Publicerat April 16, 200917 yr För att inte spamma sönder MKJ jaktdagbok skapar jag en tråd angående det här med skärpa/dådkraft. Många blandar ihop det här med skärpa OCH dådkraft så gjorde även jag till jag gjorde en mentaltest på min Wachtel och fick förklarat skillnaden. Skärpa. Förmåga att bli arg. Bedöms från "Visar ej" till "Kvarstående" i en sexgradig skala. Detta ord används ofta fel. Vi använder ordet skarp om en hund som visar viss dådkraft och försvarslust gentemot vilt. De flesta jakthundar har liten till måttlig skärpa vilket är ett avelsresultat. Just skärpa är en egenskap som en jakthund har mindre nytta av jämfört med till exempel en tjänstehund. En ställande hund med större skärpa och försvarslust kan också angripa friskt vilt, vilket naturligtvis inte är önskvärt. Dådkraft (mod). Förmåga att ta sig fram till retningskällan och att övervinna rädsla. Bedöms från "Minimal" till "Mycket stor" i en sexgradig skala. Detta är en egenskap som många jakthundar kan ha nytta av. Men med måtta. En hund med liten dådkraft behöver hjälp med att övervinna sina rädslor av en lugn och stadig förare. En älghund som har liten dådkraft kan avbryta jakten om älgen gör utfall mot den. En älghund med måttlig dådkraft parerar utfallet, men avbryter inte. En älghund med stor dådkraft står kvar vid älgens utfall vilket också kan vara det sista som den hunden gör i jordelivet. Alltså det vi eftersträvar är hundar med liten skärpa men med en viss dådkraft. \mats
Publicerat April 16, 200917 yr Håller med om att begreppen ofta blandas ihop. Kan själv irritera mig på det ibland. (fast jag är osäker på mycket och säkert säger fel jag med! ) Men visst är ämnet mentalitet intressant! En fråga - i vilken organisation har du gjort MT med hunden? Rasklubben, Brukshundklubben? *nyfiken* Tänkte ifall man har chans att göra det fast man inte har en bruksras... de prioriteras väl först i SBK, eller har jag fel?
Publicerat April 16, 200917 yr En intressant parameter är också hur vek hunden är. Vekhet missförstås ofta och att en vek hund anses dålig. Vekhet i dess sanna bemärkelse är egentligen förmågan att skapa minnesbilder. I fallet med älgen som gör utfall innebär det att hunden lär sig att inte stå kvar eller att vika åt sidan när den blir jagad av en gris istället för att springa rakt ifrån den.
Publicerat April 16, 200917 yr Klart smartare att ta det i en egen tråd! Precis som du säger så används det där med skärpa ganska slarvigt och ger många gånger ganska stor förvirring. Många gågner använder man begreppet "viltskärpa" och det är nog ännu mera förvirrande. Som jag skrev i tidigare tråd, så tror jag att man är lite farligt ute om man särskiljer ett eller två begrepp då man pratar egenskaper. Det krävs att man ser hur kombinationen av olika egenskaper för att få en fullständig bild. Jag tror att man kan använda dessa egenskaper för att se hur man ska fortsätta med sin träning av sin hund, men de säger inget om hur bra hunden är i skogen. Där emot så visar de hur just den här hunden reagerade på de olika momenten just den här dagen då den hade just de erfarenheterna den hade just den dagen den prövades.
Publicerat April 16, 200917 yr Författare Håller med om att begreppen ofta blandas ihop. Kan själv irritera mig på det ibland. (fast jag är osäker på mycket och säkert säger fel jag med! )Men visst är ämnet mentalitet intressant! En fråga - i vilken organisation har du gjort MT med hunden? Rasklubben, Brukshundklubben? *nyfiken* Tänkte ifall man har chans att göra det fast man inte har en bruksras... de prioriteras väl först i SBK, eller har jag fel? Vet faktiskt inte gjorde MT hos uppfödaren det ingick i valppriset. Vet inte om hon håller på fortfarande med detta. Men skicka ett mail så har hon nog koll på vilka som utför mentaltester. Dressyrgården Det var mycket intressant att göra testet och särskilt som Zorro funkade bra. Hade gärna gjort det med min Jämthhundsvalp, där tror jag det finns bra med dådkraft men mycket lite skärpa. \mats
Publicerat April 16, 200917 yr Vet faktiskt inte gjorde MT hos uppfödaren det ingick i valppriset. Vet inte om hon håller på fortfarande med detta. Men skicka ett mail så har hon nog koll på vilka som utför mentaltester.Dressyrgården Det var mycket intressant att göra testet och särskilt som Zorro funkade bra. Hade gärna gjort det med min Jämthhundsvalp, där tror jag det finns bra med dådkraft men mycket lite skärpa. \mats Är det en officiell bedömning? Okej, tack för länken, kanske mailar och frågar. Har själv gjort MH på min hund, men det visar ju andra saker.
