Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Begagnat-köp

Featured Replies

Publicerat

I ett antal trådar har det frågats om vad man ska köpa för billiga första vapen, och svaret är ofta man ska satsa på begagnat. Och visst är det sant att det finns ett otal vapen på marknaden, alltifrån vapen i nyskick till överskottsvapen och rariteter tillverkade under mellankrigsåren.

Detta som en liten bakgrund. Frågan som jag egentligen funderar på är hur man vet vilka av dessa som är säkra att skjuta med? Gamla arméstudsare och hagelgevär har lätt flera årtionden på nacken, i vissa fall över ett halvsekel. I såna fall antar jag att en noggrann visuell inspektion av "utsidan" inte räcker, eller? Räcker det med att man själv plockar ett vapen i småbitar (och hur små isf) och granskar delarna innan man plockar ihop det igen, eller är det ett jobb för en vapensmed? Att bara sticka till skjutbanan och provskjuta är väl knappast det rekommenderade sättet att kontrollera funktionssäkerheten...

En följdfråga blir ju då hur man innan ett köp kan försäkra sig om i vilket skick ett vapen är. Intyg från tredje part (vapensmed)? Nån form av returrätt?

Publicerat
I ett antal trådar har det frågats om vad man ska köpa för billiga första vapen, och svaret är ofta man ska satsa på begagnat. Och visst är det sant att det finns ett otal vapen på marknaden, alltifrån vapen i nyskick till överskottsvapen och rariteter tillverkade under mellankrigsåren.

Detta som en liten bakgrund. Frågan som jag egentligen funderar på är hur man vet vilka av dessa som är säkra att skjuta med? Gamla arméstudsare och hagelgevär har lätt flera årtionden på nacken, i vissa fall över ett halvsekel. I såna fall antar jag att en noggrann visuell inspektion av "utsidan" inte räcker, eller? Räcker det med att man själv plockar ett vapen i småbitar (och hur små isf) och granskar delarna innan man plockar ihop det igen, eller är det ett jobb för en vapensmed? Att bara sticka till skjutbanan och provskjuta är väl knappast det rekommenderade sättet att kontrollera funktionssäkerheten...

En följdfråga blir ju då hur man innan ett köp kan försäkra sig om i vilket skick ett vapen är. Intyg från tredje part (vapensmed)? Nån form av returrätt?

Skall man köpa en bössa som man är lite tveksam till tycker jag man skall avstå direkt.

Alternativ kan man köpa äldre/billigare vapen av en handlare och då utnyttja deras expertis.

Jag tror inte privathandel är den bästa vägen att gå när man köper sin första bössa om man inte har bra med hjälp!

Publicerat

Tycker väl ungefär så här ; Köp inga beg. udda märke för att dom är billiga. Finns ofta en orsak till att dom är billiga.

Satsa några tusen till o köp ett beg. vapen av de mer kända märkena typ Beretta , Whinchester , Miroku mfl.

Publicerat

Jag köpte min hagelbössa begagnad från en vapenhandlare. Just den här handlaren lämnade ett års garanti för uppenbara fabrikationsfel. Vet inte om detta är vanligt hos andra handlare. Om det gäller samtliga vapen hos den här killen vet jag inte heller men det är väl en högeligen motiverad fråga om du köper av vapenhandlare.

Mvh. Laz

Publicerat
  • Författare

Sant allt som sagts så här långt, men den del som jag rent specifikt funderar på är lite äldre hagelvapen och överskottsgevär. Vi har i Finland ett ganska stort antal äldre Moisin-Nagant baserade vapen i cirkulation, och de flesta är fortfarande potenta älgdräpare, men de börjar ju ha ett antal år på nacken. Dessutom så har jag varit med vid ett tillfälle när en nybliven jägare skulle köpa hagelgevär, och försäljaren erbjöd en gammal Suhl s/s. Säkert ett bra vapen, men hur vet man om man vågar ta med den ut i skogen? Vågar man ens skjuta moderna patroner i den? :(