Publicerat April 18, 200917 yr Hej! Jag skulle vilja köpa lite snitthår till min L.A.S.A pärm den är helt tom! jag behöver snitthår från rådjur, älg vuxen och kalv samt vildsvin. Har Mikael Thams snitthårs bild av svinet. Har kollat runt lite men det är svårt att få tag på hår nu när det inte jagas. Tacksam för hjälp Patrik
Publicerat April 18, 200917 yr Gris jagas väl iofs. Men ta kontakt med de som fixar trafikeftersöken där du bor. Bör gå att få bli vid en del smått o gott.. Fast många är nog helt ovetande om vad snitthårsboken är för nått o en del anser det vara snobberi o överkurs... Själv tycker jag det kan vara stor hjälp vid ett eftersök. Mest till o bedömma om man har lämpligt hundmaterial till aktuellt eftersök. Om det är läge o gå på direkt eller vänta osv. Har man tillgång till de så att säga "bästa" som man kan uppbringa då kan de kanske kvitta va man hittar för hår. Blir lixom ändå att spåra o ev släppa löshund när det hettar till. Har man tillgång till förhållskyttar så är det nästan alltid bra o ställa ut. Har själv ett par snitthårsböcker men används sällan numera. Håren är för gamla i min böcker. Sånt ska ju bytas ut nån gång. Ska man då ha älg, rådjur, vildsvin, kronhjort, dovhjort o ungdjur o gamla o vinter o sommar.. Mycke hår blir de Men ack så nyttigt!
Publicerat April 22, 200917 yr Det här var något helt nytt för mig... Vad menas med en snitthårsbok??
Publicerat April 22, 200917 yr En referensbok med hår från vilt, rå svin dov kron älg som är representativt för den kroppsdel där det är taget från, gör det enklare att avgöra om det ljusa luddet på skottplatsen komer från buk eller ben, skuldra eller röv, som flugbindare har jag en pågående referensbok med olika färger på dubb och bindstråds kombinationer, motsvarande tanke. Förresten amerikanska bågjägare är stora på det här med hår. /C
Publicerat April 22, 200917 yr Okej!!! Då har man lärt sig något nytt!! och vettigt dessutom!! tackar!!!
Publicerat Juni 30, 200916 yr En referensbok med hår från vilt, rå svin dov kron älg som är representativt för den kroppsdel där det är taget från, gör det enklare att avgöra om det ljusa luddet på skottplatsen komer från buk eller ben, skuldra eller röv, som flugbindare har jag en pågående referensbok med olika färger på dubb och bindstråds kombinationer, motsvarande tanke. Förresten amerikanska bågjägare är stora på det här med hår. /C Har du testat att knyta flugaor av buffelpäls ? Pannluggen från bisonoxen...? JAG HAR !!!
Publicerat Juni 30, 200916 yr Jag tror att det är ett helt annat kapitel i livets bok, jag har nog bundit flugor på nästan alla former av tillgängligt hår, hade ett tag ett tag en rödhårig flickvän, otrolig fina små kläckare jag band med bidrag från henne. Exempelvis vill säga. /Christian