Publicerat April 16, 200917 yr Nu måste jag lufta den här frågan jag suttit på ett tag.. När ni som bygger/bygger om era vapen väljer låda verkar det finnas ett antal förstahandsval, rem 700-lådan verkar t.ex. vara omåttligt poopulär att bygga på. Jag undrar lite VAD det är som gör en låda mer lämplig än en annan? Undantaget "självklarheter" som long actiong/short action. Kan verkligen valet av låda påverka precisionen i slutändan, eller är det andra variabler som gör att man väljer just en viss låda?
Publicerat April 16, 200917 yr Jag kan bara svara för mig själv. Man kanske har läst om nåt bygge som funkade bra och drar slutsatsen att "en sån låda ska jag nog ha", eller så har man en preferens baserat på tidigare erfarenheter. Sen beror det nog lite grann på om det är en ganska lätt jaktbössa man ska bygga, eller om det är en tung varmintbössa. Det sistnämnda talar för en styv låda à la Tikka Mx90, men ironiskt nog så valde jag själv en "skranglig" 700. Det finns andra fördelar med Rem 700 och det är att det nog är den låda som de allra flesta vapensmeder behärskar. Andra extremfallet, säg Ruger No 1, är nog inte lika populär att klydda med. Men om man verkligen vet vad man vill ha så hittar man oxå smeden att göra jobbet åt en, så det beror nog lite grann på hur man är lagd. Två exempel: Henrik: vet vad han vill ha, och varför. Påläst och funderar. Beredd att vänta ganska länge på ett bra resultat. exabit: vet nästan vad han vill ha, men är beredd att kompromissa. Gillar inte att vänta. Vill ha bössan igår. Ska man lägga på en riktigt tung och lång pipa så tycker jag man bör satsa på en rejält styv låda som Robban gjort med sin 308. Jag letade oxå efter en Tikka men när Rem 700:an dök upp till ett bra pris på Blocket så kompromissade jag och slog till på den. Snart får jag dock förhoppningsvis hem min Sako TRG som har en ruggigt styv låda, och det ska bli ett sant nöje att stifta bekantskap med en slik.
Publicerat April 16, 200917 yr Författare Jag kan bara svara för mig själv. Man kanske har läst om nåt bygge som funkade bra och drar slutsatsen att "en sån låda ska jag nog ha", eller så har man en preferens baserat på tidigare erfarenheter. Sen beror det nog lite grann på om det är en ganska lätt jaktbössa man ska bygga, eller om det är en tung varmintbössa. Det sistnämnda talar för en styv låda à la Tikka Mx90, men ironiskt nog så valde jag själv en "skranglig" 700. Då var det väl lite som jag trodde då.. =) Jag funderar nämligen på att bygga ett projekt (långbänk om jag känner mig själv rätt) och då utgå från min Lakelander. Torde väl vara en ganska stabil låda. Men jag var lite fundersam till om det verkligen är så att vissa lådor är mer lämpliga än andra, och att det är pengar i sjön att börja med lakelandern som bas. Men om det till största del är tycke och smak så... Hur fel kan det gå?
Publicerat April 16, 200917 yr Valde själv 700:an pga att det finns en uppsjö med grejer på eftermarknaden, inte minst beggade grejer. Sen är den lättjobbad då den har lös rekylklack och simpelt uppbyggd. I princip ett rör som är fräst lite i. Lakelandern blir säkert ett bra bygge. Hur finns det trycken o stockar till dom? Misstänker att det är glest mellan dom.
Publicerat April 16, 200917 yr Författare Valde själv 700:an pga att det finns en uppsjö med grejer på eftermarknaden, inte minst beggade grejer. Sen är den lättjobbad då den har lös rekylklack och simpelt uppbyggd. I princip ett rör som är fräst lite i.Lakelandern blir säkert ett bra bygge. Hur finns det trycken o stockar till dom? Misstänker att det är glest mellan dom. Klart glest, trycken vet jag ej. Trycket som sitter på är justerat av smed, helt OK för mig iaf. Stock kan köpas färdigfräst från boberg.. Men jag tror jag vill försöka passa in den i en Manner-stock av något slag.
