Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sako Quad Hunter Pro

Featured Replies

Publicerat

Vad tror ni Sakoägare och andra vapennördar om Sako Quad Hunter Pro? Kan det vara något att satsa sina pengar på?

hunterpro.jpg

SAKO QUAD HUNTER PRO rimfire rifle based on P04R action. The gun can be easily converted by customer

to calibers 22 LR, 17 Mach 2, 22 WMR or 17 HMR by changing only the barrel and the magazine,

if necessary (Pat. pend.). Barrel changing tool included with each rifle.

On the bottoms of the magazines are color codes to indicate the applicable calibers. 10-round clip magazine

(9-round for cal. 22 WMR and 17 HMR) is also available.

TRIGGER is the same single-stage trigger as on other Sako-rifles. Adjustable from 1 to 2 kg (2 - 4 lbs).

Also available with single set trigger mechanism as option.

Sliding safety catch, located rear from the bolt handle, locks the trigger and the bolt.

STOCK

The full size, Monte Carlo type, walnut stock is oilfinished.

BARRELS

The free-floating barrels are cold hammer-forced. Barrels are provided with color code rings that indicate

caliber of the barrel. Barrels available also with thread 1/2”-20 UNF at the muzzle for silencer mounting.

SIGHTS

SAKO QUAD HUNTER PRO is delivered without open sights. Same open sights with post bead with windage

and elevation adjustments as on other Sako rifles available as special order. 11mm integral dovetail

on the receiver for scope mounting.

Sako Quad scope by Burris with four color coded adjustment rings for respective calibers available as

accessory.

Rifle with case for four barrels and accessories available as QUAD COMBO

Hur stor skillnad är det på denna och en Sako Quad i syntet? :P

Efter lite läsande i texten så ser jag att vapnet levereras utan öppna riktmedel. Kan man köpa dessa efter man köpt vapnet? Har ni Quad-ägare det?

Hoppas jag inte missat allt för mycket bland ögongnuggandet...

Publicerat

Nope min kvadd saknar öppna riktmedel, tror det där i praktiken är en kvadd med trästock..

Mvh!

Publicerat

Hunter Pro har en fullstor stock, dvs inte en vanlig "22-stock" som vanliga Quad Hunter med trä (som utgått nu tror jag) eller som resten av 22-orna på marknaden. Stocken på Hunter Pro är lik den som sitter på Sako 75, dvs en riktigt gedigen sak med fullvuxna mått.

Men själva mekanismen och pipan är samma som resten av Quadarna förstås..

Publicerat

Plats-Quad:en känns i mina händer som en barnbössa - det är helt omöjligt att använda en sån för min del. Hunter Pro-varianten eller Varmint är den modell jag skulle titta på om jag skulle köpa en Quad. Men nu behöver jag inte det då jag har en underbar Finnfire Varmint :P

Publicerat
  • Författare
Hunter Pro har en fullstor stock, dvs inte en vanlig "22-stock" som vanliga Quad Hunter med trä (som utgått nu tror jag) eller som resten av 22-orna på marknaden. Stocken på Hunter Pro är lik den som sitter på Sako 75, dvs en riktigt gedigen sak med fullvuxna mått.

Men själva mekanismen och pipan är samma som resten av Quadarna förstås..

Plats-Quad:en känns i mina händer som en barnbössa - det är helt omöjligt att använda en sån för min del. Hunter Pro-varianten eller Varmint är den modell jag skulle titta på om jag skulle köpa en Quad. Men nu behöver jag inte det då jag har en underbar Finnfire Varmint :P

Ok... Då är Quad Hunder Pro alltså en fullstor 22:a med samma mekanism och pipsystem som de andra i Quad-familjen.

Då ska jag kolla extra noga på en sådan när jag far förbi vapenhandlarn... Tack för svaren! :D

Publicerat
Ok... Då är Quad Hunder Pro alltså en fullstor 22:a med samma mekanism och pipsystem som de andra i Quad-familjen.

