Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Högt tryck?

Featured Replies

Publicerat

Haj alla laddande forumister.

Jag har nu provskjutit min första batch med ammo till 9,3X57an. Det jag reagerar på är att tändhattarna har pressats ut en aning på samtliga hylsor. Jag pressar in tändhattarna med laddpressen och sätter dem alltid en bråkdels mm under hylsbottennivån. Efter skott vid syning av hylsorna så ligger tändhattarna nu en liten aning över hylsbottennivån, inte tillplattade alls bara uttryckta en aning. Inga andra trycktecken vad jag kan se. 44,5Gr 202 till 18,5g Oryx är maxladdning enligt Norma med magnumtändhattar och 0,5Gr under maxladdning i Ladeboken med standardtändhattar, jag använder CCI200lr. Detta borde inte vara en allt för het laddning i en m98.

Laddar jag för hårt ändå?

Publicerat

För hård kalibrering skulle jag tro eller snarare det okända Husqvarnska "generösa" patronläget,

kontrollera dina hylsor för separation, med ett tillbockad gem på insidan och se sedan till att göra en mer anpassad kalibrering.

/C

Publicerat

Det normala är att tändhatten trycks ut bakåt tills den möter stötbotten när hatten "brinner av", men att hylsan mycket snart därefter också tänjs och trycks bakåt tills den också möter stötbotten. Därmed trycks hatten in på plats igen. Har man mycket svaga laddningar så trycks hatten bakåt, men hylsan följer inte med i nästa steg och man får vårt fenomen. Ju rymligare patronlägen, desto mer kan hatten förstås tryckas ut.

Jag får exakt samma fenomen i min 146:a, isynnerhet om jag inte ligger nära max. I min 146:a misstänker jag att kvaliteten på brotschningen av patronläget möjligen också spelar ett spratt i sammanhanget, men nu spekulerar jag bara. Hylsorna blir tydligt randiga av små, små grader i patronläget. Mycket mer än i något annat vapen jag ägt. Det bör rimligen göra att hylsan får svårare att röra sig bakåt, och att det krävs högre tryck för att så skall ske. Den klena halsen kan kanske också ställa till det, eftersom det borde ställa större krav på att hylsan har korrekt längd. Spekulerar igen...

Trycker man tillbaka bröstet blir det förstås, som Solna-Christian skriver, också lättare problem.

Publicerat
  • Författare

Låter som att det snarare är bössan än laddningen? Jag har ju inte tänkt på detta när jag skjutit jaktmatch, men då kontrollerar jag ju heller inte varje hylsa minutiöst efter varje smäll som man gör med de första ur en batch.

Jag borde alltså komma ifrån problemet om jag halskalibrerar? Men frågan är om det är ett problem? Om det är ett helt normalt beteende för en Hva 146 är det kanske inte ett problem. Men jag kan ju halskalibrera ändå när det är skjutet i min egen bössa. Det jag ville veta egentligen är ju om det är farligt men som jag tolkar er så är det inte det, och jag kan ju inte tro att det är en farligt het laddning.

Som Norma skriver: "Eftersom det inte finns någon tryckstandard för denna kaliber och att det förekommer många gamla vapen som fortfarande är i bruk, har vi begränsat oss till 3000 bar (43500 psi) som maxladdningar i våra laddata."

Det finns en liknande formulering i Ladeboken, och detta är den enda kalibern jag hittat hittils där inte Ladeboken har bra mycket högre maxladdning än Norma.

Det borde innebära att jag i min M98 borde kunna ligga på eller nära maxladdningar utan någon som helst risk för farligt övertryck.... eller...?

Publicerat

Jag lägger min röst på S-C förklaring rätt kalibrerad hylsa skall det bara finnas några hundradelars spel, så åker hatten ut mer är det för hård kalibrering.

Publicerat

Mycket möjligt... jag har aldrig varit med om ngt liknande, och jag halskalibrerar... inte extremt men ändå. Dock med helkalibreringsverktyget utskruvat; om det finns särskilda halskalibreringsverktyg i 9,3x57 lär de knappast vara billiga eller lätta att få tag på...

Publicerat

Markus!

Jag vill nog tro att Christian är på spåret... Har själv råkat ut för liknande å då vart det kalibreringen det hängde på.

Vad gäller halskalibrering så tillverkar Redding ett till dig på beställning och det kostar förvisso en peng men när man väl har det så har man det samt att hylsorna slits mindre, kan kalibreras fler ggr osv. I vissa fall kan man få lite trögare matning då hylsorna bibehåller kammarens mått och löper såvis aningens trögare.

Att bara halskalibrera med ett helkalibreringsverktyg är inget jag skulle rekomendera då verktyget är svarvat för att kalibrera hylskroppen också vilket hals/delkalibreringsverktyget inte är. Då kan man likväl helkalibrera istället, dock behöver man inte skruva ner verktyget såpass hårt att hylsbröstet trycks tillbaks.

Ta en spritpenna och märk halsen (behövs egentligen inte då man ser hurpass långt ned man kalibrerat halsen), skruva succesivt ner helkalibreringsverktyget tills sista tiondelen på hylshalsen förblir okalibrerad så vet du att bröstet inte trycks tillbaks.

/Robban

Publicerat
  • Författare

Tack för alla råd, och ganska samstämmiga också :D

Jag ska nog börja med att halskalibrera med helkalibreringsverktyget, problemet är att alla mina drygt 150 hylsor redan är helkalibrerade :lol: Jag får väl skynda mig att skjuta 150 smällar så jag kan ladda om :rolleyes:

Blir det inte bra då får jag väl överväga ett halskalibreringsverktyg.

• 2 weeks later...
Publicerat

Ett enkelt sätt att kolla om det är hylsorna som är för hårt kalibrerade är att bara sätta en tändhatt o skjuta av den utan kula o krut är det för stort headspace så kryper tändhatten ut . Detta hände mig när jag laddade till en blaser i 30-06 jag fick jätte platta tändhattar o blev lite tveksam till om det var höga tryck. Gjorde då som ovan o tändhatten satt då 0,3 mm utanför hylsbotten . Där kan man snacka om lite stort headspace..