Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tränningsmaterial för skeet -- böker, filmer, annat ?

Featured Replies

Publicerat

Hej alla,

Jag behöver lite råd o tips ang följande:

Jag har börjat lite m. skeet men kom till en punkt där det känns att man "stöter ett glastak" -- t.ex. har jävla svårt för tornduver från plata fyra (ifos alla vänster till höger "crossers"). Jag försökte ta ngra timmar med en instruktör men det hjälpte inte mkt.

Frågan är: Finns det nåt tränningsmaterial som t.ex. böker, filmer som ni har haft bra erfarenhet av (dvs. hjälpte att komma vidare) ? Nåt annat som man kan ha hjälp av för tränning på egen hand ?

Jag har läst en hel del det som finns på nätet men har lite svårt att "konkretisera" dem olika teknik -- t.ex. maintained lead el. pull away -- man bara blir ännu mer förvirrad... ^_^

Tacksam på förhand för råd o tips,

Florian

Publicerat

Mja..jag vet inte men tror det är svårt att läsa sig till hur man blir en bra skytt. Öva anläggningar, svinga efter lister osv, är nog det som gäller. Och tid på banan. Finns en del annars om du söker på skeet på youtube har jag sett.

Har också problem och letar bra instuktör.

Publicerat
Hej alla,

Jag behöver lite råd o tips ang följande:

Jag har börjat lite m. skeet men kom till en punkt där det känns att man "stöter ett glastak" -- t.ex. har jävla svårt för tornduver från plata fyra (ifos alla vänster till höger "crossers"). Jag försökte ta ngra timmar med en instruktör men det hjälpte inte mkt.

Frågan är: Finns det nåt tränningsmaterial som t.ex. böker, filmer som ni har haft bra erfarenhet av (dvs. hjälpte att komma vidare) ? Nåt annat som man kan ha hjälp av för tränning på egen hand ?

Jag har läst en hel del det som finns på nätet men har lite svårt att "konkretisera" dem olika teknik -- t.ex. maintained lead el. pull away -- man bara blir ännu mer förvirrad... ^_^

Tacksam på förhand för råd o tips,

Florian

Att lära sig skjuta lerduvor tar ett par minuter, att bli riktigt duktig på det tar hela livet :P

Hur ofta tränar du?

Hur länge har du hållit på?

Hittade instruktören något som du gjorde fel eller pressade ni bara på?

Passar ditt vapen?

Skall du skjuta skeet så är inte maintained lead någon bra metod, det som gäller är reaktionsskytte och att jaga ikapp duvan så snabbt man kan för att sedan skjuta när man har passerat den. Det som avgör nar man skall trycka på avtryckaren kommer med träning, träning och åter mer träning...

Generellt tittar jag inte på filmer men för ett bra tankesätt och teknik kan du titta på "Digging for gold" med George Digweed. Här har du bra teknik och tips, men på en mycket hög nivå.

Jag började min lerduvekarriär med att skjuta med ett gäng regelbundet. Samma gäng varje vecka och man tittar och hjälper varandra. I mitt gäng fick förloraren ta notan i puben efteråt så det gällde att snabbt bli bra ;)

Är du inte medlem i någon klubb - bli det!

Lycka till!

Publicerat

Det bästa materialet jag sett som behandlar skeetskytte är av Tonino Blasi; Step by Step. Detta handlar om det mesta tekniska runt den moderna skeeten som flera av dagens världselit tillämpar.

Lite om Blasi:

"There is no secret to success in any profession including skeet shooting. Success simply depends on the way you work," said Blasi. "You can find a perfect technical solution to the problem of missing targets but you must first determine the source of the problem through careful observation and in-depth analysis. Once you have recognized the general problem, you must carefully examine it from all angles to gain a better understanding of its various facets. And once you have grasped the problem in its entirety, you can work on solutions until you find the best way of solving the problem and perfecting a given aspect of your shooting performance."

Tonino Blasi was born in Taranto, Italy and started his shooting sport career as a trap and skeet shooter back in 1972. Before ending his career as an active shooter in 1990, Antonio Blasi competed in numerous international competitions.

In 1993, Tonino Blasi made a career of his former hobby and became the head coach of the Italian skeet team. With the experience he acquired in management at one of the largest European steel manufacturing companies, he helped his team reach their ultimate goal in 1996: gold and bronze medal victories at the Olympic games. This was the culmination of former achievements including European and world championship titles, world cup and world cup final victories and world records.

Following the Olympic games and a short stop over in Brazil, Blasi once again returned to Europe and took over the national team in Cyprus. Up to this day, he continues to coach skeet shooters all over the world.

Start your fascinating journey through the "Art of Skeet Shooting" and follow Tonino Blasi step by step to success in skeet shooting.

Mvh

/Johan

chapter_01_EN.pdf

Publicerat

Här är andra kapitlet till Step by step ;)

Mvh

/Johan

chapter_02_EN.pdf

Publicerat

Hej

Det finns gott om filmer du kan titta på de flesta riktar sig till amerikans/engelsk skeet lite olika regler men duvorna och delar av tekniken är den samma.

Att titta på Digging for gold med george Digweed kommer nog inte hjälpa dig så mycket, det är mest en reklamfilm för Hidefspex skytteglasögon underhållande men inte pedagogisk , då är George digweeds första film en mycket bättre instruktionsfilm.

Det finns många kanon bra och pedagogiska skyttefilmer speciellt från usa, det används en "eyecam" där du ser över spången på bössan, allt förklaras på ett bra och förståligt sätt

Kolla på de här länkarna så hittar du säkert något som passar.

https://www.shootingbooks.co.uk/items/index...p;subcategory=1

http://www.championvideosonline.com/

http://www.shootersshop.com.au/index.php?p...op&Itemid=6

• 2 weeks later...
Publicerat

Jag försöker få grepp på skyttet själv o har en hel del problem, särskilt på trapbanan då jag inte vet vad f-n jag gör för fel. Funderar nästan på om jag ska gå hem o tjuta eller göra slut på det på plats.... B)

Skeet duvorna har väl växlat lite fram o tillbaks. Men bästa hjälpen har jag faktiskt helt nyligen fått från de här små filmklippen. När de visar med eye-cam så var det lite av en aha-upplevelse. Åkte till skjutbanan efter att ha granskat småklippen flera gånger och träffade mer än jag någonsin gjort.

Istället för att stressa o jaga duvorna så skapade jag en punkt där jag tittade efter duvan och en punkt dit bössan pekade och skulle starta svingen ifrån. Torrsvingade genom duvans tänkta bana o bestämde mig för att där ska jag nypa till den. Ställde mig så att jag hade bästa skjutställningen där jag skulle skjuta, vrider tillbaks till min där bössan ska starta svingen och tittar mot platsen där jag tydligt kan upptäcka duvan och ropar ut den. Den kommer från kastaren och hur lugnt som helst så koncentrerar jag mig på att svinga med duvan redan i lyftet och få rätt "målbild" när kolven kommer till axeln och jag nyper till, precis på den platsen där jag redan bestämt att jag skulle skjuta. Fortsätter svingen den tänkta banan ut medans jag ser hur flisorna regnar. Gång efter gång så upprepar jag det. Funkade osannolikt bra redan från första försöket, fick slipa lite på framförhållningen på station 3-5.

Tidigare tittade jag mot gluggen i tornet eller lådan och man hinner inte se duvan där. Mot att nästan ha stressat ihjäl mig tidigare o ändå inte hunnit med duvorna så är det här nästan som "slow motion" i jämförelse.

http://www.sunrisevideo.com/catalog.asp?c=clays1

Och några klipp på youtube om "skeet lesson"