Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
JoPe

§6 skyddsjakt

Recommended Posts

JoPe

Hej!

Jag har två jaktmarker vid flygplats, den ena ligger några hundra meter från banan och den andra ligger några kilometer bort men innom området som klassas som inflygningszon eller vad dom nu säger. På den marken händer det att sjöflygplan och några hellikoptrar landar. Kan man göra en god gärning för flyget som helt vanlig människa eller ska man låta bli? Varför kan dom inte skriva lagtexter så att de iten går att tolka tex skyddsjakten är tillåten jämt för jakträttsinnehavare påett område 500m från en landningsbana, men medela polisen före och efter. eller nått sånt?

Tack på förhand

Johan

Mr Fiberclass

Jag antar du menar punkt 6 i bilaga 4 till jaktförordningen som pratar om skyddsjakt på eget initiativ efter korp, havstrut, gråtrut, fiskmås och skrattmås. Denna möjlighet finns "Vid flygplatser". Jag antar att din jaktmark är utanför det inhägnade flygplatsområdet runt en större flygplats och då är det inte "vid flygplatsen". Vid en mindre flygplats som måhända inte är inhägnad får man naturligtvis ha en annan bedömningsgrund, i princip kan man jaga de fåglar som äör i vägen för flyget. Så länge du inte har uppdrag av den som äger flygplatsen (markägare/jakträttshavare) och därmed ansvarar för flygsäkerheten så bör du dock inte bekymra dig "som vanlig människa".

JoPe
Jag antar du menar punkt 6 i bilaga 4 till jaktförordningen som pratar om skyddsjakt på eget initiativ efter korp, havstrut, gråtrut, fiskmås och skrattmås. Denna möjlighet finns "Vid flygplatser". Jag antar att din jaktmark är utanför det inhägnade flygplatsområdet runt en större flygplats och då är det inte "vid flygplatsen". Vid en mindre flygplats som måhända inte är inhägnad får man naturligtvis ha en annan bedömningsgrund, i princip kan man jaga de fåglar som äör i vägen för flyget. Så länge du inte har uppdrag av den som äger flygplatsen (markägare/jakträttshavare) och därmed ansvarar för flygsäkerheten så bör du dock inte bekymra dig "som vanlig människa".

Lysande svar!

Varför kan dom som skriver lagtext inte vara mer som dig :huh:

Ja det är klart, vad skulle då alla advokater göra..

Tack

Johan

Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...