Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dessa j**la fästingar..

Featured Replies

Publicerat

Vad använder ni mot fästingarna?

Skulle jättegärna vilja veta era erfarenheter med olika preparat

& halsband! Testat flera själv, men inte riktigt nöjd med något av dem..

Publicerat

Jag tvättar jycken i gulsåpa och ger vitlök i maten. Det funkar bättre än dom halsband jag har provat.

Publicerat

exspot, testat halsband men gillade dem inte, han kliade sig tills han blödde

/M

Publicerat

Kommer att köra med Scalibor halsband. Har gjort det de två senaste säsongerna och det har funkat bra.

Körde tidigare med Frontline. Det funkade också skapligt. Men problemet är ju om hundarna ofta badar eller blir blöta. Då märker du ju inget förrän de börjat få fästingar igen. :D

Och det jobbiga med det här är ju att det räcker ju med en fästing, om det är fel fästing. :D

Publicerat
Kommer att köra med Scalibor halsband. Har gjort det de två senaste säsongerna och det har funkat bra.

Körde tidigare med Frontline. Det funkade också skapligt. Men problemet är ju om hundarna ofta badar eller blir blöta. Då märker du ju inget förrän de börjat få fästingar igen. :D

Och det jobbiga med det här är ju att det räcker ju med en fästing, om det är fel fästing. :D

Har också kört med Scalibor nu i två säsonger tycker det funkar bra, från att plockat tjugo fästingar i veckan på Wachteln kanske det blir en i månaden. Har även halsband på taxen trots att han mest står i hundgården. Är som Musköt skriver en fästing kan räcka för att jaktsäsongen ska bli förstörd.

Börjar väl nästan bli dags att sätta på halsbanden. Kanske man kan vänta tills nattfrosten upphört.

\mats

Publicerat

Jag tvättar jycken i gulsåpa och ger vitlök i maten. Det funkar bättre än dom halsband jag har provat.

Vet inte hur mycket du ger men lök är inte hälsosamt för hundar, nått ämne som jag inte kommer ihåg nu som finns i lök hur det är med det ämnet i vitlök har jag inget fakta på, har kört på vitlök själv och det funkade bra delade på ett par klyftor som jag stoppade ner i en tvåliters matolja och slog lite olja på maten, inte en fästing men så blev jag fundersam på lökeffekten och har inte fått något bra svar än, den hund jag hade då blev sjuk och jag vet inte om det berodde på det eller om det kommit ändå men det funkade att hålla fästingar borta.

Publicerat
  • Författare

Tack för svaren!

Jag har 2 dilemman

1. Mina hundar är badjävlar - o jag tycker gott dom kan få bada på sommaren

när det är varmt. Dom flesta preparat funkar ju inte när hundarna badar jämt.

2. Testat Scalibor - min ena hund blev alldeles röd o kliade sig som attan

Örthalsband?? Läst något om att dom inte ska få säljas längre då dom

ej är testade korrekt?? Någon som har erfarenhet av bra örthalsband - finns ju måånga!

Det finns ju så mkt - bärnsten, brickor man sätter i halsbanden osv..

Här nere i Skåne har det varit bra varmt några dagar nu, då "ploppar"

dom fulingarna upp direkt..

Publicerat
Vet inte hur mycket du ger men lök är inte hälsosamt för hundar, nått ämne som jag inte kommer ihåg nu som finns i lök hur det är med det ämnet i vitlök har jag inget fakta på, har kört på vitlök själv och det funkade bra delade på ett par klyftor som jag stoppade ner i en tvåliters matolja och slog lite olja på maten, inte en fästing men så blev jag fundersam på lökeffekten och har inte fått något bra svar än, den hund jag hade då blev sjuk och jag vet inte om det berodde på det eller om det kommit ändå men det funkade att hålla fästingar borta.

Det är en halv klyfta en till två gånger i veckan beroende på hur mycket fästingar det verkar vara. Jo jag vet att man inte ska ge vanlig lök till hundar. men jag har hört att detta ämne inte finns i vitlök. Bara hoppas att den som berättade det för mig har rätt.

Publicerat
Det är en halv klyfta en till två gånger i veckan beroende på hur mycket fästingar det verkar vara. Jo jag vet att man inte ska ge vanlig lök till hundar. men jag har hört att detta ämne inte finns i vitlök. Bara hoppas att den som berättade det för mig har rätt.

Jag har också hört det men inte fått det på papper så att säga, torkad vitlök säljs ju till hundar så det borde funka, billigare och effektivare medel har jag inte haft, ska nog prova det i sommar, annars funkar halsbandet hyfsat bra men många får utslag av det.

Publicerat
Örthalsband?? Läst något om att dom inte ska få säljas längre då dom

ej är testade korrekt?? Någon som har erfarenhet av bra örthalsband - finns ju måånga!

Mitt råd när det gäller örthalsband är, ge fan i den skiten. :D

Nu har jag ju bara provat en sort, men det testet ångrar jag.

Lina fick både borelia och erlichios den hösten. Har fått ge minst 4 antibiotikakurer och har fått jakten förstörd delvis i flera säsonger. :D

Så ställ er den frågan, är det värt att chansa.

Publicerat
  • Författare
Mitt råd när det gäller örthalsband är, ge fan i den skiten. :D

Nu har jag ju bara provat en sort, men det testet ångrar jag.

Lina fick både borelia och erlichios den hösten. Har fått ge minst 4 antibiotikakurer och har fått jakten förstörd delvis i flera säsonger. :D

Så ställ er den frågan, är det värt att chansa.

Vilket märke var det du använde? Finns ju massor..

Himla otur att hunden fick både borelia och erlichios, men det berodde väl

knappast på "halsbandet i sig" - utan på "dåligt" fästingskydd, eller hur?

Hoppas du inte missförstår mig nu

Publicerat

kommer inte ihåg vad det var för "märke". Men det var någon "grön historia" som jag köpte i en djuraffär.

Nej givetvis så var det ju för att fästingskyddet var dåligt som hon blev sjuk.

Men vad jag menar är ju att man inte har råd att testa något. När du upptäckt att det inte funkar tillfredsställande så kan det ju redan vara för sent.

Publicerat

har ej enkom för skydd mot fästingar använt detta, men har märkt att "spot-on" medel som är receptbelagda har haft en mycket bra verkan mot fästingar. detta har jag bara märkt av "slumpen" ....