Publicerat April 13, 200917 yr kollade på dianas stigar jakt & jägarliv älgjakt del2 idag.. tomas hade ett förslag på ett annat älgskytte. avstånd 60m istället för 80 samt att farten var lägre..mer realistigt.. tyckte resonemanget verkade helt ok... reflekterade bara på mitt ena jaktlag som inte träningsskjuter på löp älg... övningsskjuter dom 10skott /år är de bra... högviltsdekal 4 skott stillastående 80m... helst inte ett skott till...dom är ju redan mästerskyttar...å skotten är ju dyra.... hur ska man gå till väga att få me dom till banan... funderat på göra lite olika övningar.. älg,björnskytte..precisionskytte el ordentlig inskjutning...vissa är ju nöjd om kula träffar träffområdet... lite 22lr... snabbskytte på lerduvor..vem skjuter den 4 duvor snabbast på typ 30m...tror man måste vara lite försiktig med gubbarna å gummorna...dom vill ju inte visa för dom andra att dom inte skjuter så bra... man kanske får dela upplaget några åt gången... tror man göra en heldag av alltihopa.... skytte,korvgrillning,lite jaktmöte..älgmidda..fest!
Publicerat April 13, 200917 yr Det där är inget unikt problem hos dig, dessvärre. I mitt jaktlag är det högviltprovet som gäller, utan pardon. Men jag har sett gubbar på skjutbanan som haft problem att sätta 4 skott eftervarandra i träffområdet på stillastående älg med stöd, det imponerar inte. Det är ju stor skillnad på vilka krav olika jaktlag ställer. Men det är väl bara att ta upp diskussionen, du är säkert inte ensam om att vilja höja standarden.
Publicerat April 13, 200917 yr Är med och jagar i 6 lag här i småland och det finns inte några krav på skjutning i något av lagen. Däremot i ett av lagen så träffas vi på skjut banan och skjuter in bössorna innan vi har jaktmöte och sen skjuter alla på löpande men utan resultatskrav. Då blir det iallafall så att alla luftar bössorna och dom blir inskjutna. Jag tror på det att man inte skjuter på så långt håll och att älgen inte går så fort det blir mer jägarmässigt, för dom flesta skjuter inte på en älg som springer så fort på 80 m. Om man hade det alternativet kanske det skulle vara lättare att få folk till banan.
Publicerat April 13, 200917 yr Det varierar väldigt runt om i landet vi har som krav det gamla provet även om de flesta faktiskt skjuter båda proven så är det trögt att få ut folk på skjutbanan, man blir inte bättre av att avstå träning, men helt klart är det strutspolitik som gäller för många. Tycker jag själv är rostig mellan varven och då går det ändå åtskilliga skott på banan varje år och variation tror jag på, just nu slipar jag på pistol för att få en bra avfyrning på gevär, runt 3K skott har det blivit bara på det i år, får ett helt nytt vapen(Blaser) i år och det lär behöva slipas in så det sitter i ryggmärgen, Priset på övningsammo avskräcker en del och tiden och intresset finns inte där hos alla, har en släkting som skjuter sin serie i ett svep varje år och ingen träning där i mellan han är nog ett undantag men imponerar trots allt med sin gamla hva i 9,3. Kommer det inga krav så blir det nog varianter och lite slappt som vi ser det även i framtiden, många tycker att vi är knäppa också som håler på som vi gör, brukar variera prov och skjutbanor då blir det inte statiskt, löpande skulle jag nog inte vilja ta bort den på 80m utan kanske en serie på 40m en på 80m som idag och en på 120m, kuljaktstigarna börjar komma och det är bra variation som en del lag har som krav på skjutprov. För björnjakt så skulle jag faktiskt vilja se ett krav på skjutprov för att ge sig ut då det är ett vilt som är farligt om den är skadad, har blivit lite exotiskt och häftigt att jaga björn men då ska man också kunna hantera bössan, jag sätter som krav att åker jag med mina hundar på björnjakt så ska deltagarna gjort björnprovet och älgbanan och det tycker jag är det minsta man kan begära. Johan du har bra tankar på att göra det lite lätt och roligt i uppstarten, lerduvorna kan var en kul grej låt träff gå före tid så blir det lite mer fokus på träff, vi har lite liknande övningar på pistoltävlingarna och träff ska alltid vara avgörande omman nu inte tagit en halv förmiddag på sig.
