Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

270 winchester och swift a-frame

Featured Replies

Publicerat

Har en 270 winchester och ska byta ammunition till swift a-frame.

Nån som prövat denna kula?

Eller har nån nåt tips på bra kulor till denna kaliber?

Publicerat

A-frame är greit,

prova bara att den skjuter tätt nog för dina krav.

Kanske lite hård kula, ett rå kommer inte att ge mycket expansion men de är ju knappast att anse som sega.

/Christian

Publicerat
  • Författare
A-frame är greit,

prova bara att den skjuter tätt nog för dina krav.

Kanske lite hård kula, ett rå kommer inte att ge mycket expansion men de är ju knappast att anse som sega.

/Christian

Ska ha den till älg och eventuellt björn.

Så jag vill ha en kula som inte splittras.

Publicerat

TSX 140 går grymt bra i min bössa och blir klass 1-valet till hösten.

Publicerat

Jag har använt en hel del A-frame i .308. En bra kula, men hua vad den kan förstöra om det tar lite fel.

Har ett par tre älgar där den har lämnat ganska mycket skador efter sig. Men iofs ett antal älgar där den skött sig exmplariskt. ;)

Funkar även till vildsvin! Tror jag hade en (100+) somf ick en träff bakom bogen och som gick undan några 100tal meter, men ananrs var det en bra effekt.

Att ajg inte använder den nu är att jag anser den vara för dyr för en småläning. Var på gång at prova Tsx, men blev lite smyg på risken för splitter osv.

Just nu provar jag Rhino 180grain till .308 och än inga större missöden, som jag kan kan säkerställa. Har iofs en älg som jag är lite fundersam på vad som hände, men det lutar åt att kvistträff innan den gick i älgen.

Publicerat
Just nu provar jag Rhino 180grain till .308 och än inga större missöden, som jag kan kan säkerställa. Har iofs en älg som jag är lite fundersam på vad som hände, men det lutar åt att kvistträff innan den gick i älgen.

Hmm.. har du ngt emot träd du eller? ;)

Publicerat
Hmm.. har du ngt emot träd du eller? ;)

Hehe.. anade den kommentaren skulle komma.. ;)

I detta fallet var det en påskjuten älg och hade inte mycket val mer än skjuta, men då kvisten var nära älgen borde det inte påverka så mycket, men man vet ju aldrig.. :/

Publicerat
Hehe.. anade den kommentaren skulle komma.. ;)

I detta fallet var det en påskjuten älg och hade inte mycket val mer än skjuta, men då kvisten var nära älgen borde det inte påverka så mycket, men man vet ju aldrig.. :/

Ok, bara kollade ;)

Publicerat

Nja, nu är han allt blygsam den gode MaxW! Han drömmer ju egentligen om att nedlägga stortallen men har fått nöja sig med kvist än så länge.... ;)

Här kommer en bild på en trofe med träsmak!

b62009111739A89b9.jpg

//K9

Publicerat

Jag har använt A-frame i 338 Win.Mag. på råbock..Fungerade alldeles förträffligt. Knall och fall och ytterst måttlig köttförstöring..

Publicerat

Jag har använt A-Frame 250 på bock ur en 340 Wby. Ingen köttförstöring men flyktsträcka på 50 meter. Det blev iaf bra mycket snyggare än med Hornady RN på kid några veckor tidigare ^_^

Publicerat
  • Författare
Jag har använt A-frame i 338 Win.Mag. på råbock..Fungerade alldeles förträffligt. Knall och fall och ytterst måttlig köttförstöring..

Tror jag det kulan hinner ju knappt expandera

Publicerat
  • Författare
Jag har använt en hel del A-frame i .308. En bra kula, men hua vad den kan förstöra om det tar lite fel.

Har ett par tre älgar där den har lämnat ganska mycket skador efter sig. Men iofs ett antal älgar där den skött sig exmplariskt. :D

Funkar även till vildsvin! Tror jag hade en (100+) somf ick en träff bakom bogen och som gick undan några 100tal meter, men ananrs var det en bra effekt.

Att ajg inte använder den nu är att jag anser den vara för dyr för en småläning. Var på gång at prova Tsx, men blev lite smyg på risken för splitter osv.

Kosta vad kosta vill. När du har sprungit ex ntal kilometer efter älgen för att kulan int har gjort sitt jobb. Då önskar du kanske att du kunde lagt nån hundring extra på ammunitionen.

Publicerat
Kosta vad kosta vill. När du har sprungit ex ntal kilometer efter älgen för att kulan int har gjort sitt jobb. Då önskar du kanske att du kunde lagt nån hundring extra på ammunitionen.

Så rhino-kulan är förkastlig att använda på älg?

//

Gabbe

• 4 months later...
Publicerat

Jag kör uteslutande med Norma Oryx.. Håller ihop ok även på korta håll/hög hastighet. körde tidigare med Norma snikspets (blyspets i klass 1. tror inte den finns kvar längre). var inte så kul att ta ur djuren efteråt, ett revben eller bogblad på vägen in och det blev lätt varminteffekt.

farsgubben klagar på min .270, men den är så, ursäkta uttrycket, JÄVLA kul att skjuta med.

har sett att Rhino ska finnas i .270 winchester? återkommer när/om jag provat.

Publicerat

Glömde en sak gällande kulor till .270:

Det är rätt höga hastigheter det handlar om i våra bössor. Med andra ord är JAG av den åsikten att kulan ska kunna hålla ihop, samtidigt får den inte vara så hård så den inte expanderar ordentligt.. tough call. Med andra ord så bör man enbart använda premiumkulor i .270 vid jakt på ätbart vilt.

Min korta erfarenhet är att om en kula kan orsaka massiv köttförstöring i en .308 så ökar problemet ordentligt i en .270.

my two cents. ;)

Publicerat
  • Författare
Glömde en sak gällande kulor till .270:

Det är rätt höga hastigheter det handlar om i våra bössor. Med andra ord är JAG av den åsikten att kulan ska kunna hålla ihop, samtidigt får den inte vara så hård så den inte expanderar ordentligt.. tough call. Med andra ord så bör man enbart använda premiumkulor i .270 vid jakt på ätbart vilt.

Min korta erfarenhet är att om en kula kan orsaka massiv köttförstöring i en .308 så ökar problemet ordentligt i en .270.

my two cents. :(

Hur funkar oryx med köttförstöringen då?

Då jag har sett en del sönderbombade älgar med oryx men det var inte en .270 och sen var det rätt länge sen så kulan kanske har blivit bättre.

I år ska jag prova swift a-frame då farsgubben har använt den i sim 7mm magnum och den funkar håller ihop fint och det blir inte sån hemsk köttförstöringen.

och sen e ju .270 så kul att skjuta med :(:(

Publicerat

Inga problem en så länge. men samtliga träffar har varit lungskott, inga benpipor eller annat. Kulorna har sett ut som en annons för Norma om man hittat dem. Mjuk kula för att vara bondad premium, men då hinner den expandera när man skjuter på rå.

Publicerat

Hej !!

testade 140grs Barnes-x i just 270w på fullmatade fjällälgar.. dom dog övertygande utan större köttspill

Sköt dessutom flackt och tätt!

Mvh Tur-ture