Publicerat April 7, 200917 yr Hej! Står inför mitt första vapenköp. Ska bli en 308:a för en 6-8000kr. Sen tänker jag förse detta vapen med ett hyffsat kikarsikte. Ska framförallt jag älg och rådjur. Har tittat på Leopold vx1 3-9x 40 och Nikon Fieldmaster 3-9x40. Tänker inte lägga mer än 2-4000kr på optiken. Vad tror ni som är kunniga i ämnet om dessa två gluggar. Kom gärna med bra förslag inom givna prisintervall!! Tack för hjälpen carl
Publicerat April 7, 200917 yr Har inte testat nån av dom i fält, men har kikat lite på en Fieldmaster. Spontant tyckte jag att den såg helt ok ut.
Publicerat April 7, 200917 yr Jag har inte testat vx1 men är helt nöjd med mitt fieldmaster. Det har trots nätta 40mm insläpp helt ok morgonsyn.Det enda jag lurar på är om man skulle ta och skaffa en sån där tub till, det kan bli lite tokigt i motljus. Lycka till! Johan
Publicerat April 7, 200917 yr jag lägger min slant på leupold, men visst är linserna tråkiga. kanske lite ot men polaren köpte ett fieldmaster till sin 6,5x55 det höll under 100 skott sen vandrade träffläget helt utan kontroll. förstorings justeringen satt helt glapp och det fastnade ibland pga sandkorn som fastnat under ringen.
Publicerat April 7, 200917 yr Jag skulle lägga pengarna på en Leupold, antingen Vx-1 eller om du hittar en begagnad vx-2. Är budgeten inklusive montage? Isåntfall så skaffar du en vx-1 och lägger sedan sista tusenlappen å nån hundring på riktiga fästen, inget weaverskit. Vx-1`an är väl ingen supersensation linsmässigt, men den är helt klart okej för den jakt du tänker utöva, och du får inte bara en kvalitetskikare utan du får också en av världens bästa garantier på köpet. Livet ut
Publicerat April 7, 200917 yr Köpte Fieldmaster till farsan för några månader sedan och han var toknöjd! Har de inte rätt bra garanti förövrigt om det skulle strula som det gjort för någon annan i tråden? Mvh!
Publicerat April 7, 200917 yr Köpte Fieldmaster till farsan för några månader sedan och han var toknöjd!Har de inte rätt bra garanti förövrigt om det skulle strula som det gjort för någon annan i tråden? Mvh! På påtryckningar från mig bland annat, som oxå har ett fieldmaster Jag har ett 3-9x50, jämförde med ett Zeiss för 18.000kr och ett trijicon för runt 12(?), kommer inte ihåg specen på de siktena iofs, men jag kunde inte se nån skillnad i mitt och deras när det började mörkna. Nej, jag är väldigt nöjd med det och kan absolut tänka mig ett till Nikon. Något som jag TROR däremot kan vara sämre med Nikon kontra Leupold är behandlingen på linserna, jag får ganska lätt imma på linserna t.ex. och vid regn är det också lite jobbigt. Har dock ingen aning egentligen om Leupold är bättre där.
Publicerat April 8, 200917 yr På påtryckningar från mig bland annat, som oxå har ett fieldmaster Jag har ett 3-9x50, jämförde med ett Zeiss för 18.000kr och ett trijicon för runt 12(?), kommer inte ihåg specen på de siktena iofs, men jag kunde inte se nån skillnad i mitt och deras när det började mörkna. Nej, jag är väldigt nöjd med det och kan absolut tänka mig ett till Nikon. Något som jag TROR däremot kan vara sämre med Nikon kontra Leupold är behandlingen på linserna, jag får ganska lätt imma på linserna t.ex. och vid regn är det också lite jobbigt. Har dock ingen aning egentligen om Leupold är bättre där. Ang imma på linsen beror det nog mer på fuktig luft där kikaren är. Får du däremot imma inne i tuben bör du reklamera hela rasket för då har du en läcka i tuben och gasen kan vara borta eller iallafall av annan temperatur än det skll vara i den.
