Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Snurrigt värre av SKK

Featured Replies

Publicerat

http://www.skk.se/ovrigt/hundvast20090414.htm

Se där.. nu får man inte ens använda vilket täcke/väst man vill till hunden. Och varför ha en regel som är omöjlig att kontrollera?

Så tänk på det nästa gång du går på jaktprov, utst, viltspår prov att du kanske är skyldig att redovisa vad hunden har haft för täcke på sig de senaste två veckorna.. Hua va de hittar på! :/

Publicerat

Från SKK:

och att detta sker genom att västen är preparerad med ospecifiserade keramiska substanser

Har dom missuppfattat keramiska som kemiska?

Från BoT:

Resultatet är ett tyg av polyester/polypropylen med insmält keramikpulver. Keramiken reflekterar kroppsvärme i form av infraröd strålning.
Publicerat

Nu blir jag orolig, hur är det med svärmors hemvävda täcke i ylle. Det reflekterar ju också värmen, mina hundar mår finfint i dem. Säkrast att inte använda några täcken alls kanske??

Publicerat
  • Författare

Mysko grej iaf..

Men ännu konstigare att man skaffar regler som inte går att kontrollera utan enbart bygger på att hundägarna ska anmäla varandra?

Märkligt!

Publicerat

Vem vill slänga på ett väst på sin hund som innehåller en massa preparat???

Min hund kommer aldrig få ett sådant! Behåller allt värmevästen jag har!

/Nicke

Publicerat

Det är väl just det att västen inte innehåller några "preparat" utan att tyget innehåller lite "glitter" som reflekterar kroppsvärmen. Det är inga kemikalier eller andra ämnen som går in i huden på något sätt.

Plaggen värmer effektivt vilket ökar blodgenomströmningen vilket i sin tur hjälper mot värk mm.

Publicerat
Det är väl just det att västen inte innehåller några "preparat" utan att tyget innehåller lite "glitter" som reflekterar kroppsvärmen. Det är inga kemikalier eller andra ämnen som går in i huden på något sätt.

Plaggen värmer effektivt vilket ökar blodgenomströmningen vilket i sin tur hjälper mot värk mm.

Man får alltså samma effekt från detta täcke som jag får från svärmors hemvävda i ylle. Dessutom har ylle mycket goda egenskaper även när det är blött.

Vad ska man ha täcket till om det inte får värma??

Publicerat

Hmm läste artikeln lite snabbt! Sorry

Har nu läst igenom den ordentligt. :lol:

Verkar märkligt att förbjuda en väst som har egenskapen att ge lite mer värme............

Jag sätter alltid på en väst på min hund när hon jagat när det regnat eller är kallt ute!

För att hon ska torka upp fortare och inte kyla ner sig.

Har oxå svårt att förstå varför man inte skulle få ha en väst som värmer upp musklerna så att skade risken minskar.

Håller med att det är väldigt märkligt

Publicerat
Verkar märkligt att förbjuda en väst som har egenskapen att ge lite mer värme............

Det är ju pga hur den marknadsförs som detta beslut tagits.

Back-on-Track marknadsförs med att ge följande effekter;

* Smärtlindring

* Lindrar inflammation

* Minskar muskelspänning

* Ökad blodcirkulation

* Läkning påskyndas

* Lindrar och påskyndar läkning av skador i muskler och leder

* Uppvärmning av muskler inför arbete eller fysisk träning

* Förebygger skador i muskler och leder

Publicerat
  • Författare

Och bara det är ju rätt konstigt! Vad jag förstår finns inget vetenskapligt bevisat att detta skulle påverka åt någon riktning hos hundar? Det finns teorier och tankar,och en mindre studie på människor, men inget konkret hur det ska kunna påverka hundar.

Publicerat

...har SKK förresten över huvudtaget något med beslutet att göra?

"Nationella Dopingkommissionen (NatDopK) vill uppmärksamma SKKs medlemmar på"

Publicerat

Så eftersom västen marknadsförs som att den minskar smärta så skulle den kunna användas för att maskera skada vilket går emot att skadade hundar inte får tävla, är det rätt uppfattat?

Publicerat
...har SKK förresten över huvudtaget något med beslutet att göra?

"Nationella Dopingkommissionen (NatDopK) vill uppmärksamma SKKs medlemmar på"

NatDopK är sammansatt av SHCF, SDSF & SKK, så du har helt rätt i att det inte är ett rent skk-beslut.

Så eftersom västen marknadsförs som att den minskar smärta så skulle den kunna användas för att maskera skada vilket går emot att skadade hundar inte får tävla, är det rätt uppfattat?

Förmodligen är det så dopingkommissionen tolkar det hela; ja.

------------------------------------------------------------------------------------------------------

För den som är intresserad:

http://www.skk.se/pdf/doping/dopingregl03.pdf

http://www.skk.se/pdf/doping/doping_ATC.pdf