Publicerat April 6, 200917 yr Enl. polis så hade älgen sprungit in i bilens sida eftersom föraren väjde med älgen. Fick tag på förare eller snarare hans jobbarkompis o fick lite bättre info. Ensam stor älg, bucklor på framskärm, dörr och backspegeln borta. Flera personer i bilen som bestämt sa att älgen gått tillbaka västerut som den kom från. De hade hunnit bromsa men väjt på fel håll Olyckan hänt vi 6 i morse. Vi vär där vid 7.30 nånting. Hittade inget av värde på vägen men en del älgspår som alla såg äldre ut. Efter en del lullande fram o tillbaka så låter vi karelaren gå in i lina ett par hundra meter västerut. Jycken tämligen ointresserad men vi släpper o han lägger efter en stund upp lite sök men verkar allmänt loj.. När vi gjort en lov på den sidan vägen så går vi över på andra sidan o direkt så börjar Tuffe vinda o dra. Hundföraren låter han ”spåra” nått hundratal meter o sen kopplar han loss. Jycken försvinner o vi går o sätter oss på andra sidan ett hygge. Efter en liten stund så kollar vi GPS pejlen, en sån där man ringer upp. Ser at hunden är norr om oss, då kommer ett rådjur i full kareta över hygget från det håll hunden är. Jag förspiller ju inte tillfället o retas med polaren om att nu kommer strax Tuffe i löpan.. Nytt SMS o ny position på hunden som nu är ute på vägen norr om oss. Vi reser oss direkt och sätter lite fart över hygget för att få väck hunden från vägen. Hinner inte mer än över hygget så kommer 3 skall till vänster, lite söder om oss men mellan vägen och där vi står. Ut på hygget kommer först fjolårskalven och strax efter kon. Vi ser direkt att kon är den som linkar och är skjutbar, drar upp min förstoring på trijicon kikarn till max.. 4 ggr.. Ser i också att på vänster bog är det en kal hårlös fläck ca 45x50 cm. Håller i framkant fläck.. Ska i denna sekund krama avtryckaren när polaren säger, -hunden nära, pass upp! Eller nått. Jag håller skottet någon sekund o så ser jag hunden i kikaren, han har hunnit ifatt och kommer in strax bakom lite bortom älgen. Tror att jag kunnat släppa skottet när jag tänkt. Avståndet va nog 130-40 m nånting och 4ggr förstoring så borde det blivit säkert. Men osvuret är bäst och det är ju helt klart bättre o va på den säkra sidan. Nu va de för sent o omöjligt att skjuta. Ekipaget drar in mot en gigantiskt igenväxt sjö/sumpmark som ligger innanför o vi är båda tämligen överens om att nu blir det fast där o dags för bad… Då kommer ytterligare en fjolårskalv över hygget i sakta mak. Han o ta ett par foto o filma en snutt på den också. Edit: glömde nämna att vi satt vid bottre högstubben för typ 3 min sen... Hade fått allt i famnen om vi stannat kvar där i nångra min När den passerat så går vi in o ser till o stöta den bort från kon. Lite enklare inbillar vi oss med bara en ko o kalv. Hund o älgar drar iväg, men vid koll då o då så skäller huden emellanåt. Verkar va gångstånd eller så rusar älgarna o stannar upp o väntar in hunden efter några hundra meter. Ser att det nog blir bilen första biten så vi går upp till den och kör runt. Inte vill älgarna stanna o stå fast på en stund. Vi lämnar iallafall bilen och försöker ta oss in, snabb marsch längs vägen, är rätt nära men det går loss och över vägen vi går på. Jycken kom o hälsade på oss sen drog han vidare efter älgaren o vi hörde gångståndet dra iväg. Nu satte vi fart o försökte hänga på. Tyvärr när man börjar bli trött o tänker lite fel så satsar man på att hålla farten uppe för o inte bli avhängd o vi missade avståndet till hundskallet på nått vis.. Följer ett traktorspår ut ur