Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vapen i bilar

Featured Replies

Publicerat

Satt och läste Svensk Jakt från, tror jag, november förra året om vapen och fordon. Om man lämnar dom under uppsikt i bilen, finns det några krav på den som så att säga håller uppsikt? Såsom myndig, etc etc. Tänkte mest på vapen som man inte kan plocka med vital del ifrån.

Inte för att jag någonsin har träffat på en polis i tjänst någon annanstans än i fjällen i samband med jakt/skjutbana, men nyfiken kan man vara ändå.

Publicerat

Det var min artikel du läste och med uppsikt menas vapeninnehavarens uppsikt, dvs du själv och ingen annan. Du kan alltså inte lämna vapnen för då har du inte uppsikt längre. Hur nära man måste vara finns inget fast kriterium på men enligt min mening måste du se vapnet och vara så nära att du kan ingripa om någon skulle försöka tillgripa vapnet i fråga.

Publicerat

Ola blir inte det här en en sån sak där man har brustit i tillsynen först när vapnen är borta

och då är det så att säga ett oomkullrunkeligt faktum att man gjort sig skyldig till brott mot förvarings/transportreglerna oaktat om man så bara var vid bildörren?

/Christian

Publicerat

Det blir som seriekrock på motorvägen (vilket jag varit med om); du anses skyldig i försäkringsärendet eftersom du körde på bilen framför, dvs du höll per definition inte avstånd. Sen om han framför tvärnitat spelar ingen roll...

Publicerat

Följdfråga.. Om man har ett vapenskåp som väger mer än 150kg i bilen får man förvara vapnet i den då?

Publicerat
Följdfråga.. Om man har ett vapenskåp som väger mer än 150kg i bilen får man förvara vapnet i den då?

1. Ja om du har bilen under uppsikt eller

2. Ja, om du är mantalsskriven i bilen och bilen är fastgjuten i marken.

Publicerat
1. Ja om du har bilen under uppsikt eller

2. Ja, om du är mantalsskriven i bilen och bilen är fastgjuten i marken.

:wacko:

Publicerat

Nej, det är ingen permanentbostad. Det kom faktiskt ett rättsfall häromdan då en lastbilschaffis blev av med licenserna eftersom han förvarat bössorna i lastbilen där han bodde.

Publicerat
Ola blir inte det här en en sån sak där man har brustit i tillsynen först när vapnen är borta

och då är det så att säga ett oomkullrunkeligt faktum att man gjort sig skyldig till brott mot förvarings/transportreglerna oaktat om man så bara var vid bildörren?

/Christian

Inte riktigt - du kan ju stå bredvid och ha bra uppsikt, men det kan komma en riktig buse och peka en AK5:a eller jättekniv i näsan på dig och ta bössan. Då har du inte gjort fel.

Publicerat
Inte riktigt - du kan ju stå bredvid och ha bra uppsikt, men det kan komma en riktig buse och peka en AK5:a eller jättekniv i näsan på dig och ta bössan. Då har du inte gjort fel.

Förvisso- tänkte inte på det scenariot, du har helt rätt i den delen.

Jag ser/såg det mer som att bilen stjäls eller vapnen ur den utan att man ser det.

Ett klassiskt utfall av förutbestämda och icke angivna förutsättningar.

Tack för svaret/Christian

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.