Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Griseftersök 090405

Featured Replies

Publicerat

Blev uppringd av en åteljägare vid 22.00 igår. De hade varit 2 grisar framme och han hade skjutit på den ena ca 20min tidigare. De hade inte hittat något blod men flera små benflisor på skottplatsen.

Tog med mig Reine och åkte dit. Vi var väl på plats strax efter 23.

Vi började med att kolla runt skottplatsen en gång till och det vi hittade tydde på en låg benträff. De hade bland annat hittat en liten ledyta som vi tolkade som leden strax ovanför klöven.

Var bara att sela på Lina och prova. Hon hittade ett spår direkt, följde det västerut ner till en sjökant och följde den norrut. Efter 400m syntes fortfarande inte en bloddroppe, men det kändes som det var rätt spår. Funderade på släppa där men insåg att det var bättre att släppa på skottplatsen.

Lät henne prova i band en gång till och då hittade hon ett spår som gick ut över hygget i sydväst så jag släppte. Hon drog som en avlöning. Ser på astron att hon går rakt i söder och rätt snart är hon 900m bort och där stannar hon men vi hör inget pga vinden.

Vi bestämmer oss för att köra runt för komma närmare. Reine och skytten ställer sig förhåll och skyttens son följer mig in. När jag är inne på 50m så hör jag grisen göra 2 utfall mot hunden och det kommer rakt in till mig. Ser Lina 10m bort i en öppning i granplanteringen. När jag tänder lampan så stannar Lina till och kollar så jag är med. Sen går hon in under närmsta gran och ut kommer en styck arg gris. Den stannar till på 10m och får en slugg i fronten.

Visar sig att hon som vanligt lyckats hitta rätt gris och att skottet för en gångs skull satt där vi trodde. Var ett fult sår i höjd med lättklövarna. :( Är rätt intressant att se att en sådan skada ändå inte lämnar något blod. Grisen var en gylta i 40-50kg klassen.

Publicerat

Bra jobbat :( Hur lång tid tog hela äventyret?

Publicerat
  • Författare
Bra jobbat :( Hur lång tid tog hela äventyret?

Avslutat och klart med grisen utdragen till väg vid 01,30. :lol:

Har nog aldrig varit med om att det varit så enkelt att komma till skott på en gris. ;)

Publicerat
Avslutat och klart med grisen utdragen till väg vid 01,30. :(

Har nog aldrig varit med om att det varit så enkelt att komma till skott på en gris. :lol:

Bra Jobbat Musköt och Lina !!!

Publicerat

Hatt lyft!

Alltid kul när det löser sig lätt.

Har själv haft ett älguppdrag idag o är sliten..Tyvärr utan skott..

Men tror kon klarar sig.

Tar det i annan tråd när jag orkar o hinner.

Publicerat

Hur fan lyckas man vid åteljakt skjuta en gris i klöven B)

Publicerat

Man skjuter ut en akut/hög vinkel som medför att man skjuter lågt, detta med en bössa som är inskjuten på 100-150 meter och man skjuter på kanske 30 meter.

Det tror jag kan vara förklaringar en masse angående det hela.

/Christian

Publicerat

Bra jobbat roligt när det går bra.

Publicerat

Bra jobbat.

Har själv gått ett eftersök på vad vi efter ett tag upptäckte var en klövskada, det slutade inte lika bra som ert.

/Lasse

Publicerat

Dessa jyckar, de är ta mej fan guld värda... Inte lite jobb innan du fått henne dit, hedervärt!!

Mvh!