Publicerat April 14, 200917 yr Hej! Nu är det äntligen dags för mig att köpa min första JAKT hund,familjen har 2 västgötapets som bara är vallare Jag bor i norrland med stora jaktmarker, på vintern är det mycket snö så drever och tax får det svårt här. jag vill ha en hund som jagar rådjur hare,räv. vilken ras tror ni passar mig bäst tjt? border? eller wachtel? eller någon annan ras? Få höra era åsikter./ Röken
Publicerat April 15, 200917 yr Man får alltid kompromissa lite och hitta en hund som driver hare och räv brukar inte var några större problem likaså hare och rådjur, men jag kan inte komma på att jag jagat med någon hund som tagit sig an alla tre. En stövare för hare och räv och se tjt för rådjur och räv i gryt, är det så illa att du nu bara får en hund så börja med det du jagar mest.
Publicerat April 15, 200917 yr Min tyska driver allt framför näsan men kan var svårt att komma till skott vid ensam jakt då drev på hare och räv har hitills varit väldigt intensiva och korta Har dock haft turen att skjuta en hare på drev för hon så omöjligt är det inte. Hur mycket tid hade du tänkt lägga på hunden utanför jakten? Det finns ju raser som kräver mer lr mindre när dom inte är i skogen, kankse sånt spelar in oxå
Publicerat April 15, 200917 yr Jag är ganska anpassningsbar efter ras eller individen. Min åsikt är att du även skall titta på drever och tax,är det så mycket snö så att inte dom kan jaga så är det inte så lämpligt att jaga rådjur heller.
Publicerat April 15, 200917 yr Författare jag har aldrig jagat med en border hur funkar dom som en drivande hund?
Publicerat April 15, 200917 yr jag har aldrig jagat med en border hur funkar dom som en drivande hund? Min (relativt lilla) erfarenhet av borderterrier är att de är ojämna som drivare. Men med en hund från drivande linjer har du iaf något större chens att få till det bra. Var riktigt noga med valpvalet!!! Tycker som André, att du ska fundera lite på Drever. Drevern fungerar fint på både rådjur, räv o hare, taxen får ofta lite för dåligt tryck på räv o hare. O som sagt vid djup snö o hård skare bör man avstå från jakt med drivande hund. Hade tidigare en Drever och han drev mer än gärna räv, oftast rådjur och ibland hare, hade honom även till dovhjort. Har yax nu och de driver räv och rådjur, puttar dom upp någon hare nångång brukar derven vara max 30 minuter. Lycka till med ditt hundval oavsett ras.
Publicerat April 16, 200917 yr familjen har 2 västgötapets som bara är vallare Bra val! Trevligare hund får man leta efter.
Publicerat April 16, 200917 yr Författare jo fina hundar är det alltid men inga jägare vet ni någon som har jagat med en västgötaspets?
Publicerat April 16, 200917 yr jo fina hundar är det alltid men inga jägare vet ni någon som har jagat med en västgötaspets? Min faster har haft två västgötar och hon lärde dem att fånga råttor. Om sedan hundarna faktiskt fångade speciellt många råttor vet jag inte. Den första hunden försökte hon få till att nosa upp kantareller och det gick riktigt bra...förutom att hunden åt upp kantarellerna när hon hittade dem
Publicerat April 17, 200917 yr Jag måste dra en lans för wachtelhund. Min jagar i princip "allt ". Rådjur, räv är favoriterna och han tar även upp hare om han skulle korsa nån löpa. Hare blir dock aldrig några drev att skryta med. (Mest tack vare att det finns dåligt med hare där vi jagar. Och att jag sällan skjuter hare.) Wachtel (tysk wachtelhund) är ju från början framavlad av tyska yrkesjägare som ville ha en allroundhund för framförallt skogsjakt på "förekommande vilt" (som det så vackert heter på rashemsidan). Tror inte att du skulle bli besviken om du skaffade en wachtel. En väldigt mysig och go familjehund dessutom. mvh Magnus Måste tillägga att det gäller att trimma tassarna på sin wachtel när man jagar i snö...Sen gäller naturligtvis som alltid de jaktetiska reglerna med snödjup, skare mm.
Publicerat April 17, 200917 yr Med stora jaktmarker så skulle jag inte tveka, jag skulle köpt en drever, om det nu inte är ett alternativ så skulle jag valt en tysk från en kennel som avlar på hundar som jagar länge. Tror dock inte att vare sig tysken, bordern eller wachteln räcker drevern till hasen som drivar i storskog. Detta då min erfarenhet är att dessa raser inte är tillräckligt ihärdiga.Åtminstone inte de individer som jag jagat.
Publicerat April 17, 200916 yr Har börjat ge tipset, att skaffa inte tysk om du inte har väldigt mycket tid till hunden. Dom är i stort sett outtröttliga och det är inget skämt eller underdrift. Deras energi i överflöd kan ställa till med problem. Säger bara, ta reda på ordentligt vad du ger dig in på före du ens tänker tanken tysk. Fast det kanske finns filbunkar av den rasen också, vad vet jag? Men min är ingen dylik iallafall . Fast goa hundar nog.. Men som idag, när man är magsjuk och mest slut, så är det ingen fröjd att ha henne.. Hon lider mer än mig, när hon inte får utlopp för sin energi. Mvh Carl-Adam