Publicerat April 13, 200917 yr Jag har pga brist av tid skjutit allt mindre på bana. Blev ungefär en ask i somras. Dock så var de serier jag sköt rätt bra, alla serier låg på 16-20 poäng. Vi hade ett par skjutningar med ena jaktlaget, jag åkte dit och sköt 3-4 serier bara för att ha varit där och luftat bössan. En del envisas tyvärr med att inte ens dyka upp, de skjuter på annat håll heter det Nåja, JAG har iaf rent mjöl i min påse. Enda bommen jag hade i somras var när jag lånade en 458 WM, sköt stillastående på ingående men tappade taget om slutstykcet när jag skulle ladda om så sista skottet blev långt fram i nosen när jag stressa fram för långt. Annars hade det nog fan blivit en 20 serie, hade 5ett, 5, 5ett och så en bom För att komma bort från de som undviker att skjuta (läs oftast äldre) så är det nog ingen dum idé att skjuta på lite kortare håll på banan. Och sen försöka få dessa att hålla igen på längre håll i skogen. Det är nog det svåraste tyvärr. Man MÅSTE inte skjuta.
Publicerat April 13, 200917 yr Skulle bara vilja säga ett par roliga ord. Detta va förra året, och de kommer ner en äldre gubbe till skjutbanan i sorunda. (Tyrved) Han behövde godkännt, minst brons för att få vara me i laget, nya regler enligt honom. =) ´Han ställer sej i båset, skjuter 4 skott. Inte en träff. han skjuter 4 till. inte de heller nå träff. Han kommer ut. gapar o skriker att de är fel på våran dator. o hävdar att hans bössa är inskjuten o allt. jag ber en av dom andra o kliva in o skjuta 4 skott. allt sitter perfa. frågar gubben om jag fick låna bössan.. o provar själv.. det visade sej att den sköt ca halvmeter över. Jag frågade när han hade skjutit med bössan sist. Då roslade han till o sa att de va 7 år sedan. men älgarna är ju stora, =) Jag tycker att ska man jaga, så ska man ju f.. kunna spändera sej själv på att övnings skjuta. Vist att priset är högt på övnings ammo. Jag har nu under bannans öppnande så skjutit upp 3 askar övningsammo till 9,3-62 och nästa 1 ask jaktammo. naturalis. Men så känner jag mej säker på vad jag gör när jag sitter på pass.
Publicerat Maj 5, 200917 yr Författare Johan du har bra tankar på att göra det lite lätt och roligt i uppstarten, lerduvorna kan var en kul grej låt träff gå före tid så blir det lite mer fokus på träff, vi har lite liknande övningar på pistoltävlingarna och träff ska alltid vara avgörande omman nu inte tagit en halv förmiddag på sig. ahh.får se om man får ut gubbarna å gummorna på banan...håller om träff före tid..de där me tidspress kan va lite jobbigt.. håller med Jani_H om att man vill ju själv känna sig säker... ja menar man far ju inte på en golftävling utan att ha tränat,,eller springer maran utan löpträningen innan... men alla e vi olika..endel har ju sina hundar i bur 51v om året,sen har dom höga förväntningar...
Publicerat Maj 5, 200917 yr Om man arrenderar jaktmark av Sveaskog så är godkänt skjutprov obligatoriskt , för att få va med i jaktlaget. (tror jag) Innan jag gick med i detta jaktlag sköt jag aldrig på älgbana , men å andra sidan visslar jag i regel stopp på djuren. / ut å skjut !