Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rovfåglarna

Featured Replies

Publicerat

Tjooo

Är det bara jag som märkt av en gigantisk ökning av våra rovfåglar. Vi ser dem varje dag på våra marker, havsörn, kungsörn, falkar, ugglor, vråkar, hökar mm mm, verkligen skitkul :D

Idag kom en kungsörn på ca 8 meters höjd glidandes i stark motvind över oss, mycket imponerande syn må ja säga, den var sugen å attackera vår "cheat crow" (kråkbulvan som rörs i vinden). Först trodde ja de va en gammal gigantisk korp, hoppas den kommer hit ska ja skjuta den, hamnar säker i nån rekordbok, den ska stoppas upp var mina första tankar, kan ju skjuta den för skyddsjakt.

men sen kom den närmare såg då lite grått på ryggen då den kom på sidan. Blev riktigt fundersa, faktiskt. En jättekråka??? näää nu får ja lägga av, men å andra sidan man vet aldrig med alla gifter och växthuseffekter mm. FAN tänk om de e en jättekråka, fasen ja behöver aldrig mer jobba kommer å bli rik. Kommer den inom  hagelhåll så smäller det. hade faktiskt ganska hög puls.

Så kom den närmare, riktigt nära då började ja tveka, nääää de där måste vara en örn fanimej, sneglade på kompisen på andra sidan diket och jag såg i hans ögon att han hoppades att jag skulle se vad det var och hålla inne med eldgivningen.

Så gled fågeln förbi mig och rakt över min kompis, sakta sakta i den starka motvinden den hade. Mycket mäktig syn må ja säga  ;D

kikade nyss på webben, det var nog troligare en havsörn..

Publicerat

Igår när jag var på jakt efter skogsfågel hände det igen...

Jag var på väg mot hunden som fattat stånd en bit bort efter en hyggeskant.

Halvägs fram går en fågel upp framför hunden (orre) och försvinner, hunden står kvar och jag stannar till för att inte skrämma upp ytteligare ev. orrar.

När jag stått i ca 1 min hörs ett kraftigt brak från en talltopp en bit bort och en orrhöna släpper från trädet och tätt efter henne flyger en jätte till duvhök :(

För något år sedan tog en duvhök en orrtupp som hunden fattat stånd för, jag fattade inte vad som hände och sköt i tron att det var en tj-höna som lyfte. men turligt nog bommade jag. ::)

Hunden hittade då orrtuppen illa skadad vid uppflogsplatsen och duvhöken satte sig i en grantopp en bit bort.

Jag tycker det har blivit allt för mycke duvhökar i markena och ser gärna någon form av jakt på dessa rovankor.

Tidigare i höst hade jag 4 duvhökar kring gömslet under sjöfågeljakt >:(

Publicerat
  • Författare

Såg att ämnet hamnat liiite fel så ni kanske får flytta tråden till ett mer passande ställe :-)

Nu får man börja vara riktigt noga att identifiera innan man trycker av. Tänkte på det här om dan när man satt i sitt kråkgömsle, skulle en duvhök dyka upp ovanför kanten på gömslet så måste man vara beredd på att inte skjuta. Ofta är det ju instinktivt skytte det handlar om, man ser en kråka i ögonkanten och klipper till.

Vad tror ni skulle hända om man råkade skjuta en havsörn även om det var en olyckshändelse? Man skulle säkert få buren  :o

Publicerat

Jag tror att rovfåglarna också kan bidra till att skogsfågeln minskar. Goda råttår många ungar = många rovfåglar som ska ha mat nästa år.

Publicerat

Här på ön så har kungsörnen ökat dramatiskt,de senaste 10åren.

Inget kul faktiskt,så jag känner verkligen med de som har vargproblem.

När min tax börjar väcka så kommer örnen direkt.

Dömde ett jaktprov och drevet gick ut på en åker -gissa vad som kommer och försöker ta taxen.Två örnar..

Den gången var vi såpass nära att vi klarade skrämma iväg dem.

Jag väntar bara på att örnen tar nån hund här som man kan bevisa är örntagen.

Publicerat

Jag instämmer med att rovfåglarna ökat i antal.

Gårdagens siktningar:

1 kungsörn

3 hökugglor

3 duvhökar

..och det under 3 timmar på eftermiddan!  :o

// gAsToN