var igår kväll och sköt in Tikkan på 100m och nu presterade den som jag tänkte. Första serien om 5 skott landade på 17mm, andra serien satt det fyra skott inom 10mm sedan tappade jag ett skott så gruppen öppnade upp till ca 30mm. Tredje serien hamnade på 15mm. Detta sköt jag liggande med benstöd och socka under kolven.

Skyttet kändes bra och jag tycker att denna laddning känns mycket snällare än när jag laddat med 155grs Scenar. Matchkingen verkar skjuta lite tätare på 100m men den har ju sämre ballistisk koefficient så den tappar säkert på längre håll.

Nu är jag redo för månadsträffen som jag tänker skjuta under påskledigheten.

/ Johan