Publicerat April 16, 200917 yr Kärt ämne och många skratt när en del blandar ihop begreppen, som under en dragtävling och den gamle räven berättar högt och brett att på upploppet då ser man vem som har den rätta dådkraften, Ett annat begrepp som kan tolkas fel är när man pratar om hunden är hård eller vek det är inte hur klen eller tuff den är utan hur fort hunden tar åt sig av olika händelser och lär sig vad som händer alltså en koppling till dess dressyrbarhet, en vek hund är lätt att lära men den tar också åt sig av oangenäma händelser. Nerverna tittar jag ofta på man vill inte ha en hund som tolkar situationer och händelser fel, inte helt ovanligt hos hundar som är lömska att nerverna är kass ihop med en konstig tillgänglighet. här tittar man på koncentration och kopplingsförmåga och även avreaktioner och kontrollen på hunden. När hunden jagar efter något så tittar man på hundens jaktkamplust hur hundne förföljer och griper, när det är stilla tittar man på den socialakamplusten hur hunden svarar på rektioner och bjuder upp till lek/kamp. Försvarslust så tittar man på hur hunden svarar på hot, vill den stå kvar och hur eller backar den, skärpan är hundens aggresiva signaler, morr, ragg, attityd i skallet.
Publicerat April 16, 200917 yr En parentes när det gäller hård/vek - alltså minnesbilder: Min vorsteh gick in i en hästhage 4 månader gammal, vi var ute och promenerade och jag tappade koncentrationen för en sekund... Eltråden tog på ryggen hans, "pang" sa det, och han skrek till av stöten. In i hagen bar det och där drog han glatt en repa på valpars nyfikna vis. På väg ut hände samma sak - tråden tog återigen på ryggen, "pang" sa det igen och hunden skrek till. Inte ska ni tro att han kopplade ihop obehaget med hagen, platsen eller något annat för den delen, han hade kunnat kräla under tråden en gång till om det behövdes. Det måste ju vara ett exempel på hårdhet!
Publicerat April 16, 200917 yr Det finns också det som kallas "dubbel hårdhet", det vill säga att en hund inte ens tar åt sig av POSITIVA återkopplingar. Att man kan ge en hund mat vid bordet och jycken inte lär sig tigga av det, för den kopplar inte sambandet. Kan vara otroligt värdefullt ibland, men är rätt så frustrerande om man nu hade hoppats på något annat än en 100% lydnadsimmun hund. Tro mig...
Publicerat April 16, 200917 yr Vicks- det där är enbart ras betonat, haft en slik hund som slickade på fallen tråd, inte en gång men många gånger, även om de är fina på alla sätt och så är det inte alltid så smarta. Jag som inte fullt så van hundperson uppskattar denna tråd oerhört. /Christian
Publicerat April 16, 200917 yr Vicks- det där är enbart ras betonat, haft en slik hund som slickade på fallen tråd, inte en gång men många gånger, även om de är fina på alla sätt och så är det inte alltid så smarta. Ja det kan nog hända, begreppet "träskalle" brukar jag använda. Den här hunden är dock ganska säkert att klassa som hård överlag. På gott och ont förstås! Tror många rutinerade människor skulle föredra lite vekare individer än den här men det är en gissning...
Publicerat April 16, 200917 yr PÅ tal om förmåga att skapa minnesbilder.. Hade en gång i tiden en strävhårsvorsther hane o en tysk jaktterrier hane samtidigt i hushållet... Väldigt rymningsbenägna, speciellt terriern som gärna åt sig genom mitt 2 meters träplank runt tomten. Satte 4 eltrådar på insidan o vorstehrn gick på en gång o alldrig mer närmare än 1 m från planket men Tyskfaen testade resten av sitt liv varje vecka om det va ström i trådarna...
