Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

7x57!

Featured Replies

Publicerat

Har köpt mej en ruger#1 i 7x57 å tänkte börja ladda lite ammo till den, kommer börja med nosler partition 175 gr.

Finns det månne nån som har nåt smaskigt recept på en patron med den kulan?...

Publicerat

Varför 175grs??

Tycker det är onödigt tungt och tar plats i hylsan som jag gärna fyller med mer krut...

Skall du ladda med Partition är 150grs ett ypperligt val för allround jakt, alternativt 160grs för renodlad älgjakt.

Själv gillar jag premium kulor i 140grs till 7x57.

Publicerat
  • Författare
Varför 175grs??

Tycker det är onödigt tungt och tar plats i hylsan som jag gärna fyller med mer krut...

Skall du ladda med Partition är 150grs ett ypperligt val för allround jakt, alternativt 160grs för renodlad älgjakt.

Själv gillar jag premium kulor i 140grs till 7x57.

Har ett gäng 175 grs liggande men det är klart, ska ju ändå handla en del annat. Kommer att jaga älg och rådjur, så en allround patron vore ju inte fel...

Tacksam för tips...

Publicerat

Nästa goda tips är att köra med Norma 203-B som har visat sig funger ypperligt i 7x57 patronen i min #1 och jag vet att flera andra 7x57 användare har fått bra laddningar med det krutet. Om du kör med Vithavuori skall du börja prova N-150.

Norma 204 är för långsamt, särskilt till din 20" pipa.

Däremot kan Norma nya URP nu när det kommer fungera fint för 160grs kulor och även lättare, jag har gjort visa tester med Accurate 4350 som är ett liknade krut.

Jag har skrivit en hel del laddata om 7x57 på ett annat forum, törs inte länka ditt ;)

Publicerat

Jag ville ha en garanterad klass 1 utan att få mycket rekyl (det har jag i mina andra bössor) så jag laddar min Sako med 160gr-kulor och Norma 202 till ca 750m/s. Med en kula som väger över 10 gram behövs bara 2000J/100m och då räcker det med ca 700m/s utgångshastighet beroende på kulans BC. Med 140gr krävs 2700J och om man betänker att hylsan har nästan samma mått som en 6,5x55 så innebär det att man ligger upp mot maxladdningar på ca 850m/s för att få kulan över gränsen. Jag vill dock ha mer marginal och gillar även lägre fart mht köttförstöringen. I min Sako skjuter Partition 160gr och X 160gr mkt bra så de är de som jag laddat bössan med. Då det är första säsongen har jag dock ännu inte fällt vilt med den, men bössmakaren sköt 2 dovkalvar med perfekt resultat innan leverans... Prova också Accubond 160gr samt Hornady Interbond 154gr - den senare sköt snuskigt bra i bössan så den skall jag använda efter att jag skjutit upp mina Partition/X. Jag gjorde även en penetration/expansionstest i blöta kataloger samtidigt med min .338:a och 9,3:a och näst bäst i penetration blev Partition 160gr efter .338 Accubond 225gr.

Publicerat

Just 160grs Nosler Partition laddad till dryga 850m/s är den kula jag använt mest till min .280Rem (7mm i -06 hylsa) för att den skjuter så bra och sänker vilt fint. Laddade också med 150grs tidigare vilket gick bra, byte till 160grs när grisjakter blev aktuellt.

Men till den kortare 7x57 hylsan kommer jag hålla mig till 140grs kulor för att hamna på det hastighetsintervallet jag gillar ;)  och för jakten jag bedriver med den bössan.

Sedan är jämförelsen mellan 6,5x55 och 7x57 som att jämföra äpplen och päron, den lilla diameter skillnaden gör mycket på kulans längd och hur trycket byggs upp i pipan. En god jämförelse är min 8x64S som har i det närmsta likvärdig krutkapacitet som .30-06 och ungeför likande diamater skillnad. En .30-06 med 200grs kulor får man pressa på en del för att komma över 800m/s, medan 8x64S och 200grs kulor går över 800m/s utan att ens svettas...

Att få en vanlig 6,5x55 med normal pipa att kvala in i klass 1 med Barnes 140grs är i praktiken omöjligt medan du klarar det med en 7x57 och 140grs Barnes X.

Fast jag skulle inte tveka en sekund att köra med 150grs Partition heller...

Med 150grs och din 20" pipa borde du hamna på 780-800m/s.

Däremot har Mr.Fiberclass en poäng med 160grs kulor för dig när din bössa har 20" pipa och ger något lägre hastigheter.

Med 22" pipan och 140grs kulor hamnar jag uppåt 850m/s utan att laddningar är oroväckande heta.

Även det som Mr.Fiberclass nämner om Hornady Interbond 154grs är vad jag också hört om för 7x57 och .280Rem, den skjuter ruskigt tätt!

Har laddat en del 160grs Nosler Accubond och 160grs Barnes XLC/XFB till både 7x57 och 280, tyvärr får jag sätta dessa lite djupare än vad jag gillar :(. 160grs Partiton funakr bra när den är kortare än de andra två.

De flesta laddmanualer anger maxladdningar för 7x57 till 850-860m/s (ofta 22"-24" pipor) med 140grs kula.

