Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Turkisk halvautomat - åsikter och fakta?

Featured Replies

Publicerat

Är det någon som har erfarenhet av Armsan halvautomater.

Är det hyfsat värde för pengarna eller är det ettsteg i fel riktning?

Läste att de tillverkar en modell för Mossberg SA20?

På ytan ser dom ju ut som alla andra så vitt jag kan se. Likhet med både Browning och S&W men det vet jag inte vad det har för bäring i verkligheten.

Tankar?

http://www.armsan.com/en/en_a612s.htm

Publicerat
Är det någon som har erfarenhet av Armsan halvautomater.

Är det hyfsat värde för pengarna eller är det ettsteg i fel riktning?

Läste att de tillverkar en modell för Mossberg SA20?

På ytan ser dom ju ut som alla andra så vitt jag kan se. Likhet med både Browning och S&W men det vet jag inte vad det har för bäring i verkligheten.

Tankar?

http://www.armsan.com/en/en_a612s.htm

Har haft ett par halvautomter genom åren har missat det här med vapen vård och dom har fungerat utan några problem hade en gammal Winchester som vi testade med att skjuta 250 skott med i följd det var inga problem. Men kvaliten på denna turk vet jag ej men känns som att det inte skulle vara några större problem skulle själv kunna testa denna.

Lasse

Publicerat

Är dom inte känsliga om man inte vårdar dom?

Har inte haft nån automat innan. De halv- och helautomatiska bössor som

jag använt i icke-jakt sammanhang har ändå krävt en hel del me gastryck

efter ett par hundra skott.

Publicerat

Nåväl,

Jag har beställt en sådan här A612S nu så inom ett par veckor så kan jag avge rapport på hur just denna turkiska

halvauto beter sig som ny i alla fall. Ska börja med att krossa lite lerduvor och experimentera med choker och känna

in den. Har ingen jakt planerad så det får bli rapport om vapnet som sådant.

Nån som har något bra tips på ammunition att börja med? 12/76 är förutsättningarna.

Vad säger ni, börja lågt och jobba sig uppåt i laddning?

Detta är min första privata hagelbrakare så var inte rädda för att säga det självklara! :lol:

/G

Publicerat
Nåväl,

Jag har beställt en sådan här A612S nu så inom ett par veckor så kan jag avge rapport på hur just denna turkiska

halvauto beter sig som ny i alla fall. Ska börja med att krossa lite lerduvor och experimentera med choker och känna

in den. Har ingen jakt planerad så det får bli rapport om vapnet som sådant.

Nån som har något bra tips på ammunition att börja med? 12/76 är förutsättningarna.

Vad säger ni, börja lågt och jobba sig uppåt i laddning?

Detta är min första privata hagelbrakare så var inte rädda för att säga det självklara! ;)

/G

Hej, alltid kul med nya bössor. får hoppas licensen och allt går smidigt sen då! ingen erfarenhet utav turkomater alls men hoppas att den laddar om med övnings ammunition. va gäller laddningar så tror jag först att du ska fundera över vad du ska skjuta.

(om du syftar på att hur du ska skjuta in den, så står det säkert i burksanvisning, vet exempelvis att Baikal MP153 ska skjutas in på ett speciell sätt, tror de var med övningsammunition)

ex

bana- 24 g, us7 stål

duva, mås, kråka, and- 28-32g us6 bly (stål om du ska skjuta vid havet eller liknande)

gäss- 36-42.5 g, us 5 bly

(jag jagar nästan enbart fågel)

de mesta funkar me 70 mm. men laddningar för större saker som gäss kan man ha 76mm. köpte Eley High flyer 67.5 mm. för att skjuta duvor etc på ca 40 m höjd. så storleken har inte alltid betydelse :D

inte über-erfaren, men är du tveksam, prata med vapenhandlaren och säg vad du ska skjuta så kan han med största säkerhet hjälpa dig med det.

mvh christian

Publicerat

Nu vet jag inte hur gasbössorna är men jag läste i någon bruksanvisning att rekylbössorna skulle skjutas in med en låda vanlig jaktplugg.. När jag kom till banan och skulle köra in min Comfort så var det grinigt folk där som inte tillät bly så det vart till att skjuta stål 24:or.. Har inte haft ngr problem med bössan för det.

Mvh!

Publicerat
Nu vet jag inte hur gasbössorna är men jag läste i någon bruksanvisning att rekylbössorna skulle skjutas in med en låda vanlig jaktplugg.. När jag kom till banan och skulle köra in min Comfort så var det grinigt folk där som inte tillät bly så det vart till att skjuta stål 24:or.. Har inte haft ngr problem med bössan för det.

Mvh!

Det var samma sak med min 391. Det ska finnas en rekomendation från Beretta som säger ett visst antal jaktplugg. Jag gick direkt på 24 gr bly (RIO Winner) och av första 25 asken hade jag några "skorstenar" där hylsan blir sittande halvägs ut i utkastet.

Efter det har den aldrig krånglat på snart 2000skott. Inte en missad omladdning, inte en klick. Log lite smått när en av de dyra vapenhandlarna motiverade att han sålde Steel max för 2.50 med att skiten som ex RIO och Gamebore bara klickar o inte laddar om. Sen har väl de på billiga gatan Steelmax för 1.56 om jag inte har fel heller.

2ggr har jag i förebyggande syfte tagit isär regulatorn och gjort rent och rensat gasportarna. De packas ju ihop av smälta plastrester från förladdningarna.

Men man kan ibland läsa om de som får skjuta mycket och väl innan bössan laddar om prickfritt.

Mikael

Publicerat

Mvh!

Köpte en Beretta ES 100 för ett par veckor sen, står inget i manualen om inskjutning med jaktskott. Blev några "skorstenar" bland de första askarna 24 gram, men nu verkar det gå hur bra som helst.

Publicerat

På min Beretta (gasomladdad) så står det inget heller men när man surfar på "Beretta 391 reloading" eller dylikt så kan man läsa på en del amerikanska forum att de får den rekomendationen. Jag vill minnas att någon faktiskt hade en online länk med en inskjutningsinstruktion på Urikorna där man rekomenderade tyo 200 tyngre jaktplugg innan man gav sig på 24 grammarna.

Men jag tror att det är någon form av "försäkring" mot reklamationer när det är lite pissiga ytor o grader som behöver nötas in.