Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mellanår? vs reflexhalsband

Featured Replies

Publicerat

Jag har en jämthunds tik som blir 7 detta år och hon va lite trög första åren men från de att hon va 4 år så har hon ställt älg på löpande band ända fram tills i höstas. Aug-september jagade hon precis som vanligt vart inget skjutet men hon ställde nästan varje släpp även första veckan i oktober gick hon fantasiskt bra men sen började det..... Sken gång efter gång jagade minst tre dagar i veckan men ståndskallen dom bara försvann så min fråga är kan hundar ha sk mellanår? Annars är det enda jag ändrade på halsbandet jag bytte till ett sånt där lite bredare hallsband med flärpar som sticker ut, det är liksom foroserande och nästan lyser..... Jag kom på det när en kompis sa att det kanske störde älgarna. Och dan efter tog jag av det och fick lyssna på en timmes ståndskall givetvis inne på grannmarken..... Sen kom snön och det vart inte ett släpp till. Jag jagar på tre olika marker och samma betende på alla tre så det enda skilldnaden va hallsbandet.... Är det någon annan som varit med om liknande eller kan dom ha en dålig period på en hel månad? Endel gånger kan det ha varit störda älgar men fick tag i ko och kalv under perfekta förhållanden sent i oktober och det vart bara ett par skall det va då jag började fundera vad som va fel????

Tacksam för allas åsikter men något reflexhallsband kommer nog aldrig på mina hundar nå mer!!!!!!!

• 3 weeks later...
Publicerat
Jag har en jämthunds tik som blir 7 detta år och hon va lite trög första åren men från de att hon va 4 år så har hon ställt älg på löpande band ända fram tills i höstas. Aug-september jagade hon precis som vanligt vart inget skjutet men hon ställde nästan varje släpp även första veckan i oktober gick hon fantasiskt bra men sen började det..... Sken gång efter gång jagade minst tre dagar i veckan men ståndskallen dom bara försvann så min fråga är kan hundar ha sk mellanår? Annars är det enda jag ändrade på halsbandet jag bytte till ett sånt där lite bredare hallsband med flärpar som sticker ut, det är liksom foroserande och nästan lyser..... Jag kom på det när en kompis sa att det kanske störde älgarna. Och dan efter tog jag av det och fick lyssna på en timmes ståndskall givetvis inne på grannmarken..... Sen kom snön och det vart inte ett släpp till. Jag jagar på tre olika marker och samma betende på alla tre så det enda skilldnaden va hallsbandet.... Är det någon annan som varit med om liknande eller kan dom ha en dålig period på en hel månad? Endel gånger kan det ha varit störda älgar men fick tag i ko och kalv under perfekta förhållanden sent i oktober och det vart bara ett par skall det va då jag började fundera vad som va fel????

Tacksam för allas åsikter men något reflexhallsband kommer nog aldrig på mina hundar nå mer!!!!!!!

Att klä ut sin hund som en julgran? kan ju aldrig va bra det... Annars kanske du helt enkelt har en dålig hund

Publicerat
Att klä ut sin hund som en julgran? kan ju aldrig va bra det... Annars kanske du helt enkelt har en dålig hund

Rätt korkat svar...faktiskt :lol: Hunden har ju ställt älg förut och därför är det väl logiskt att han söker förklaringar?

Älgen saknar färgseende så att dina färgglada flärpar skulle göra skillnaden tror jag inte riktigt på. Fortsätt med det då det är en bra livförsäkring för varje jakthund. De flesta jag känner kör med flärphalsband.

Tror du får hitta förklaringar i hunden (hormoner -löp) alternativt i biotopen du jagade föregående år, där jag jagar norrlandsälg hade vi samma problem att älgarna inte stod. Dom gick med vinden omedelbart efter upptag i stället för mot. Teorin jag och andra har är rovdjuren, i vårt fall björnens ökade numerär vilket gjorde älgarna mer än lovligt spattiga.

Publicerat

Tja!

Håller med MKJ

Om du har bjorn/varg har älgen lärt sig att springa är bästa försvar.

Det såg i i höstas när en bamseälg drog iväg några mil på kort tid.

Då hade vi 2 björnar i markerna (som vi sett spår av), varg såg hundföraren oxå.

Alla kan vi ju ha bättre och sämre dagar...

