Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kan jag ha nått nirvana nu tro?

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Jag har länge gått och funderat på att skaffa mig två fast förstorande kikarsikten till min 308win då jag enbart använder den för två sorters jakt.

1. Drevjakt och hundförar"uppdrag"
  2. Vakjakt på vildsvin och eventuellt en och annan bockjakt där det finns stor chans på gris eller hjort.

Till denna jakt hade det varit perfekt med ett 1,5 eller 2,5x fast kikarsikte för drev och hundföreri och ett 8x56 till vak/vakt jakten.

Jag har en viss förkärlek till äldre weaver sikten då dessa bara gör det dom är ämnade för och värken mer eller mindre. Dom bara fungerar helt enkelt.

Innan hade jag ett Weaver 3-9x40 på min 308win då jag tänkte att den täcker upp allt man kan tänka sig. Men det är klart att det inte gör. På grisvaken t.ex så var det svartare än synden i kikarsiktet och om man väl såg något så fanns det inget riktmedel då det hade försvunnit in i mörkret.

Därför sålde jag nu mitt Weaver till en granne som ska ha det på sin 222rem som kommer att användas på bockjakten vilket det duger ypperligt till.

Så idag fick jag ett 2,5x20 Weaver av min far då han inte använder sitt. PERFEKT då var det löst. Så var det bara till att ringa till den lokala krämaren och höra om det fanns något 8x56 hemma. Det gjorde det så klart inte men ett Meopta 3100 7x56 med belyst riktmedel för 3500kr hade dom så ett sådant fick det bli.

Ovanpå detta så kommer jag att få mitt Trijicon 5-20x50 nästa månad vilket kommer att åka på min 6mmBR.

Jag tror jag har nått Nirvana bland mina bössor. Vi får väll se hur länge det varar :P:lol:

Ha det så bra gott folk!

Med vänliga hälsningar Joacim

Publicerat

Jag hade nog själv satsat på det bästa 2,5-10x50 som jag hade råd med, kombinerat med nåt litet för drevjakten. Är personligen ingen fan av fast 8x för vakjakt.

Men det är ju kul för dig att bitarna faller på plats! :lol:

Publicerat

Gunaddiction is only trumphed by opticsaddiction,

the high will just last untill the next object of desire appears.

Ovanstående fick jag mig till mans för en tid sen, jag erkänner det är sant, själv kommer jag aldrig att sluta att leta runt.

/C

Publicerat

Så är det. Läste testen i VT av vakhandkikare och kom fram till att jag MÅSTE ha en Zeiss eller Swarre 8x56 en vacker dag - kosta vad det kosta vill.

Du är en vis man, Christian :lol::P

Publicerat
Så är det. Läste testen i VT av vakhandkikare och kom fram till att jag MÅSTE ha en Zeiss eller Swarre 8x56 en vacker dag - kosta vad det kosta vill.

Du är en vis man, Christian :PB)

Rikard, det är min egenhet att lyssna på omgivningen som gjort mig sådan :lol:

Jag har också ett sug efter en till vakkikare, jag har en Ziess BG 8x50 med streckplatta och org låda men nu känner jag inte bara så lite för att testa en Swarovski, de är väsenligt lättare.

Jag har för lite optik för att vara en samlare och för mycket för att vara en brukare.

/C

Publicerat
Jag hade nog själv satsat på det bästa 2,5-10x50 som jag hade råd med, kombinerat med nåt litet för drevjakten. Är personligen ingen fan av fast 8x för vakjakt.

Men det är ju kul för dig att bitarna faller på plats! :lol:

Eller varför inte ett vridmontage och en snygg uppsättning av öppna, på storkikaren är jag enig med ovan. :P

Publicerat
  • Författare

Tjenare grabbar!

Trevligt med lite in-put och tankar i tråden.

Nu till min syn på saken ;)

Valet av 7x56 var en baggis då min 308:a till 99,99% kommer att användas till vakjakt. De restrerande 0,01% är som sagt ifall det är bockjakt med chans på gris och hjort.

Vid renodlat vakjakt på vildsvin, nattetid så känns det som att storleken på kikarsiktet har ringa betydelse då man sitter på samma ställe med vapnet, man har en ringa sträcka att ta sig till fots för att nå passet och då känns det som att storleken är "ett piss i nissan" ;)

För det andra så används studsaren i 70% av alla lägen för just drev och hundförarjakt. Alltså kommer Meoptan att ligga på hyllan 30% av sessongen och då är Weaver 2,5x20 det siktet som kommer att vara på. Jag är medveten om att det kan bli ett handikapp att ha 2,5x fast förstoring på denna typ av jakt, därför skall det utvärderas denna sessongen också får vi se ifall det kanske blir ett 1,5-6x42 till nästa sessong.

Givetvis så har jag min 6mmBR till all form av jakt vad det gäller vilt från klass 2 och därunder och det är denna jakten som bedrivs till största delen på sessongen.

Med vänliga hälsningar Joacim

Publicerat

Du skulle ju naturligt vis köpa mitt Leupold 1-4X20......................... ;)

Publicerat
  • Författare
Du skulle ju naturligt vis köpa mitt Leupold 1-4X20......................... ;)

Funderingarna har funnits. Men jag ska ändå prova på att köra med två fasta sikten nu bara, så får vi se om det funkar eller om det blir för begränsat.

MVH/Jocke