Publicerat April 3, 200917 yr Hej, Finns någon som vet och kan hjälpa? Idag var tjejen ute och gick med dottern och vår hund kopplad i det fina vädret. När de passerar gårdsplanen på en hästgård kommer "gårdshunden", en någon större terrier liknande jack russel fast större variant. Först nosar hon på vår lille hund och sedan när tjejen går vidare så följer "gårdshunden" och sedan PANG sitter hundfan som en råttfälla över huvet på vår hund. Skrik och sprattel! Tjejen blir tvungen att gripa in för att få bort hunden som sitter i huvet på vår. Ägaren dyker upp och tjejen min förklarar situationen och säger att hon inte har tid att prata eftersom vår hund måste till vetrenären snarast möjligt och åtgärda hålen i huvet på vår hund. Ett par timmar senare, en operation senare och en slangprydd hund rikare samt dryga 2000 kr fattigare är hon hemma igen. Nu undrar vi vad som gäller, är ägaren till den attackerande hunden ersättningsskyldig enligt lag? Hunden vistades förvisso på hästgården, vilken inte på något sätt är inhängnad utan mer som en allmän plats för de som passerar eller rider i stallet. Men den var lös och inte under uppsikt när själva drabbningen skedde. Finns någon som kan upplysa oss om vad som gäller, inte för att vi är ute efter pengarna så utan mer för att veta vad som gäller. Är tacksam för svar och hjälp Mvh E
Publicerat April 3, 200917 yr Ägaren till den andra hunden har allt ansvar Som ägare till en hund så är du strikt ansvarig till skador på andras egendom och djur Mvh Anders Hj
Publicerat April 3, 200917 yr Strikt ägaransvar gäller oavsett var det sker. OM du sedan varit inne på deras tomtmark så kan du ju bli skyldig till en del anklagelser. En tomt behöver inte vara inhägnad för att vara "privat" mark. Enl. allemansrätten får du EJ vistas nära gård eller trädgård så att du stör
Publicerat April 3, 200917 yr är ägaren till den attackerande hunden ersättningsskyldig enligt lag? Ja.
Publicerat April 3, 200917 yr Tackar för hjälpen! Ursäkta att tråden hamnade under "våra jakthundar" och inte under övrigt eller annan mer korrekt kategori. Det gick lite fort Mvh Edvard
Publicerat April 3, 200917 yr Kan tänka mig att det är en obehaglig upplevelse att få sin hund angripen sådär. Hoppas hon hämtar sig utan att ta skada av händelsen. Om jag vore er skulle jag absolut kräva hundägaren på veterinärkostnaden.
Publicerat April 3, 200917 yr Hej, Finns någon som vet och kan hjälpa?Idag var tjejen ute och gick med dottern och vår hund kopplad i det fina vädret. När de passerar gårdsplanen på en hästgård kommer "gårdshunden", en någon större terrier liknande jack russel fast större variant. Först nosar hon på vår lille hund och sedan när tjejen går vidare så följer "gårdshunden" och sedan PANG sitter hundfan som en råttfälla över huvet på vår hund. Skrik och sprattel! Tjejen blir tvungen att gripa in för att få bort hunden som sitter i huvet på vår. Ägaren dyker upp och tjejen min förklarar situationen och säger att hon inte har tid att prata eftersom vår hund måste till vetrenären snarast möjligt och åtgärda hålen i huvet på vår hund. Ett par timmar senare, en operation senare och en slangprydd hund rikare samt dryga 2000 kr fattigare är hon hemma igen. Nu undrar vi vad som gäller, är ägaren till den attackerande hunden ersättningsskyldig enligt lag? Hunden vistades förvisso på hästgården, vilken inte på något sätt är inhängnad utan mer som en allmän plats för de som passerar eller rider i stallet. Men den var lös och inte under uppsikt när själva drabbningen skedde. Finns någon som kan upplysa oss om vad som gäller, inte för att vi är ute efter pengarna så utan mer för att veta vad som gäller. Är tacksam för svar och hjälp Mvh E VA fn har du köpt hund nu? Precis som andra skriver, Ägaren till hunden är strikt ansvarig för vad denns hund gör. Vidare så är det inte alltid just ägaren som är anvarig. Du minns ju den hunden jag hade lånat då vi jagade älg, och då den ansågs vara i min vård även om jag bara hade den en vecka, så hade jag varit ansvarig för den. Men i detta fallet är det ägaren som är ansvarig.
Publicerat April 4, 200917 yr "En hundägare har alltid strikt hundägaransvar, dvs Du är alltid ansvarig för vad Din hund företar sig oavsett om hunden har blivit provocerad eller ej. (Enligt Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter) Ett exempel: Du har Din hund lös på Din tomt. Tomten är inhägnad men plötsligt kommer en främmande hund in på tomten och det blir slagsmål. När slagsmålet är över visar det sig att Din hund inte alls är skadad medan den främmande hunden har fått några bitsår. Som hundägare är Du i detta läge skyldig att ersätta den andra hundägaren för eventuell veterinärvård, trots att den främmande hunden faktiskt inte har på Din tomt att göra! Om Din hund råkar i slagsmål med en annan hund så är Du alltid skyldig att ersätta den andre hundägaren för eventuella skador som Din hund orsakat. Detta gäller oavsett vem som kan anses ha varit vållande till slagsmålet. Den andre hundägaren är naturligtvis lika ansvarig för sin hund och måste således ersätta Dig för de eventuella skador Din hund har ådragit sig. Tänk på att kontrollera Din hemförsäkring som bör innehålla en ansvarsförsäkring. Det kan annars bli en mycket dyr historia om Din hund råkar ställa till med något." Ovanstående text är kopierat från Kennelkluppens hemsida och visar hur långt det strikta ägaransvaret sträcker sig.
Publicerat April 6, 200917 yr Hej igen! Tackar igen, många bra svar och mkt matnyttig information! Vad gäller vår hund så är det bättre, han har en dränageslang i huvudet då det vätskat sig mkt detta har slutat upp så han skall till veterinären i veckan och plocka bort denna. Hoppas att han inte blivit allt för grinig på andra hundar nu bara! MaxW – Det handlar om den lille loppsäcken som vi mer eller mindre tagit över från svärmor, ingen önskehund för mig men ack så älskad familjemedlem Som sagt, tack alla för assistans! Mvh E