Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

skyddsjakt rådjur

Featured Replies

Publicerat

Hur vad gäller skyddsjakt rådjur som sabbar, äter allt på tomten, ej detaljplanerat område.

Publicerat

Får rådjur gäller allmän jakttid och dessa känner du säkert till, dock får man ju inte skjuta mer vilt än marken producerar så på en liten tomt kan man inte fälla ett rådjur varje år, utan kanske vart 10:e eller 20:e år eller så beroende på areal och avskjutning på omkringliggande marker. Det finns inga skyddsjaktsbestämmelser man kan åberopa som enskild, men i teorin finns möjligheter för Länsstyrelsen att bevilja skyddsjakt. Detta är dock extremt ovanligt. De som bor i dovhjortstäta områden (där heller ingen skyddsjakt gäller) brukar få stängsla ut sina tomter.

Publicerat
Får rådjur gäller allmän jakttid och dessa känner du säkert till, dock får man ju inte skjuta mer vilt än marken producerar så på en liten tomt kan man inte fälla ett rådjur varje år, utan kanske vart 10:e eller 20:e år eller så beroende på areal och avskjutning på omkringliggande marker. Det finns inga skyddsjaktsbestämmelser man kan åberopa som enskild, men i teorin finns möjligheter för Länsstyrelsen att bevilja skyddsjakt. Detta är dock extremt ovanligt. De som bor i dovhjortstäta områden (där heller ingen skyddsjakt gäller) brukar få stängsla ut sina tomter.

Ja det var det jag tyvärr trodde, hittade inte nått ang detta.

Humm så det är typ bara att sätta upp högre stängsel.

För måste säga att det är inte så kul när det är 4-5 som äter, gräver upp allt dom kan.

Blodmjöl å allt annat funkar verkligen inte.

Men men.. lagen är lagen.

Tack för svar.

Publicerat
Ja det var det jag tyvärr trodde, hittade inte nått ang detta.

Humm så det är typ bara att sätta upp högre stängsel.

För måste säga att det är inte så kul när det är 4-5 som äter, gräver upp allt dom kan.

Blodmjöl å allt annat funkar verkligen inte.

Men men.. lagen är lagen.

Tack för svar.

lite niotrådigt elstängsel fixat biffen ^_^

De ser man mot doven här runt i kring.

Publicerat

Ett väldigt bra sätt att skrämma rådjur från tomten är att samla hundhår när den borstas. Lägg det i rabatten där dom äter så tar dom grannens tulipaner i stället ^_^

Första året jag hade hus hade jag samma problem men provade detta och inte en blomma var tagen sen.

Publicerat

hur är det på soptipp? har hur mkt rådjur som helst på min tipp

Publicerat
Ett väldigt bra sätt att skrämma rådjur från tomten är att samla hundhår när den borstas. Lägg det i rabatten där dom äter så tar dom grannens tulipaner i stället ^_^

Första året jag hade hus hade jag samma problem men provade detta och inte en blomma var tagen sen.

Kan be dom testa det men.. grannen har hund å där äter dom lika glada för det.

Samt att dom som har tomterna kan vara/gå ut på tomten å leva f*n så möjligen springer dom ett antal meter för att sedan bara titta å äta vidare, eller lugnt gå vidare.

Kan inte sätta upp fortnox runt deras hus/tomter, dom är värre än råttor, för dom kan man skjuta av:)

Publicerat

Rådjur är vackrare än tulpaner. Njut av att titta på de istället ^_^ .

Publicerat
Rådjur är vackrare än tulpaner. Njut av att titta på de istället :D .

Det var dagens sanning :D Stod i 10 minuter i morse och spanade in rådjur som letade mat i rabatten. För min hund som fällde väääldigt mycket päls är borta, och rådjuren nästan med :D så detta med hundhår i rabatten har jag gett mig med. Så jag låt rådjuret äta innan jag gick ut med drever. Man får väll hoppas på att dom äter ogräs också ^_^:D:D

Publicerat
Rådjur är vackrare än tulpaner. Njut av att titta på de istället ;) .

Visst är de vackra men.. vet ej om personerna ifråga ser det så, när buskar,blommor,lökar, jord ryker ;)

Publicerat
hur är det på soptipp? har hur mkt rådjur som helst på min tipp

Mitt svar ovan gäller generellt för alla på alla marker alltid. sannolikheten för skyddsjakt är dock noll för vilken skada gör de där?

Publicerat
Visst är de vackra men.. vet ej om personerna ifråga ser det så, när buskar,blommor,lökar, jord ryker :)

Jo tack. Kom ut till landet idag och det nya äppelträdet jag satte förra året är helt avätet, varenda kvist inkl toppen. hade plast runt omkring men det räckte tydligen inte.

som grädde på moset brakar det ut ett rådjur från skogen in på tomten när jag sitter och läser i en stol i solen idag. traskar förbi i sakta mak på tomten. som om de hade en kopia av lagboken och jakttabellen i bakfickan...

lagar är lagar, men det är ändå trist att man inte kan följa "naturlagen" och få freda sin egendom med egna medel. sitta med bössan i knät och sola, sen bara ta dem direkt när de kommer, med 100% säkerhetstänk givetvis.

visst visst, "tänk om alla skulle..." bla bla bla. förstår att det skulle bli svårt att hålla kontroll på både bestånd och säkerhet. men ändå, en frihetsdröm!

Publicerat
Jo tack. Kom ut till landet idag och det nya äppelträdet jag satte förra året är helt avätet, varenda kvist inkl toppen. hade plast runt omkring men det räckte tydligen inte.

som grädde på moset brakar det ut ett rådjur från skogen in på tomten när jag sitter och läser i en stol i solen idag. traskar förbi i sakta mak på tomten. som om de hade en kopia av lagboken och jakttabellen i bakfickan...

lagar är lagar, men det är ändå trist att man inte kan följa "naturlagen" och få freda sin egendom med egna medel. sitta med bössan i knät och sola, sen bara ta dem direkt när de kommer, med 100% säkerhetstänk givetvis.

visst visst, "tänk om alla skulle..." bla bla bla. förstår att det skulle bli svårt att hålla kontroll på både bestånd och säkerhet. men ändå, en frihetsdröm!

Hmmm............du låter som en riktig jägare............. :D:P

Var glad att det finns rådjur där, på en del håll är dom en bristvara........

Publicerat
Hmmm............du låter som en riktig jägare............. :D:P

Var glad att det finns rådjur där, på en del håll är dom en bristvara........

B) det inlägget skrev jag nog mer i egenskap av trädgårdsmästare än jägare. borde lagt den på trädgårdssnack.com :D

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.