Publicerat April 1, 200917 yr Jag har tänkt att ladda upp en bra gäng med plugg till vårens pappälgar. För att spara både på krut och hylsor vill jag ha en så lätt laddning som möjligt med bibehållen precision och säkerhet. Är minsta laddningen enligt tex Normas laddmanual det minsta man ska gå ner till eller går det att krympa den ytterligare genom något knep/trix. Vad jag har förstått så är lätta laddningar minst lika farliga som heta, varför jag hellre slösar med kulor och krut än ögon och händer. Enligt Norma skiljer det de "bara" ca 2grain mellan min och max. Låter lite i mina öron men de är ju rätt små /Lasse
Publicerat April 1, 200917 yr Skulle gå på deras minladdning med det snabbaste krutet de listar. Sotar laddningen så kan man halskalibrera eller rentav halskalibrera bara 75% av halsen för bättre tätning.
Publicerat April 1, 200917 yr Författare Skulle gå på deras minladdning med det snabbaste krutet de listar. Sotar laddningen så kan man halskalibrera eller rentav halskalibrera bara 75% av halsen för bättre tätning. Hmm det förutsätter att man har annat krut en MRP Finns ju alltid möjligheten att köpa annat krut, det är ju inte så svårt. Är det så att med snabbare krut ju lättare laddning? /Lasse
Publicerat April 1, 200917 yr Är det så att med snabbare krut ju lättare laddning? Japp, och ska du ha en ekonomisk patron så ska du förstås ha så lite krut som möjligt i den.
Publicerat April 1, 200917 yr Författare Japp, och ska du ha en ekonomisk patron så ska du förstås ha så lite krut som möjligt i den. Fint att en stackars dum en som jag kan få lite vägledning Drog ett mail till Åke på Norma för att se om han kände igen min okända kula. /Lasse
Publicerat April 1, 200917 yr Författare Fick svar här under dagen av Åke. Han kände igen kulan men jag fick inget svar om vad den hette Laddning 53-55grain MRP och magnum hatt. Det var ju ett svar i alla fall men det känns som att Forumet ger svar som har mer kött på benen Provar nog att ladda upp ett par st 53grain och provar. /Lasse
Publicerat April 1, 200917 yr Skurebo, för att kunna få bra råd, måste du ge oss utgångsmaterialet. jag anar att du skjuter 30-06 men är inte säker, kulvikt o kula, th samt vapen är bra saker att veta om för att ge dig råd. OBS- att understiga min laddningar med långsamma krut är inte att rekommendera, det kan få udda konsekvenser även om jag inte prenumererar på SEE teorierna så kan man bygga ihop till övertryck. /C
Publicerat April 1, 200917 yr Författare Visst kan du få utgångsmaterial Vapen Sauer 80 cal 7x64 kulvikten är 154grain, vet inte eakt vad det är för kula fick inte et svaret från Åke på Norma men det är en helmantel med rundad spets och boat tail. Krut MRP Norma Tändhatt magnum hatt från Remington /Lasse
Publicerat April 1, 200917 yr Börjar du inte i en väl ambitiös ända? Säker på att smålänningen i dej inte lurar dej? Jag strävade efter att finna en krutmängd som stämde med inskjutningen till jaktkulan för att slippa fibbel med siktet i onödan. Kulvikten stämmer inte men trots det så fick det överaskande bra att ta fram en övningsladdning som samsköt med jaktkulan. Ladda tre smällar med ett halvt grains mellanrum och provskjut, med tur så finner du ditt recept redan där. Och ovan med reservation att jag missförstått allt i din frågeställning Mvh!