Publicerat April 8, 200917 yr Ang imma på linsen beror det nog mer på fuktig luft där kikaren är. Får du däremot imma inne i tuben bör du reklamera hela rasket för då har du en läcka i tuben och gasen kan vara borta eller iallafall av annan temperatur än det skll vara i den. Nej nej nej, på linsen =) Inte i tuben =)
Publicerat April 8, 200917 yr På påtryckningar från mig bland annat, som oxå har ett fieldmaster Jag har ett 3-9x50, jämförde med ett Zeiss för 18.000kr och ett trijicon för runt 12(?), kommer inte ihåg specen på de siktena iofs, men jag kunde inte se nån skillnad i mitt och deras när det började mörkna. Nej, jag är väldigt nöjd med det och kan absolut tänka mig ett till Nikon. Något som jag TROR däremot kan vara sämre med Nikon kontra Leupold är behandlingen på linserna, jag får ganska lätt imma på linserna t.ex. och vid regn är det också lite jobbigt. Har dock ingen aning egentligen om Leupold är bättre där. det verkar som nikon har ojämn kvalitet på linserna när jag gjorde en liknande jämförelse i skymmning med polarens fieldmaster så var skillnaden ganska stor. testade mot en 56a iförsig.
Publicerat April 8, 200917 yr det verkar som nikon har ojämn kvalitet på linserna när jag gjorde en liknande jämförelse i skymmning med polarens fieldmaster så var skillnaden ganska stor. testade mot en 56a iförsig. Mycket möjligt, har aldrig kikat i ett annat Nikon än mitt eget. I nån gång iofs, men där går det ju inte att göra någon bedömning av skymningsvärdet.
Publicerat April 9, 200917 yr Om du inte prompt vill ha ett splong nytt sikte skulle jag kikat på en begagnad Pecar 3-7X35...Riktigt bra sikte för en spottstyver..Mitt införskaffades för en tusenlapp..
Publicerat April 9, 200917 yr Om du inte prompt vill ha ett splong nytt sikte skulle jag kikat på en begagnad Pecar 3-7X35...Riktigt bra sikte för en spottstyver..Mitt införskaffades för en tusenlapp.. dagens bästa tips, men se till att köpa ett självcentrerat exenplar.
Publicerat April 13, 200917 yr Författare Hej! Tack för alla kloka synpunkter. Jag har omvärderat lite eftersom som jag har blivit mycket förtjust i Tikka T3 så kommer jag att köpa en sån, förse den med bra stålfästen och sen köpa en beggad kikare för typ 2000 kr. Sen så får jag skaffa mig en bättre när ekonomin tillåter.
Publicerat April 13, 200917 yr blodvite, Burris Fullfield II 3-9x40 2395:- http://www.jaktbutiken.se/link.php?sok=&am...db_artikel.html Efter alla lovsånger om detta sikte törs man kanske rekommendera det Ehnebom, Känns som vi diskuterat Weaverfästen tidigare, har fortfarande inte haft något sådant fäste som släppt eller felfungerat på något sätt....... Raggarö
Publicerat April 14, 200917 yr Författare blodvite,Burris Fullfield II 3-9x40 2395:- http://www.jaktbutiken.se/link.php?sok=&am...db_artikel.html Efter alla lovsånger om detta sikte törs man kanske rekommendera det Ehnebom, Känns som vi diskuterat Weaverfästen tidigare, har fortfarande inte haft något sådant fäste som släppt eller felfungerat på något sätt....... Raggarö Jag har faktiskt funderat på denna kikare. Har du några egna erfarenheter av Burris?
Publicerat April 14, 200917 yr NEJ, men det finns en hel del recensioner på nätet, t.ex. grannforumet "Robsoft" som är snabba att "hissa & dissa" sikten brukar framhålla detta sikte som ett bra ekonomival. Skulle alltid föredra att folk åtminstone håller sig till de kända märkena typ Leupold, Bushnell, Burris när man handlar "ekonomiskt", kan man inte komma över en begagnad tysk så är det iallafall bättre än att köpa ett kinajunksikte med ett fantasifullt klingande namn (eller ett tyskt dito). Raggarö
Publicerat April 14, 200917 yr Fullfield II tycker jag ligger i närheten av Leupold VX-I i kvalite, helt klart ett bra köp till det priset
Publicerat April 15, 200917 yr Fullfield II tycker jag ligger i närheten av Leupold VX-I i kvalite, helt klart ett bra köp till det priset +1 på den. Har 2st Fullfield och det är nog svårt att komma billigare undan om man skall ha nytt i samma pris/kvalite klass.
Publicerat April 16, 200917 yr Jag har själv ett Leupold VX I 3-9x40... Men om jag hade en begränsad ekonomi så skulle jag absolut införskaffa mig ett Burris Fullfield II 3-9x40.