Publicerat April 16, 200917 yr Kan verkligen valet av låda påverka precisionen i slutändan, eller är det andra variabler som gör att man väljer just en viss låda? Absolut, visst är det så men då det går att klämma till en M96:a så att den skjuter skrämmande bra rent tekniskt är det egentligen en förfelad tanke att börja på den vägen. Ett annat sätt att skriva det på är att att det går att tillskapa önskvärd precision från nästa alla lådor men att vissa är lättare/billigare än andra att arbeta med och få att skjuta väl. Det jag tycker är det viktigaste är ju kringvalen, stock, magasinstillval, montering av optik, trycke osv. Det är där som 700:an med andra kloner osv glänser, Win 70 är tydligen ok enkelt att få tag på grejer och sedan är det en fallande skala. För egen del hade ett löstagbart 10 skottsmag eller två till Min Sako 591 suttit som en klubba i bakhuvudet, men se det är det ingen som har som tillval. Tikka T3 verker Roedal har koll på och göra bra grejer för, samma sak med de moderna Savage systemen. Nu kanske jag är i ogjort vatten men för ett bygge är det såsom angivet av Exabit ovan, man väljer sina egna fallgropar i form av vad man börjar med och det är inte alltid som en befintlig pang/låda är den billigaste lösningen. /C
Publicerat April 16, 200917 yr Författare man väljer sina egna fallgropar i form av vad man börjar med och det är inte alltid som en befintlig pang/låda är den billigaste lösningen./C Jag hör dig.. har lite svårt att skiljas från den bara, av nån anledning Men helt klart, det går nog inte att få tag på delar för löstagbara magasin osv på en gammal Lakelander. En manner-stock borde jag kunna få på, med lite pill däremot.
Publicerat April 16, 200917 yr Jag har valt lådor efter vad jag har för krav på den färdiga bössan det lät väl enkelt och genialt Jag har ett bygge där kraven var en lätt bössa som kan skjuta Sakos 5,1grams kula den blev byggd på en Remington titan som är en lätt låda men alla remington delar passar. Nästa är min 6br den är byggd för toppjakt så jag valde en Remington VSSFII då den bössan är ganska optimal som jag ville få den, behövdes bara en ny pipa och trycke. Nu ska jag bygga en bössa för fältskytte och har krav på stadig låda för en lång och tung pipa och löst magasin som sväljer långa patroner samt vänster, det blev det en Tikka 690. Så det är bara att fundera vad man vill åstadkomma med bygget och vad slutprodukten får kosta så kan nog dem flesta smeder komma med goda råd. För jakt duger nog dem flesta lås men är kraven extrem precision duger inget standard lås Lakelander är fina lådor men har för mig lite för många udda lösningar för att kännas bra att bygga på.
Publicerat April 16, 200917 yr Författare Lakelander är fina lådor men har för mig lite för många udda lösningar för att kännas bra att bygga på. Helt klart udda lösningar på diverse detaljer =) Men jag vet å andra sidan inte hur avancerad jag har tänkt mig att vara med detta. Ny kolv blir iaf steg ett om jag inte hinner före med att facettslipa slutstycket Det blir nog ny pipa på, tids nog.. men kalibern kommer få vara den samma. //Ola
Publicerat April 16, 200917 yr Lite krångligt o få hem men Nr1 http://www.surgeonrifles.com/products/ Mvh.
Publicerat April 16, 200917 yr Författare Lite krångligt o få hem men Nr1http://www.surgeonrifles.com/products/ Mvh. Najs, men 10.762kr+frakt för en låda endast? Nja, lite över min prisklass =) en stock och en pipa på det så är vi uppe i 20-25 tusen.. men det skulle säkert bli en jäkligt fin bössa =)
Publicerat April 16, 200917 yr Då är Barnard ett billigare val. http://www.barnard.co.nz/4630/14462.html Stirra dig inte blind på vad en customlåda kostar, tänk på grundpriset på en typ Tikka och sen att smeden ska ha en viss slant att räta den. Då blir en custom rätt intressant prismässigt.
Publicerat April 28, 200917 yr Najs, men 10.762kr+frakt för en låda endast? Nja, lite över min prisklass =) en stock och en pipa på det så är vi uppe i 20-25 tusen.. men det skulle säkert bli en jäkligt fin bössa =) Det klart att det måste kosta lite för en riktig rigg så toppar du med en Zeiss 6-24x56 bättre blir det inte Mvh.
