Publicerat Oktober 16, 200520 yr Efter ett bra tips från Hallen så har jag gjort detta på alla mina kulvapen. Gick in på Norma.cc och förde in alla aktuella data i de olika kalibrarna. Förminskade ner all fakta, och klistrade in dem på insidan av Flip Up´s.
Publicerat Oktober 18, 200520 yr Men ingen dum ide alls tänk bara på att det är teoretiska värden som kan skilja en del i praktiken beroende på pipdiameter(variera inom samma kaliber beroende på vapen fabrikat, serie mm), piplängd mm mm.. Kanske mer exakt att prova sitt aktuella vapen på olika avstånd och skriva in de värdena?? mvh Björn
Publicerat Oktober 18, 200520 yr Författare Att prova i realiteten är ju alltid det bästa. Detta skall ju endast ses som en fingervisning. Hallen har använt detta länge, och jag har missat att anamma det förrän nu.
Publicerat Oktober 18, 200520 yr Att sikta på ett rådjur eller en älg 100-200 m är ju inte heller någon exakt vetenskap , men det kan ju som sagt vara bra att ha en fingervisning om hur det förhåller sig...
Publicerat Oktober 18, 200520 yr Författare Ja speciellt vi som jagar mycket fågel med studsarna på varierande håll och varierande kalibrar.
Publicerat Oktober 18, 200520 yr Och hur många på det här forumet ser skillnad på 125m och 140m ? 0.1% ?
Publicerat Oktober 18, 200520 yr Författare Och hur många på det här forumet ser skillnad på 125m och 140m ? 0.1% ? Nä kanske inte, men du kan ju föra in de data som passar din jakt. 100-200-300 meter. Varför det kan stå t ex 125 och sedan 140 är om du ska skjuta på ett förut bestämt avstånd. Om du redan vet hur långt det är till de olika träden som orrarna brukar landa i innan de kommer kan det ju vara fint att ha just dessa värden
Publicerat Oktober 19, 200520 yr Jag tycker man kan se rätt bra i kikaren hur långt de e! Åtminstone mer eller mindre än 150m. Det viktiga e ju att du har en hum om de tar 10 eller 50cm lågt. De va inte kul då jag gjorde felet att misbedömma en tjäder för en orrtupp. Trodde avståndet var mindre än 150 då fågeln såg stor ut i kikaren. Vid stegning senare visade det sig att avståndet var +200m Snacka om BOM på årets sista toppjaktsdag. De gör jag inte om!!!!! Enda toppande tjädern jag såg denna vinter osså ble de bom. De grämer mig än men snart e de dags igen. Har inte sett de toppa här i krokarna än hur e de hos er?