// Stefan

Publicerat
  • Författare
Tja!

Håller med MKJ

Om du har bjorn/varg har älgen lärt sig att springa är bästa försvar.

Det såg i i höstas när en bamseälg drog iväg några mil på kort tid.

Då hade vi 2 björnar i markerna (som vi sett spår av), varg såg hundföraren oxå.

Alla kan vi ju ha bättre och sämre dagar...

// Stefan

Jag jagar enbart på älgglesa marker där det är gott om björn ingen varg dock... Dom är ju väldigt svårställda här och har alltid varit utom en stund på 80 talet.. Har nog fått svar på min fråga då jag pratat med flera jaktprovsdomare i närområdet och dessa håller med mig att det kan ha en påverkan två av dom hade gjort som mig och skrotat dessa blänkande halsband och satt på oranga flärpar.. Dom hade sett en klar förbättning... Så min teori kanske inte va så korkad ändå:blink:

Publicerat
Jag jagar enbart på älgglesa marker där det är gott om björn ingen varg dock... Dom är ju väldigt svårställda här och har alltid varit utom en stund på 80 talet.. Har nog fått svar på min fråga då jag pratat med flera jaktprovsdomare i närområdet och dessa håller med mig att det kan ha en påverkan två av dom hade gjort som mig och skrotat dessa blänkande halsband och satt på oranga flärpar.. Dom hade sett en klar förbättning... Så min teori kanske inte va så korkad ändå:lol:

även om älgen är färgblind betyder det inte att den inte blir rädd för ljuset som reflekteras i reflexer. är ju inte direkt nåt naturligt.

Publicerat
  • Författare
även om älgen är färgblind betyder det inte att den inte blir rädd för ljuset som reflekteras i reflexer. är ju inte direkt nåt naturligt.

Exakt..... Dom röda "reflexerna" verkar funka så jag ska försöka hitta någon lämplig sådant eller sy fast det på pejlbandet... Något förslag någon?

Publicerat

Om du läser vad han skriver så är det inget fel på hunden. Har ju ställt älg tidigare.

Publicerat

Jag hittar den inte nu men jag har läst en vetenskaplig artikel om hjortdjurens seende. De är inte färgblinda utan ser i ett annorlunda spectrum än vi vilket gör att de flesta färger hamnar i samma gråskala som grönt men undantaget är blått och gult. Dessa färger skulle enligt artikeln "lysa" även för viltet.

Publicerat
  • Författare
Jag hittar den inte nu men jag har läst en vetenskaplig artikel om hjortdjurens seende. De är inte färgblinda utan ser i ett annorlunda spectrum än vi vilket gör att de flesta färger hamnar i samma gråskala som grönt men undantaget är blått och gult. Dessa färger skulle enligt artikeln "lysa" även för viltet.

Det förklara isåfall att det finns ett samband:) Swepoints flärpar va röda förr men dom har ändrat det så dom är gul nu... Körde med dessa röda förr och med dom såg man ju hunden riktigt bra......

Publicerat

www.jaktbandet.nu

Dessa flärpar har jag och fäster direkt i pejlhalsbandet. :)

Publicerat
  • Författare
www.jaktbandet.nu

Dessa flärpar har jag och fäster direkt i pejlhalsbandet. :)

Sitter de kvar även om det är tryck knapp? Man skulle ju kunna köpa sådana och sy fast den på pejlbanden....

• 5 months later...
Publicerat
  • Författare
Sitter de kvar även om det är tryck knapp? Man skulle ju kunna köpa sådana och sy fast den på pejlbanden....

Detta år jar det knappt varit något stånd heller men i år verkar det vara vädret som ställer till det ^_^:)B) Skaffade mig en garmin och kör med swedpointen samtidigt, skaffade sådana röda flärpar där på jaktbandet.nu och när det är mulet och tung luft då står det faktist, ibland B) Har skjutit två på stånd under hösten men det är bara när det är väder annars skenar dom för livet..... Gubbarna i grannlaget är förtvivlad då dom inte har haft ett enda stånd under hösten och dom har verkligen bra hundar två st DCH...... Undrar om vargen som har etablerat sig här gör dom oroliga??? Jaktvädret har ju verkligen varit kasst denna höst nästan bara klart och kallt Skrapigt och skarpt före......:rolleyes:B):huh: