Publicerat Oktober 18, 200520 yr Undertecknad med far har idag färdigställt en rävåtel. Detta på en av de markerna vi är med och jagar på. Tyvärr är rävjakten på denna mark något eftersatt vilket jag och farsan skall försöka råda bot på då de andra verkar intresserade av att snacka ihjäl rävarna... Det är ett vanligt fenomen på de ställena jag jagar på, klövviltet verkar locka mera. Konstigt att stammarna är klenare än förr : Vi har grävt ner en vägtrumma, endast 20cm sticker upp ur marken. På den har vi satt en krage med ett galler försett med gångjärn. Vi tänker med jämna mellanrum lägga i lite godsaker som med sin stank skall locka mickel och grimbart. Exakt 44m (uppmät med swarren) därifrån skall vi sitta på övervåningen av en lada. Bakom åteln finns givetvis ett mycket tillfredställande kulfång. Minst två aktiva gryt är siktade inom en radie av ett par hundra meter. Jag är alltså intresserad av era erfarenheter samt tips avseende vakjakt!
Publicerat Oktober 19, 200520 yr Se till att lägga ut små godsaker runt doftburken, med en diameter på 20-30 meter. Det räcker med mycket små bitar, typ tändsticksask storlek.
Publicerat Oktober 19, 200520 yr Författare Har under dagen varit på åteln med fiskrens. Åteln gästades då av en hord med skräpfågel, givetvis var jag tillräckligt förutseende att jag var beväpnad varvid jag decimerade antalet lite.... Utlovade bilder: Vakplatsen Vy från vakplatsen ytterliggare vy från vakplatsen "Hålet" "Hålet" Vad tycker ni?
Publicerat Oktober 19, 200520 yr Imponerande... två tummar upp.. Hur djupt går röret ner ? med den dimensionen så bör den vara minst 120cm under mark för att inte bottenfrysa. Kanske ett järnrör med ett jättelitet tak/plåt så att det inte snöar ner i hålet i vinter. Kul att se att någon lägger ner lite energi för att kamma hem segern i rovdjurstävlingen framåt jan/feb
Publicerat Oktober 19, 200520 yr Författare Imponerande... två tummar upp..Hur djupt går röret ner ? med den dimensionen så bör den vara minst 120cm under mark för att inte bottenfrysa. Kanske ett järnrör med ett jättelitet tak/plåt så att det inte snöar ner i hålet i vinter. Kul att se att någon lägger ner lite energi för att kamma hem segern i rovdjurstävlingen framåt jan/feb Tackar! Röret är väl kring metern... Hoppas vi får en och annan räv att bita i gräset
Publicerat Oktober 19, 200520 yr Tackar!Röret är väl kring metern... Hoppas vi får en och annan räv att bita i gräset Jag skulle innan det blev för kallt, ta bort 10-15 cm jord från röret och 50-60cm ut, där skulle jag sedan lägga markskivor som täcks över med lite jord, då säkrar du en ev bottenfrysning, vilket iofs inte är någon katastrof, men lukten minskar..
Publicerat Oktober 19, 200520 yr Efter denna uppvisning kan jag aldrig visa min åtel :-[ Kökkenmödding var ordet sa bull. ;D