Publicerat April 15, 200917 yr Satt här och funderade på hur jakten har blivit i olika delar av vårt avlånga land, tänkte då mest på våra stora rovdjur. Man har ju läst i jakttidningar o i annan press om att hundägare är räda att hundarna ska bli tagna av varg, vilket jag förstår. Men vart tar alla hundar vägen som finns i dessa län som är hårdast drabbade av just varg, inte kan dom väl bli enbart hundgårdshundar för det skulle ju va fruktansvärt. Bara undrar hur ni drabbade jägare tänker i ämnet Mvh Suna
Publicerat April 15, 200917 yr Satt här och funderade på hur jakten har blivit i olika delar av vårt avlånga land, tänkte då mest på våra stora rovdjur. Man har ju läst i jakttidningar o i annan press om att hundägare är räda att hundarna ska bli tagna av varg, vilket jag förstår. Men vart tar alla hundar vägen som finns i dessa län som är hårdast drabbade av just varg, inte kan dom väl bli enbart hundgårdshundar för det skulle ju va fruktansvärt.Bara undrar hur ni drabbade jägare tänker i ämnet Mvh Suna Jag har precis tagit över en ett årig gråhund från Per i orsa. Han har givit upp hoppet med löshund när vargarna inte ens drar sig från att snurrar runt husen på nätterna. Hur ofta ser man varg? inte så ofta skulle i alla fall en sörlänning som jag tro. En av de första dagarna som jag var hos Per så möter jag en varg mitt på dagen och mitt på vägen den stod bara och blängde. Förstår att man inte vill släppa hundar där
Publicerat April 15, 200917 yr Författare Jag har precis tagit över en ett årig gråhund från Per i orsa. Han har givit upp hoppet med löshund när vargarna inte ens drar sig från att snurrar runt husen på nätterna.Hur ofta ser man varg? inte så ofta skulle i alla fall en sörlänning som jag tro. En av de första dagarna som jag var hos Per så möter jag en varg mitt på dagen och mitt på vägen den stod bara och blängde. Förstår att man inte vill släppa hundar där Ja jag hörde att du tagit över den hunden, en tik som hade passat mej som handen i hansken för det va ju en Rävas . Ja det måste kännas förjävligt för dom drabbade men man ser sällan nåra annonser om hundar som säljes på grund av just vargar o det är det som gör att jag undrar vart hundarna tar vägen ?
Publicerat April 20, 200917 yr Många söker väl sig till andra områden, och då förhoppningsvis vargfria.
Publicerat April 20, 200917 yr Författare Många söker väl sig till andra områden, och då förhoppningsvis vargfria. Jo det är ju ett bra alternativ. Men jag och många andra vet ju hur svårt det kan vara o bara byta jaktlag,eller tillockmed län o jaga i jag menar det blir ju en massa resor säkert inte alla ggr så korta heller.
Publicerat April 20, 200917 yr Min drever gick i pension nu när jag fick reda på att vi har ett nytt vargrevir på gång Visst hon börja bli åren kommen men jag är säker på att hon ville köra något år till.
Publicerat April 20, 200917 yr Var norrut med en kompis i höstas och hämtade två grållar var av den ena kom från en kille som hade fått varg på markerna.
Publicerat April 24, 200917 yr Vi har varg her, men jeg jager som normalt. Ikke ofte du ser dem, men de er der. Møtte en vargtik i vinter når jeg var ute med en av laikaene, men det gikk bra. Ikke noe vondt blod å spore der. Hadde nok ikke gått like bra om vargen hadde vært en hann...
Publicerat April 24, 200917 yr Författare Vi har varg her, men jeg jager som normalt. Ikke ofte du ser dem, men de er der. Møtte en vargtik i vinter når jeg var ute med en av laikaene, men det gikk bra. Ikke noe vondt blod å spore der.Hadde nok ikke gått like bra om vargen hadde vært en hann... Jag har också varit av den åsikten att man ska försöka betesig som vanligt så länge som möjligt,men i vissa delar av Sverige så funkar det ju helt enkelt inte o jaga med hundar som rör sig längre bort än 200-400 meter ifrån dej som förare. Echo känns det ändå inte lite konstigt o jaga med vetskapen att ni har varg och att det kan va den sisst gången du släpper din hund Suna
Publicerat April 24, 200917 yr Författare Min drever gick i pension nu när jag fick reda på att vi har ett nytt vargrevir på gång Visst hon börja bli åren kommen men jag är säker på att hon ville köra något år till. Förstår att det känns förjävligt o behöva ställa av en hund så där,men hur hade du gort om drevern varit 2 år hade du slutat jaga med den eller lämnat bort den till nån annan ?