Publicerat April 16, 200917 yr PÅ tal om förmåga att skapa minnesbilder..Hade en gång i tiden en strävhårsvorsther hane o en tysk jaktterrier hane samtidigt i hushållet... Väldigt rymningsbenägna, speciellt terriern som gärna åt sig genom mitt 2 meters träplank runt tomten. Satte 4 eltrådar på insidan o vorstehrn gick på en gång o alldrig mer närmare än 1 m från planket men Tyskfaen testade resten av sitt liv varje vecka om det va ström i trådarna... Det är ju så, det finns många vildsvinsrambojägare som skulle ge en på käften om man kallade deras garanterat-avfångande-friska-grisar-wachtelhundar veka... Jag får bara olust av veka (läraktiga) hundar, jag tycker att jag är helt okvalificerad att ha hand om sådana hundar. Bättre med en dubbelt hård autistisk bayrare, spelar inte någon roll när man gör fetfel eftersom det är glömt, borta och passerat efter 10 sekunder
Publicerat April 16, 200917 yr Det måste ju vara ett exempel på hårdhet! Eller också är han lite trög
Publicerat April 16, 200917 yr Han är mycket trög också ja! Där har man en nackdel i dressyren, det måste nästan bankas in i huvet om ni förstår vad jag menar, en komplex ras är Malinois de lär sig första gången och sen är det så i resten av livet, bra om det blir rätt men ett helsicke om det gick fel. Lättare att justera är då tröga hundar, man får nöta på och tragla ett tag men de är lika smidiga som en finlandsfärja och bryr sig lika mycket om det är lite motvind. Laikan kan vara både mjuk och hård, de lär sig ganska fort hur och varför men jaktlusten överbrygger attbgå vidare. Det finns inga självklara och svart vita fält, ibland kan det vara dådkraften och ibland nerverna, även stor portion motor kan överbrygga fel och brister samt mognad och rutin. Har man en halvduglig jycke som får lyckas så kommer den gå vidare som avelsdjur, tar man en hemmatrygg hund till okänd plats så blir det ett annat resultat, kan vara bra att tänka på om man köper en unghund.
Publicerat April 17, 200917 yr Härligt! då har du ju att jobba med Ja tur man är passionerat förtjust i det.
Publicerat April 17, 200917 yr Där har man en nackdel i dressyren, det måste nästan bankas in i huvet om ni förstår vad jag menar, en komplex ras är Malinois de lär sig första gången och sen är det så i resten av livet, bra om det blir rätt men ett helsicke om det gick fel.Lättare att justera är då tröga hundar, man får nöta på och tragla ett tag men de är lika smidiga som en finlandsfärja och bryr sig lika mycket om det är lite motvind. Ja det är nackdelar och fördelar som sagt, allt har sin tjusning. Själv gillar jag lite hårdare kaliber, visst får man nöta och banka många gånger men har hunden mycket glädje och arbetsvilja också tycker jag utmaningen är rolig. Skulle kanske ha svårare att hantera vekhet.
Publicerat April 17, 200917 yr Ja det är nackdelar och fördelar som sagt, allt har sin tjusning. Själv gillar jag lite hårdare kaliber, visst får man nöta och banka många gånger men har hunden mycket glädje och arbetsvilja också tycker jag utmaningen är rolig. Skulle kanske ha svårare att hantera vekhet. Aha.. så du gillar att banka och nöta? Jag har provat båda sorter och en vek hund är kanon att jobba med. Det innebär ju inte att hunden skulle funka sämre i skogen på några sätt. Sen är det ju frågan hur vi som förare kan läsa av och hatnera våra hundar och utifrån det anpassa sin träning. Där i ligger nog det svåra! Men som sagt.. att särskilja ett begrepp blir ju ganska fel och missvisande. Lite som om man skulle köpa en bil enbart beroende på hur växelspaken är utformad..
Publicerat April 17, 200917 yr Aha.. så du gillar att banka och nöta? Jag har provat båda sorter och en vek hund är kanon att jobba med. Det innebär ju inte att hunden skulle funka sämre i skogen på några sätt. Sen är det ju frågan hur vi som förare kan läsa av och hatnera våra hundar och utifrån det anpassa sin träning. Där i ligger nog det svåra! Men som sagt.. att särskilja ett begrepp blir ju ganska fel och missvisande. Lite som om man skulle köpa en bil enbart beroende på hur växelspaken är utformad.. Har bara provat på den sorten än så länge, kanske därför. Håller med dig, det ligger mycket i föraren!