Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad blev det av 338 Federal?

Featured Replies

Publicerat

Verkar inte som att den blev någon hit eller? har någon den kaliber här på forumet?

Blev lite sugen på en sådan i en Ruger M77 Hawkeye :huh:

//

Gabbe

Publicerat
Verkar inte som att den blev någon hit eller? har någon den kaliber här på forumet?

Blev lite sugen på en sådan i en Ruger M77 Hawkeye :)

//

Gabbe

Bra fråga............är åxå lite sugen................men det lutar åt 358win.

Publicerat
  • Författare

Finns 358Win kamrade i standardbössor eller måste byta pipa på valfritt vapen?

Kanske blev intresset svalt när det visade sig att 338Fed inte gav de höga hastigheter som federal utlovat, finns en artikel i vapentidningen där författaren "sågar" patronen med tanke på prestanda. Men han påstod att den var mycket trevlig för svensk skogsjakt på klövvilt.

//

Gabbe

Publicerat

Helt övertygad om att både federalen och 358 win duger för närstrid i skogen. Lite småsugen på en 358 win själv.

Publicerat
Helt övertygad om att både federalen och 358 win duger för närstrid i skogen. Lite småsugen på en 358 win själv.

Finns det någon med praktisk erfarenhet av dom bägge här kanske??

Maddog har väl en 358win??

Publicerat
  • Författare

Absolut gör dom det!

Det jag menar med "sågning" vara att federal själva hade lite smått lovat att den skulle ge prestanda lik eller högre än 30-06. Ett påstående som författaren på vapentidningen "sågade". Någon som provat vilken prestanda man får?

//

Gabbe

Publicerat
Maddog har väl en 358win??

Japp

Publicerat

Nu är jag i o f s inte säker men "sågningen" i VT handlade väl om att Peter N inte kom upp i de av federal publicerade datan med de kruten han själv använde?

Jag har för mig att han skrev ytterligare en artikel där han testade fabriksammunition och att han då konstaterade att den "höll måttet"?

Henrik

Publicerat
  • Författare
Nu är jag i o f s inte säker men "sågningen" i VT handlade väl om att Peter N inte kom upp i de av federal publicerade datan med de kruten han själv använde?

Jag har för mig att han skrev ytterligare en artikel där han testade fabriksammunition och att han då konstaterade att den "höll måttet"?

Henrik

Väldigt intressant!

Någon som vet vilket nummer?

//

Gabbe

Publicerat

Nu har jag fått bekräftat att ännu finns det hopp för gubben ;)

I nr 1 /2008 konstaterar Herr Norberg att Federals fabriksladdning med 200 grains kulor höll en utgångshastighet på 822 m/s ur hans rem 700 vilket inte är så pjåkigt utan helt i linje med den påstådda prestandan.

Herr Norberg fick då krypa till korset och erkänna att prestandan översteg vad 30-06 levererade (och faktiskt låg i paritet med 7mm rem mag) ;)

Att sedan precisionen var dålig i det aktuella vapnet är måhända en annan historia...

Henrik