Publicerat April 25, 200917 yr Jag och hustrun har diskuterat hur vi ska göra när vargen etablerat revir här, har inget fast just nu, bara någon strövarg som knallat igenom, men med tanke på att det är bara några mil till Galvenreviret, och att vi har väldigt gott om älg och rå, så vore det ju konstigt om det inte blir en etablering här snart. Hursomhelst, vi är rörande överrens om att vi inte vill riskera att våran jämte tik (2år) hamnar i en vargmage, vi har få övriga risker vad gäller vägar mm, så varghotet känns större den dagen dom är här. Men vi har börjat att dra så smått med henne nu, och det är uppskattat av oss alla, riktigt roligt faktiskt + att hustrun kör lite agility med henne. Så summa sumarum: Om vargen slår sig ner här är det slutsläppt, enda jakten med henne blir i lina i så fall,( och det suger), och sen får hon bli drag och brukshund. Något som man funderar lite på är ju hur man ska göra med en ev kull, vi vill ha minst en valp efter henne, men frågan är ju hur lätt det blir att sälja de övriga..
Publicerat April 25, 200917 yr Förstår att det känns förjävligt o behöva ställa av en hund så där,men hur hade du gort om drevern varit 2 år hade du slutat jaga med den eller lämnat bort den till nån annan ? Jag fick faktiskt det problemet För jag lyckades köpa henne i samma veva som det första vargreviret bildades. Den gången beslutade jag att jaga ändå. Men det är inte kul, det var att förlita sig på "vargtelefonen", och jag använde pejlen mycket mer än genomsnittet av jägarkåren. För man blir orolig direkt hunden får upp någonting och det dra på långskjuts. Och att man inte törs jaga lika mycket som man vill plus att vargen slog ut rådjursstamen totalt så har jag nog forumets sämta jakthund
Publicerat April 25, 200917 yr Förstår att det känns förjävligt o behöva ställa av en hund så där,men hur hade du gort om drevern varit 2 år hade du slutat jaga med den eller lämnat bort den till nån annan ? Det är en svår fråga det här.... Frågan är om det är ett liv för en jakt hund att inte få göra det den är framavlad för? Vad är bäst för hunden, få jaga ända till slutet, avsluta sina dagar i hagen? Om hunden finge bestämma så skulle jag tro att den vill jaga ända in i döden. Vad är det som är rätt då? Ja jag har då ingen aning hur jag kommer att göra när vargen kommer hit eller vad som är rätt......
Publicerat April 28, 200917 yr Echo känns det ändå inte lite konstigt o jaga med vetskapen att ni har varg och att det kan va den sisst gången du släpper din hund? Suna Tanken er ALLTID der, men jeg hadde fått mer vondt av å se hundene stå i hundegården og ikke bli brukt. For en jakthund er det verre en noe annet. Jeg er jeger, og jakt uten hund er ikke jakt i mine øyne, og uten jakt ville jeg gå i spinn og bli gal. Vi fortsetter som før uansett hva som skjer. Har allerede hatt en tik hos vetrinæren etter nærkontakt med varg, men det var ikke vargens feil...det var hunden som lette den opp startet helvete. Vi jaget tjäder og fikk ståndskall på varg Kanskje en grunn til at jeg har valgt laika... Går det mer enn 2 timer og hunden merker at jeg ikke er med, så kommer den tilbake. Påheng på over 2-3 km er nok, og det gjør at hunden er trygg. Har mange hundre timer i skogen, og det går greit. Jager ofte med 2 hunder, og det gjør nok at vargen er litt mer reservert mot å prøve seg. Vargbitt på russsisk-europeisk laika tik