Fast jag skulle inte tveka en sekund att köra med 150grs Partition heller...

Med 150grs och din 20" pipa borde du hamna på 780-800m/s.

Ska faktiskt prova några serier Nosler Partition 150grs i min #1 här framöver.

Publicerat

Mecke,

Inskjuten mitt i på 150m går mina fjuttladdningar 9cm lågt på 200m. Sist jag kontrollsköt bössan satt två smällar lite drygt 2 cm bredvid varann och det var alltså ingen konst att få in skotten i rätt träffområde... Inte ens jag behöver mer fart och jag brukar ofta bli anklagad för att vara en tokig jägare som skjuter på för långa håll!

Lagom fart är också bra för penetrationen - för hög fart ger en större expanderad diameter och större motstånd samt mer köttförstöring. En lagom balans ger optimal penetration med bra expansion. Det tycker jag att jag fick med min snälla laddning.

Vid något annat tillfälle skall jag ladda upp min frus Sako 7mmRM till lite mer fart för att se vad som händer, men min vana trogen blir det nog maximalt tunga kulor för kalibern och en bit under max - det passar mig bäst. Tur man har olika idéer så det blir lite diskussion!

En liten notis - den där 150gr laddningen klarar väl inte klass 1?

Mvh

• 2 weeks later...
Publicerat

Fiberclass, skall mun-hugga lite med dig framöver...

Har haft datakrångel hemma, borde komma igång i veckan.

/mecke

Publicerat

Shoot man! Skall snart börja ladda .270W och 7mmRM så då kanske jag får mer kött på benen vad gäller snabba 140grainare...

Publicerat

Hej,

jag har ingen erfarenhet av 7x57 (utan rand) men väl av en annan patron med i stort sett identisk hylsvolym och prestanda. Jag pratar som alla förstår om 7-08 improved 8) 8)

I denna utmärkta patron använde jag i stort sett bara 140 grains kulor laddade till i runda slängar 890-900 m/s. Detta går att göra även med 7x57 med med ökad ålder och förstånd hade jag kanske stannat lite tidigare idag. Bössan var ett bygge på rem 700 lås med en 22" pipa.

Jag använde mest 139 grains Hornady men även Barnes X och S&B helmantel i 140 gr kulvikt användes till en hel del olyckliga kritter. I dag finns det ju ytterligare ett antal lämpliga kandidater i 140 grains klassen och jag har därför insett att det finns ett gapande hål i vapenskåpet.

jag har också insett att det hålet måste fyllas men eftersom jag inte är lika fokuserad på repeterbössor som jag tidigare varit blir det förmodligen en fallblockare i 7x65R som får fylla det hålet.

Lämpliga kandidater att bygga på sökes för närvarande med ljus och lykta, just nu går tankarna till en Martini & Hagn/ Hartmann und Weiss eller eventuellt Blaser BL 820.

Henrik

Publicerat

Mr.Fiberclass,

Att en 150grs Partition inte skulle kvala in i klass 1 om den skjuts ur en 20" och laddningen är långsam är väl fullt troligt, fast den kulan i 800m/s är rent konsekvens mässigt minst lika "laglig" som alla 20" 6.5x55 som skjuter 140grs Vulcan för klass 1.

160grs Nosler Partition är ett ypperligt val för 7x57 och klövvilt för smygjakt och kortare håll, har några liggandes jag skall provladda i min 7x57 framöver.

Att ha en .270W som en långskjutare är helt rätt tänkt; bra effekt, ballistik och mjuk rekyl som bidrar till säkrare skott.

Hade själv en .270W för fem sex år sedan som laddes med 140grs Barnes XFB med framgång, låg runt 860m/s där jag fann bäst precision. Skulle jag lada barnes idag valde jag TSX.

.270W är en patron som har en särskild plats hos mig och anledningen till att jag gick över till .280Rem var för att få fler kulor att välja på, nu när .270WSM har kommit ser kulutbudet för .270W bättre ut än någonsin.

Att Norma laddar jaktmatch gör inte saken sämre.

Att ha en .270W / .280Rem som långskutare och en 7x57 för smygjakt där tänker vi lika.

Kommer själv ladda min .280Rem med 140grs SPEER Trophy Bonded till dryga 900m/s och ha för samma ändamål som du.

Nästa år är tanken att pipa om .280Rem med en grövre och längre pipa för att verkilgen kunna nyttja den för långhåll, medium sporter profil och en piplängd på 25" känns lagom.

Fast springer jag på "rätt" .270W kan jag även tänka mig en inköp...

Publicerat
Nästa år är tanken att pipa om .280Rem med en grövre och längre pipa för att verkilgen kunna nyttja den för långhåll, medium sporter profil och en piplängd på 25" känns lagom.

Fast springer jag på "rätt" .270W kan jag även tänka mig en inköp...

Vad har du tänkt dig för pipa, stigning riktning av lådan? Kul att höra projektplaner....

Publicerat

Mecke - det vart ju inte mkt debatt! Samma tänk alltså - om 2 tänker samma kan det ju inte vara fel... Jag skall också börja ladda 7mmRM nu till frun så en 7mm i 900+ är ju inye heller fel på långhållspassen - väldigt likt 280R.