Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

TJT

Featured Replies

Publicerat

Skulle vara kul att höra om det är någon flera som har en tysk med drev tider mellan en till tre timmar eller vad era hundars drev tider är? Och glad påsk!.

Publicerat

Min tyska driver mellan 5 min och 50 min lite beroende på vilt, kompisens tyska driver dag ut å in istället :D

Publicerat
  • Författare

Tänkte det vore kul att kolla hur mycket de skilljer sig åt inom rasen.

Min tyska driver mellan 5 min och 50 min lite beroende på vilt, kompisens tyska driver dag ut å in istället :D
Publicerat

Gick över ett 30min gammalt rådjurspår med min tyska o hon sprang bara rakt över.

Jag tycker det är bra då jag bara har henne till grytjakt :D Hon drev nog 5 min en gång i höstas när det stod 3rådjur på grytgången :D

Publicerat

Min tyska ligger på 5-20 minuter som standard.

Publicerat

5-15min än så länge det har bara gått en säsong än..

Publicerat
  • Författare

Hur länge vill du att din tysk skulle driva ?Vad är jakt provs kravet på drev tid?

Min tyska driver mellan 5 min och 50 min lite beroende på vilt, kompisens tyska driver dag ut å in istället :(
Publicerat

min piraya driver mellan 15-45 minuter. oftast ca 25-40. åt helvete för långa tider i mina marker, men hoppas hon lugnar sig tills i höst. det var första hösten nu.

Publicerat
Hur länge vill du att din tysk skulle driva ?Vad är jakt provs kravet på drev tid?

Jag ville ha drevtider mellan 5 min och 1 timme, helst inte en hund som hänger på djur som skenar iväg heller, skenar drevdjuret långt släpper hon å kommer tillbaka 90% av gångerna. Hon är kanske lite trång i söket och det bekräftades även på jaktprovet. mej gör det inget då jag värdesätter det mycket att kunna jaga en förmiddag och ha hunden med mej hem.

Om jag inte minns fel så får du skapliga poäng avdrag om hunden driver under 5 min och efter påbörjat drev ska hunden vara kopplad inom en timme för att det ska vara godkänt. Du får vissla in hunden lr ställe dej på löpan och fånga den oxå men det syns väl lite på poängen på följsamheten kan jag tänka mej.

Publicerat
  • Författare

Jag har mycket jobb på inkallningen kvar då han jagar. Men inne så är han ett lam lydig. Men här uppe så har vi så stora samman hållande om råden att en 5-20 min så är man ensam hinner man inte till pass för hunden är till baka så med andra ord en rastypisk får inte driva längre än att den är tillbaka inom en timme då?.Måste man ha haft dem som med älg hundarna att minst en trea för att få göra proven eller får man göra prov före utställningen?

quote name='Xillo' date='Apr 13 2009, 19:21 ' post='297225']

Jag ville ha drevtider mellan 5 min och 1 timme, helst inte en hund som hänger på djur som skenar iväg heller, skenar drevdjuret långt släpper hon å kommer tillbaka 90% av gångerna. Hon är kanske lite trång i söket och det bekräftades även på jaktprovet. mej gör det inget då jag värdesätter det mycket att kunna jaga en förmiddag och ha hunden med mej hem.

Om jag inte minns fel så får du skapliga poäng avdrag om hunden driver under 5 min och efter påbörjat drev ska hunden vara kopplad inom en timme för att det ska vara godkänt. Du får vissla in hunden lr ställe dej på löpan och fånga den oxå men det syns väl lite på poängen på följsamheten kan jag tänka mej.

Publicerat

Jag har mycket jobb på inkallningen kvar då han jagar. Men inne så är han ett lam lydig. Men här uppe så har vi så stora samman hållande om råden att en 5-20 min så är man ensam hinner man inte till pass för hunden är till baka så med andra ord en rastypisk får inte driva längre än att den är tillbaka inom en timme då?.Måste man ha haft dem som med älg hundarna att minst en trea för att få göra proven eller får man göra prov före utställningen?

Jag har lite samma problem som du att det kan vara svårt att hinna passa av om man är själv, det är då man vill ha en tax som får dom att bukta på engång :D Jag håller till utanför Sollefteå så vi har nog rätt lika förhållanden när det gäller skog å mark.

En hund som gick jaktprov samtidigt som mej hade nog drivit i många timmar men där gick ägaren in vid strax innan en timme å genomsköt drevet å kopplade hunden och den fick bra poäng, så det gäller bara att hunden är kopplad inom en timme som jag förstått det, sen om den kommer tillbaka självmant lr att du kallar in den från drev är av mindre betydelse så har jag fattat det, bestämmelserna finns på tjtk´s hemsida. www.tjtk.se

Utställning är det minst en 2 men om du måste ta det i viss ordning kan jag inte svara på men jag tror inte det iaf.

• 2 weeks later...
Publicerat

Kompisen tog över en "kortdrivande" TJT efter en äldre herre som skadat sig så illa att han inte kunde ta sig ut i skogen mer. Den äldre herren sa att hon brukade driva mellan 5-15 minuter men första drevet i kompisens ägo varade i 17 timmar innan han fick tag på hunden!! ganska snopet men det verkar som om det var en engångsföreteelse då drevtiderna har förbättrats avsevärt sen han fick hem den!!

// salle