Publicerat April 29, 200917 yr Då är Barnard ett billigare val.http://www.barnard.co.nz/4630/14462.html Stirra dig inte blind på vad en customlåda kostar, tänk på grundpriset på en typ Tikka och sen att smeden ska ha en viss slant att räta den. Då blir en custom rätt intressant prismässigt. Ola! Mats har en fet poäng här faktiskt, exempelvis så ligger det en sketful å sleten (i kolven mm) Tikka M590 hos Kjell i Götene som han skall ha 6900 för när den i själva verket inte är värd mer än 2500 varav det bara är lådan som är nått att ha. Skall denna riktas upp och klackar skall slipas in mm så är du uppe i 3000kr minst til, i arbetskostnad. Frakter fram å tebax åker du givetvis på och då är det faktiskt jäkligt intressant med en customlåda då du inte behöver göra nått arbete på dom. Fet pipa skall ha styv låda annars flexar lådan. /Robban
Publicerat April 29, 200917 yr Najs, men 10.762kr+frakt för en låda endast? Nja, lite över min prisklass =) en stock och en pipa på det så är vi uppe i 20-25 tusen.. men det skulle säkert bli en jäkligt fin bössa =) Du får dra in på leksaker till frugan 1år sen är det klart :) Mvh.
Publicerat April 29, 200917 yr Författare Ola!Mats har en fet poäng här faktiskt, exempelvis så ligger det en sketful å sleten (i kolven mm) Tikka M590 hos Kjell i Götene som han skall ha 6900 för när den i själva verket inte är värd mer än 2500 varav det bara är lådan som är nått att ha. Skall denna riktas upp och klackar skall slipas in mm så är du uppe i 3000kr minst til, i arbetskostnad. Frakter fram å tebax åker du givetvis på och då är det faktiskt jäkligt intressant med en customlåda då du inte behöver göra nått arbete på dom. Fet pipa skall ha styv låda annars flexar lådan. /Robban Sant =) Jag bara spånar än så länge.. Svåraste hittills är som sagt att bestämma om jag ska skicka iväg lakelandern eller ej... =)
Publicerat April 29, 200917 yr Författare Du får dra in på leksaker till frugan 1år sen är det klart :) Mvh. Hahaha, ja jäklar.. det kanske skulle funka? =)
Publicerat April 29, 200917 yr Sant =)Jag bara spånar än så länge.. Svåraste hittills är som sagt att bestämma om jag ska skicka iväg lakelandern eller ej... =) http://www.valuta.se/currency/showgraph.as...rrencyid=436483 Valuta är hyfsad i kurs nu. Vill minnas att en Barnard kostar nånstans mellan 1000 och 1300 dollar, alltså ca 4600-6000. Moms och frakt tillkommer men frakten var inte dyr då jag kollade pris. Jämför det med att köpa en bössa för 3-4000:- slakta den och låta en smed räta upp lådan så har du nog kanske inte passerat men i alla fall tangerat det priset och har en sämre produkt. Vill inte alls sätta griller i huvet på dig
Publicerat April 29, 200917 yr +1 till Mats igen. Faktum är att det är bättre om du köper en skranglig gammal skitlåda för en hundring å sen låter smén räta upp skrället. Blir trevligare träffbilder för oss andra då.
Publicerat April 29, 200917 yr här finns lite intressant info om custom lås, tydligen någon som kan fixa en del lås till Sverige http://benchrest.com/forums/showthread.php?t=60762 Edit: Öppnar hemsidan 1maj spännande att se utbud och priser http://olesen-firearms.com/
Publicerat April 29, 200917 yr Författare +1 till Mats igen. Faktum är att det är bättre om du köper en skranglig gammal skitlåda för en hundring å sen låter smén räta upp skrället. Blir trevligare träffbilder för oss andra då. Mina träffbilder påverkas nog ganska lite av vilken bössa jag skjuter med är jag rädd, så än så länge kan du andas ut Men nu har jag kommit igång ordentligt med .22lr-träningen och det ger ju faktiskt lite resultat =)