Publicerat April 1, 200917 yr Författare Börjar du inte i en väl ambitiös ända? Säker på att smålänningen i dej inte lurar dej?Jag strävade efter att finna en krutmängd som stämde med inskjutningen till jaktkulan för att slippa fibbel med siktet i onödan. Kulvikten stämmer inte men trots det så fick det överaskande bra att ta fram en övningsladdning som samsköt med jaktkulan. Ladda tre smällar med ett halvt grains mellanrum och provskjut, med tur så finner du ditt recept redan där. Och ovan med reservation att jag missförstått allt i din frågeställning Mvh! Nej du har inte missförstått allt, bara lite Meningen med detta är att få fram en billig laddning som jag kan skjuta på älgbanan med. Jag har i mina funeringar inte tagit med i beräkningen att grisen nu mera är ett vilt som jag då och då kommer att jaga även under sommarmånaderna. Så nu fick du rätt i alla fall Blir nog till o ta fram en laddning som samskjuter tillräkligt bra med jaktpluggen så det åtmindstånde inte är allt för mycket skruvande. Som tur är går det att Nolla Trijiconen så jag kan bara vrida tilbaka till 0 när det är jakt. Skit att du ska få rätt då och då, men även en blind höna hittar ett korn B) Ner i laddboa o plocka fram olika laddningar då. Tack för genomskådningen Hippen /Lasse
Publicerat April 4, 200917 yr Författare Fick äntligen tummen ur och laddade upp en enkel stege med helmantel till pappälgen idag. Enligt Åke på Norma var max och min 53-56 grain. Eftersom jag ville ha en billig laddning tänkte jag ladda 5 st 53,54,55 grain. Fipplade till det med vågen så jag laddade två 53grains och när jag laddat den första på 54 så skakade jag på den och det raslade inte Provade med 53orna och en rasslade inte i den heller, va ffan. Kollade vågen o jag hade tydligen stött till den så jag hade laddat 58 och 59 grain. inget bra La dom kulorna åt sidan och fortsatte. nu iddes jag inte ladda upp så många utan körde 3 av varje. Den ladddningen som stämde bäst med inskjutningen var 54 grain. det får det bli, 55an slog lite tätare med på läpälgen spelar det nog inte så stor roll. Eftersom jag är skapligt lat av naturen så provade jag hur COL skulle bli med samma inställning som jag har med sst:n Var inte stor skillnad, de blev ca 3mm kortare än sst:n och minst 8mm kvar fram till pipan. Det får funka helt enkelt, inga injusteringar av vare sig sikte eller laddverktyg. Nu är krutdoseraren injusterad på 54grain, bara att dra i spakarna o tillverka plugg /Lasse
Publicerat April 4, 200917 yr Du verkar inte helt kompis med vågen, det är ju inte första gången det är lite mycket krut? Bra att du kontrollerar och är noggran så det inte blir olyckor av det när vågen fuskar täta träffbilder är ju ganska ointressant på älgbanan så jag tycker du tänker helt rätt, krångla inte till det, ladda och skjut
Publicerat April 4, 200917 yr Författare Du verkar inte helt kompis med vågen, det är ju inte första gången det är lite mycket krut? Bra att du kontrollerar och är noggran så det inte blir olyckor av det när vågen fuskar täta träffbilder är ju ganska ointressant på älgbanan så jag tycker du tänker helt rätt, krångla inte till det, ladda och skjut Du vet stora händer,,, stötte nog till vågen någon gång och plutten hoppade nog över från 50 till 55 grain. Som tur är verkar min krutdoserare stabil , slår max 0,1 grain fel. Närstan bra nog att köra jaktladdningarna med den, så slipper jag vågen helt /Fummel Lasse
Publicerat April 4, 200917 yr Bara man känner sin utrustning och vet att det blir rätt. Min söta fru var faktiskt lite orolig när jag skulle börja ladda själv, men det är hon ju å andra sidan så fort jag tar med mig en bössa ut Undrar hur i helskotta jag ska kunna lura med henne ut till skjutbanan, hon som tycker att vapen är så himla läskiga? ´Sorry, lite off topic.........
Publicerat April 4, 200917 yr Författare Bara man känner sin utrustning och vet att det blir rätt. Min söta fru var faktiskt lite orolig när jag skulle börja ladda själv, men det är hon ju å andra sidan så fort jag tar med mig en bössa ut Undrar hur i helskotta jag ska kunna lura med henne ut till skjutbanan, hon som tycker att vapen är så himla läskiga? ´Sorry, lite off topic......... 22:an mannen /Lasse