en plantering o första steget utanför så.. j-vlar va hunden hördes bra samtidigt ser jag ett älgöra o ryggen på en älg som drar iväg 80 m bort uppe på en höjd till vänster. Satan!, självklar stöt.. Men efter några hundra meter så skäller de en o annan gång. Vi knallar på och det börjar nu kännas att man är rätt otränad.. Kommer senare ut på en väg o då så skiljs vi åt o jag ska ta mig till bilen o köra runt elel va de nu blir av de hela. Polaren hänger på hund o älgar. Hade 1,5 km till bilen, fågelvägen men det såg ut som vägen ändå va bästa alternativet. Kom till bilen och körde över ner mot sjön Törn där jag möter upp Polaren som gått tvärs över men va nu inte så varm längre för han hade plurrat. Sista positionen på hunden va nere vid sjökanten, men nästa koll så hade han släppt älgarna o vänt tillbaka. Vi va nere o hittade ko o kalvspåren över en nylagd väg, vid närmare koll så va det 6 km fågelvägen från olycksplatsen och nu 6 timmar efter olyckan. Tycker tuffe jobbat riktigt bra med älgarna, han är inte oerfaren heller, 7 skjutna på stånd bara i höstas. Men av någon anledning så ville kon inte stå. Invärtes skador borde gett sig tillkänna på den tidsrymden. Inga ben som slängde när vi såg kon men linkade gjorde hon. Inget blod hittade vi någonstans heller. En bred å har de passerat (va nog där som polaren plurrade), även en hel del bra blöta ställen o ställa sig på. Vi bröt och åkte hem o åt. Fixade farm en jämttik och åkte o släppte där vi bröt. Jämtar är nog lite knasiga… eller iallafall den, 30m i rätt riktning o så 900 m på fel håll. Totalt 4 km sökrunda eller möjligen förföljande som slutade i Törn. Jycken ska normalt inte lägga sådana rundor utan att ha älg framför sig. Men om det va rätt älg vet jag ju inte. Gjorde nytt försök på rätt håll och gick väl nån Km på det hållet men tiken fick aldrig kontakt med kon o kalven. Kan bara ge upp o känna den sura eftersmaken… Edit igen. faen va jag röder ihop klipp o klistra.. Hoppas de blir bätre nu..
Publicerat April 6, 200917 yr Tycker ni gjort ett bra jobb. Kon verkar ju faktiskt rätt pigg ändå. Men jag tror nog du får börja konditionsträna, för om man tittar på texten så verkar du helt slut. B)
Publicerat April 6, 200917 yr Författare Tycker ni gjort ett bra jobb. Kon verkar ju faktiskt rätt pigg ändå. Men jag tror nog du får börja konditionsträna, för om man tittar på texten så verkar du helt slut. B) Inte bara slut.. stressad oxå ska på föräldramöte o frun hänger över axeln o tjatar om att jag ska sätta fart..
Publicerat April 6, 200917 yr Se det hjälpte att gnälla lite B) Bra jobbat och starkt gjort att hålla inne skottet. /Lasse
Publicerat April 6, 200917 yr Författare Jaha.. "sovit" en stund på föräldramötet o nu vakat gris nån timme men de enda som kom va en grävling o ev en räv som strök förbi i skogskanten, kan varit grävlingen de oxå. Skit samma. Tror som du Musköt att kon va rätt ok ändå. När vi såg henne så va hon precis nyrest o har kanske legat o stelnat till de 1,5-2 timmarna de tog innan jycken fick fatt i älgarna. Men hade Tuffes husse väntat nån sekund med varningen så hade de iallafall smällt där, träffat är kanske en anna sak men troligen hade det varit klappat o klart.. Skulle varit betydligt bättre o få ett ordentligt ståndskall så man kunde komma in o studera kon lite mer ingående. Har lämnat signalimentet på kon till de som jagar däromkring. Stor ko med kal fläck på vänster bog borde gå att känna igen. Om nån ser den så kan man ju titta lite extra o ser den ut o lida så är de ju bara o fälla om chansen kommer.