Publicerat April 8, 200917 yr Frågan gäller egentligen en god vän. Han köpte nyligen en browning hagelbock av mig, tycker att den är lite kort. Nu ska vi förlänga den lite. Från 38,5 till 40,5. Låter det mycket? Hur kommer detta påverka träffläget, vi båda tror träffarna ska ta högre( i teorin allafall ) rätt eller fel?
Publicerat April 8, 200917 yr Har inte björnkoll på detta men min tro är att höjden på träffläget mer avgörs av hur hög kolvkammen är. Jag har kortat av bössor rätt brutalt utan att på något sätt märka skillnader i träffläge. Det enda jag upplever är att anläggningen blir snabbare med kortare kolv. Han kan ju enkelt testa att skruva bort bakkappan, pilla in två lager från ett liggunderlag och därefter skruva dit bakkappan igen. Ett annat bra material att testa med är dessa korkunderlägg till kastruller som finns på IKEA.. Ett annat test kan ju vara att förändra anläggningen, försök att skjuta med nätt kindkontakt alt några lager grov papp påtejapd på kolvkammen samt därefter några skott där han verkligen lägger ned skallen hårt mot kolvkammen och sänker spångbilden därmed. Finns en del att testa innan man gör mer varaktiga förändringar av kolven. Mvh!
Publicerat April 8, 200917 yr Författare Ja, jo..det är ju ingen permanent grej som ska göras direkt, utan slipa till en plastbit eller dylikt. Vi har testat med frigolit och kom fram till runt 40-41 cm. Nå, bara testskjuta då Bra tips föresten om underlägg, enklare än plast!
Publicerat April 9, 200917 yr Träffarna kommer troligen ta högre och till vänster om inte kompensation görs. Detta då kinden kommer högre och mer till vänster på kolven då den blir tjockare ju närmare kolvhälen man kommer. Detta gäller för en högerskytt. För en vänsterskytt blir det det omvända. Kolvlängd över 40 cm är väldigt lång. Är personen ifråga väldigt lång eller ha långa armar och överkropp kan det säkert stämma men en normalbyggd person kommer troligen inte skjuta speciellt bra med den kolvlängden.
Publicerat April 9, 200917 yr Författare Träffarna kommer troligen ta högre och till vänster om inte kompensation görs. Detta då kinden kommer högre och mer till vänster på kolven då den blir tjockare ju närmare kolvhälen man kommer. Detta gäller för en högerskytt. För en vänsterskytt blir det det omvända.Kolvlängd över 40 cm är väldigt lång. Är personen ifråga väldigt lång eller ha långa armar och överkropp kan det säkert stämma men en normalbyggd person kommer troligen inte skjuta speciellt bra med den kolvlängden. 40,5 vart den, vi testade idag att plocka lite levduvor. Han är nöjd. Träffade duvorna allafall..
Publicerat April 9, 200917 yr Allvarligt talat, hur lång/stor är din kompis???? 40cm är jääääääävligt långt. Jag är visserligen rätt liten men jag har 35cm, 5cm är mycket........
Publicerat April 9, 200917 yr Författare Allvarligt talat, hur lång/stor är din kompis???? 40cm är jääääääävligt långt. Jag är visserligen rätt liten men jag har 35cm, 5cm är mycket........ 204cm, med babianarmar Mätte min, som känns okej för mig 38,5-39. 195cm Hursom så är polaren nöjd nu, antar det är huvudsaken.
Publicerat April 9, 200917 yr 204cm, med babianarmar Mätte min, som känns okej för mig 38,5-39. 195cm Hursom så är polaren nöjd nu, antar det är huvudsaken. Aha...........förklarar saken...........!! Kul att det funka!
Publicerat April 14, 200917 yr Har sett en sådan träbit en gång. Den satt på en bössa gjord för en som var i samma storlek. Resten av bössan såg ut som att den var från toys "r" us. Håller man armen vinkelrätt ut från kroppen i sida ska man nå med första leden i avtryckarfingret till avtryckaren. Jag föredrar om kolven är lite kort då man skjuter fortare och med en mindre risk att kolven hakar i kläderna.