Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ruger#1

Featured Replies

Publicerat

Har skaffat mej en begad International i 7x57 som jag funderar på att göra om lite, den skjuter väl rätt skapligt(under 20mm) men ändå... Jag har lite svårt att lita på helstockar, så när jag ändå ska slipa bort den där fruktansvärda lacken kanske man skulle passa på att korta framstocken. Tror mej ha läst om nån här som gjort nåt sånt, så vad tror ni, är det dumt eller?

Tacksam för alla tips på förbättringar...

Mvh Jonas. 

Publicerat

Bra köp!

Har själv en Ruger #1 Light Sporter i 7x57 som har klivit fram och blivit min favorit bössa ;)

Mr.Mauser har gjort den operation du tänker dig med en likadan bössa med gott resultat.

Lycka till!

Publicerat

Trevligt med Ruger, har själv tidigare ägt en i 7x57R. Sköt regelbundet <15 mm/3 skott.

Har förövrigt torskat dit på 7 mm återigen. Har kiplauf (billig italien-mod.) i 7x65R och funderar på projekt 7mm08 för älgbanan och skojs skull.

Publicerat

Varför fixa nåt som funkar? Rugrarna har en annorlunda infästning i framstocken och den kan ibland strula med dålig precision som följd. De bössor som funkar funkar dock enligt min erfarenhet. Om du däremot ändrar nåt kan du få problem. Vänd dig till nån som kan Ruger om du trots allt vill göra ngt, jag tycker dock att det är en trevlig bössa som det är synd att ändra på.

Publicerat

Mr%20Mauser213452.jpg

Här är min international efter dina önskemål :D avslut i buffelhorn och en enkel piprembygel lödd på pipan,är fullständigt okänslig för väder och vind samt skjuter gudomligt.

Även min i 7x57 Mauser.

/Micke

Publicerat

Mr.Mauser,

Det har nått ända ner till närkeskogarna hemska rykten om din #1, måtte det inte vara sant!

Då måste jag tyvärr noggrant överväga om vår vänskap kan bestå ::)

Publicerat
Mr.Mauser,

Det har nått ända ner till närkeskogarna hemska rykten om din #1, måtte det inte vara sant!

Då måste jag tyvärr noggrant överväga om vår vänskap kan bestå ::)

Då begraver vi härmed det ryktet :D efter att jag sovit på saken så vaknade jag med ett ryck blöt av tårar då jag i drömmen hade sålt min älskade lilla 1:a.

Andra bössor göre sig icke besvär!(åtminstone inte på hennes bekostnad)

/Micke

Publicerat

Bra att du kommit tillbaka från din tillfälliga sinnesförvirring, hade själv en sån i somras när jag höll på att sälja min .280Rem....

Till vardags lyssnar min 7x57 till "pretty women" var bara tyngen att ta efter vad jag läst på ett USA-forum

Gentleman, I'd like to introduce you to "Pretty Woman", a Ruger 1-A, 7X57. Except for the scope, she is just as she came out of the box, 4 pound trigger pull and all.

First rifle I ever named, I call her Pretty Woman for a few reasons:

- she loves to be held tight. No loosey goosey bench rest technique for this one, no sirree, you gotta snuggle up and squeeze.

- As you can see from the picture attached to the next post, this is a very pretty rifle!

- 7X57 is a woman's caliber, right? So it has to have a female name, right?

- and finally, pretty is as pretty does.

Publicerat

;D ;D :D :-*

• 2 weeks later...
Publicerat

Hej,

om jag inte totalt missupfattat saker och ting verkar Ruger ha sluta att tillverka bössor i 7x57?

Så ni som sitter med era Ruger 1:or i 7x57 skall nog hålla hårt i dom ;)

Henrik

Publicerat

Var har du fått detta ifrån Henrik?

Läser man på Rugers webbsida finns två modeller i 7x57 och vad jag förstår har den varit populär i just den kalibern.

Däremot görs inte standard modellen i 7x57.

Sub-Type: Single Shot

Family Name: No. 1 International

Gauge/Caliber: 7mm (7x57)

Sub-Type: Single Shot

Family Name: No. 1 Sporter

Gauge/Caliber: 7mm (7x57)

Publicerat

När Mr.Mauser visar en bild på sina bössa får väl jag göra samma sak...

mecke190249.jpg

Publicerat

Uppgiften kommer ifrån Rugers katalog för 2005.

http://www.ruger.com/PDF/Catalogs/RugerFirearms2005.pdf

Där saknas 7x57 bland de andra uppradade kalibrarna, och det har varit lite diskussion på amerikanska forum om att 7x57 skulle försvinna från kaliberutbudet. Men det har också varit diskussion om att remingtons saum kalibrar skulle ha försvunnit från Rugers utbud och det var ju definitivt fel.

Hoppas att det inte stämmer,

Henrik

Publicerat

jäklarns va fin!

min kompis funderar på en varminter i 6ppc eftersom han är vänsterskytt och har svårt att finna nåt annat, vad tror ni om det konceptet??

(lite inrådan från mig ::))

Publicerat
  • Författare
jäklarns va fin!

min kompis funderar på en varminter i 6ppc eftersom han är vänsterskytt och har svårt att finna nåt annat, vad tror ni om det konceptet??

(lite inrådan från mig ::))

det var till stor del därför jag köpte en Ruger#1:a, alltså för att jag är vänsterskytt och om man inte har obegränsat med pengar så är utbudet på vänsterbössor rätt klent.

Har för övrigt kortat framstocken nu, framstocksknoppen blev i ebenholz... Bilder kommer... ::)

Publicerat
det var till stor del därför jag köpte en Ruger#1:a, alltså för att jag är vänsterskytt och om man inte har obegränsat med pengar så är utbudet på vänsterbössor rätt klent.

Har för övrigt kortat framstocken nu, framstocksknoppen blev i ebenholz... Bilder kommer... ::)

Inte obegränsat med pengar?...Pyttsan.... 8) ;)

Publicerat
  • Författare
Inte obegränsat med pengar?...Pyttsan.... 8) ;)
phmrrfff++... ???
Publicerat

har ruger slutat med 6ppc i 1#an??

hittade den inte på hemsidan

• 1 month later...
Publicerat

Är faktiskt lite sugen på en sån där i kaliber .243 eller 22-250...dom verkar fina och funktions säkra. kände lite på en sist jag var på Fritid & Vildmarksliv i Piteå...men jag ska lungna mig ett tag...se hur Dollar kursen beter sig...den borde ju följa den prismässigt.

Mvh Fredde

Publicerat

grytjonte,

Hur går det med bilderna??

Är nyfiken på att se hur den blev...

/mecke

Publicerat

Hur är precisionen och trycket i en Ruger 1:a, Trycket kan jag ana att det är hårt som alla andra Amerikaska vapen...

Mvh Fredde

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

bättre sent än aldrig... Ni får ursäkta bildkvaliten, jag är ingen fotograf... Jag lägger ut dom i galleriet.