Då ska jag kolla extra noga på en sådan när jag far förbi vapenhandlarn... Tack för svaren! :rolleyes:

Det är en GRYM skillnad mellan plast-quadden och hunter/varmint modellen, många associerar quad med plastbössa men det förtjänar den inte riktigt, iaf inte när man kikar på modellerna med trästock

Jag TROR att du får en pipa med öppna riktmedel om du köper en hunter, annars finns det som tillval. Hunter'n jag tittade på i delsbo hade iaf öppna riktmedel monterade.

Finnfire och Quad är två hyfsat likadana vapen, det Finnfire'n har till sin fördel är bättre finish och ett slutstyckshandtag i stål.

Jag har en Quad Varmint och den skjuter snuskigt tätt om jag gör mitt bakom spakarna.

Pipbytessystemet var det som fick mig att välja Quad framför Finnfire. 22lr och 17hmr är en kombination som fungerar bra. CCI TNT till 17hmr är snuskigt effektiv upp till 80m. Ska man inte jaga klass 3 vilt med Quaden så skulle jag välja 17hmr över 22wmr.

Nackdelen med att byta pipa är att kikaren måste plockas bort (om man nu inte väljer skithöga ringar, pipan ska brytas uppåt för att lossas) Men det finns billiga Weaver-adaptrar på Eric Brook's hemsida (ni vet han med trigger kits till CZ452) och då går det ju att montera QR på byssan.

Har tagit med den till banan någon gång och där har jag fått höra av folk som är vapenintresserade att dom inte trodde Quaden fanns med trästock.

post-2037-1239279286_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare
Det är en GRYM skillnad mellan plast-quadden och hunter/varmint modellen, många associerar quad med plastbössa men det förtjänar den inte riktigt, iaf inte när man kikar på modellerna med trästock

Jag TROR att du får en pipa med öppna riktmedel om du köper en hunter, annars finns det som tillval. Hunter'n jag tittade på i delsbo hade iaf öppna riktmedel monterade.

Finnfire och Quad är två hyfsat likadana vapen, det Finnfire'n har till sin fördel är bättre finish och ett slutstyckshandtag i stål.

Jag har en Quad Varmint och den skjuter snuskigt tätt om jag gör mitt bakom spakarna.

Pipbytessystemet var det som fick mig att välja Quad framför Finnfire. 22lr och 17hmr är en kombination som fungerar bra. CCI TNT till 17hmr är snuskigt effektiv upp till 80m. Ska man inte jaga klass 3 vilt med Quaden så skulle jag välja 17hmr över 22wmr.

Nackdelen med att byta pipa är att kikaren måste plockas bort (om man nu inte väljer skithöga ringar, pipan ska brytas uppåt för att lossas) Men det finns billiga Weaver-adaptrar på Eric Brook's hemsida (ni vet han med trigger kits till CZ452) och då går det ju att montera QR på byssan.

Har tagit med den till banan någon gång och där har jag fått höra av folk som är vapenintresserade att dom inte trodde Quaden fanns med trästock.

post-2037-1239279286_thumb.jpg

Tack för det suveräna svaret!

Ok, då vet jag att du också tror att Hunter Pro'n kommer med öppna riktmedel. ^_^

Publicerat

Och jag vet att Hunter Pro kommer med öppna riktmedel.

Pipan som satt på vid köpet (22WM) hade öppna riktmedel. Har kompletterat med 22LR- och 17HMR pipa och de saknar öppna riktmedel.

Tack för det suveräna svaret!

Ok, då vet jag att du också tror att Hunter Pro'n kommer med öppna riktmedel. :wub:

Publicerat
  • Författare
Och jag vet att Hunter Pro kommer med öppna riktmedel.

Pipan som satt på vid köpet (22WM) hade öppna riktmedel. Har kompletterat med 22LR- och 17HMR pipa och de saknar öppna riktmedel.

Ok. Tack för svaret! :rolleyes:

Då blir det en sådan.