Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

världens goaste Pepsi

Featured Replies

Publicerat

snart fyra månader har gått sedan min kära stävhårstik Pepsi försvann på våran gård i bredared, förmodligen tagen av ett kattsvin till lodjur. 3 dagar försvann ytterligare en tax på samma berg som Pepsi. nästan under 10 år hade vi haft många roliga jakter tillsammans. många dåliga jakter men åxå fruktansvärt många roliga, kortdrivare som hon var. mina 2 största 6taggare är skjutna för henne på drev, även min första älg skällde hon loss från sin daglega, minnesgoda läsare kan nog komma ihåg det från min Ornöresa vintern -07, klippte till tjuren med kombin och blev direkt efter skitnervös när jag bara hade ett skott, men den vek sig så fint på plats. ett annat speciellt minne var när Sveriges kung var på jakt i Edeby, Ripsa och sköt en liten hind för våran tax, så pepsi blev lustigt nog Kunglig Dovleverantör. 6 olika arter, rådjur, dovhjort, älg, hare, räv och katt har skjutits för henne på mer eller mindre klingande drev....

visst vet jag att en jakthunds liv kan tas fort under jakt, men aldrig att man är beredd på det......

tack för alla fina stunder hemma och i skogen Pepsi!

Vila I Frid!

Publicerat

Sörjer med dig det känns alltid lika tungt man är aldrig beredd men inners inne vet man att en dag mister man sin jaktkompis som alltid har funnits där jämt lika glad och svans viftande.

Publicerat

Trist Wille, ingen hund kan någonsin ersätta den man förlorat :rolleyes:

I detta fallet får man ju bara hoppas att slutet blev snabbt.

Sörj, det är det ända som hjälper.

/Lasse

Publicerat
  • Författare

liten bild på henne......

post-301-1239465095_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

ja, snacka om att jag var less på jakten ett tag då, men var väl ute en del i januari med lilltaxen, fast utan nån större glädje.... kan säga att det ökade ju inte acceptansen för rovdjur hos mig direkt, i februari hittades en 8 månades lo ihjälsvulten inte så långt från våra marker, den hade tidigare i vintras märkts minde än halvmilen från våran gård. troligtvis har nån skjutit modern och ungen svultit till döds. tycker det är hemskt om de skall svälta ihjäl, men ni kan nog ana min inställning till ovanstående......

glad påsk på eder alla!

Publicerat

Trist Wille, värst är nästan ovissheten vad som egentligen hände. :huh:

Du hade ingen pejl på hunden?

Publicerat

Beklagar sorgen Wille! :huh:

Ovissheten är bland det värsta när man inte vet vad som har hänt!

Publicerat

Beklagar sorgen :huh:

Publicerat
  • Författare
Trist Wille, värst är nästan ovissheten vad som egentligen hände. :rolleyes:

Du hade ingen pejl på hunden?

tack

detta var på vår släkts egen mark, en liten gård med torp på 17 hektar, 2 mil därifrån vi bor. föräldrara hade sovit i torpet på natten och på morgonen skulle de gå ner till sjön, en sträcka på 100m.... så ingen jakt var planerad och det var därför gammeltaxen gick lös, lilltaxen var kopplad.oturligt nog stötte de upp ett rådjur på dessa 100m och pepsi och den ena labradoren drog efter, labben är aldrig borta mer än 5 minuter på klövvilt men kom tillbaka efter 5 timmar med ett rivsår fram på bringan och ett bak vid ljumsken. min teori är att de drev ett rådjur som sedan en katt fick nos på och bråk om bytet uppstod....labben är en ganska tuff sak så hon kanske försökte sydda pepsi som är flockmedlem och blev på så vis själv skadad? bara mina tankar angående detta.

tre dagar efter detta försvann ytterligare en tax, precis i samma område som vårat drev tystnade, även den taxen oturligt nog utan pej, och har inte heller kommit tillrätta.

MKJ: i vanliga fall har vi alltid pejl på taxarna, tyvärr inte denna dag då det inte skulle jagas....