Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur höga bygger ni era vak kojor till vindsvinen?

Featured Replies

Publicerat

N måste jag bygga en koja att krypa in i närjag ska vaka gris.

Det funkar för dåligt att bara sitta i ett gömsle eller under en gran :D

Har nu hört lite olika teorier så jag slänger ut frågan här.

Hur högt över marken bygger ni era vakkojor?

Jag är i valet o kvalet om jag inte ska höja upp den till ca 2 m över marken, allt för att minimera risken att min vitring kommer ner över åtlen.

Jag har ca 30 m till spridaren så jag vill inte ha för högt så jag skjuter i för brant vinkel.

/Lasse

Publicerat

Kan du bygga kojan tät så funkar ett avvittringsrör skitbra.

Men se till att vetilationen funkar, ännu mer viktigt om du ska ha någon värmekälla i kojan.

En ventil i botten o så ett långt rör som leder ut luften högt över marken.

Har sett bilder där man leder ut luften i ett mjukt avloppsrör som hissats upp 10-12 m i ett träd.

Men man behöver ju ett tätt fönster som ljudlöst går att öppna oxå.

Annars så drar nog luften ut genom luckan.

Publicerat

Nu är ju inte jag den mest erfarne åteljägaren :D så jag ska låta bli att komma med byggtips.

Men det här med vittring över åteln är rätt intressant.

Kompisen har en åtel som han besöker några gånger per vecka för att fylla på.

Det intressanta är att om han sitter själv och vakar så kan han gå ut ur kojan och lysa på grisarna utan att de reagerar, de bara äter vidare även om vinden ligger rätt mot dem.

Men däremot om jag eller någon annan är med honom så är grisarna jävligt försiktiga, de står nästan aldrig still och är bara ute vid åteln korta stunder.

Kan inte annat än konstatera att de är vana vid att hans vittring finns vid åteln.

Publicerat

Svårt att säga hur högt tornet ska vara....bättre att se till hur marken ser ut. Ligger det i en sluttning följer vinden sluttningen oxå.

Men vi har flera torn som är bara 2m upp till golvet och de funkar kanon. Sen har vi torn som har 3-5m som funkar riktigt bra också. Nackdelen är att det blir blåsigt som fan när man kommer upp. Och de är ingen garanti att du inte lägger vittringen i marken heller.

Ja fast ibland spelar det ingen roll hur du bär dig åt, ut kommer grisarna iaf. Haft vinden hundra % rätt och ändå har grisarna tvekat och gått därifrån.

Ibland har jag ställt mig med bilen 10 meter från vaktornet och grisarna stått ute på åtlen (50m från tornet), pinkat vid stegen och sen klättrat upp och ändå har grisarna stått kvar och smaskat, bara sikta in sig på en gris och skjuta. Trotts att man har varit ljudlig, lagt vind rakt på dem. Helt ofattbart hur inkonsekvent det kan vara.

Så det beror mycket på hur pass lugna grisarna känner sig.

Publicerat

Med tanke på ämnesrubriken så förstår jag att du är orolig :lol::D

Ska precis som du bygga lite framöver och vi kommer att satsa på att få upp kojorna på ca 2m då vi också har korta håll - ca 20-30 m - fram till spridaren. Tror det komme vara en bra kompromiss mellan avstånd och vinkel men de får nog inte vara högre!

//K9

Publicerat

Våran koja är ca 2,5 meter hög till bottenplattan och står 45 meter från åteln. Vi har ingen lucka utan kör med helt öppen glugg och det fungerar hur bra som helst.

Publicerat
  • Författare
Med tanke på ämnesrubriken så förstår jag att du är orolig :D;)

Ska precis som du bygga lite framöver och vi kommer att satsa på att få upp kojorna på ca 2m då vi också har korta håll - ca 20-30 m - fram till spridaren. Tror det komme vara en bra kompromiss mellan avstånd och vinkel men de får nog inte vara högre!

//K9

Tänk vad lätt det blir lite fel :(

Jag har märkt att vildsvinen reagerar när någon annan en jag varit framme vid spridaren. ofta när jag haft med mig någon så kommer inte grisarna fram den natten, men har jag varit där själv så är det inga problem.

Fick ett samtal nu från en vän som hade telestolpar liggande. De får bli ben, ca 1,5 meter långa.

/Lasse

Publicerat
Kan du bygga kojan tät så funkar ett avvittringsrör skitbra.

Men se till att vetilationen funkar, ännu mer viktigt om du ska ha någon värmekälla i kojan.

En ventil i botten o så ett långt rör som leder ut luften högt över marken.

Har sett bilder där man leder ut luften i ett mjukt avloppsrör som hissats upp 10-12 m i ett träd.

Men man behöver ju ett tätt fönster som ljudlöst går att öppna oxå.

Annars så drar nog luften ut genom luckan.

NS, jag tror det är mina kojor du sett bilder på. ;) Funkar klockrent i alla vindar!

avvi..JPG

Publicerat
NS, jag tror det är mina kojor du sett bilder på. <_< Funkar klockrent i alla vindar!

avvi..JPG

Jupp!

O så säger de att längden inte har någon betydelse.. B)

Publicerat
  • Författare
NS, jag tror det är mina kojor du sett bilder på. B) Funkar klockrent i alla vindar!

avvi..JPG

Å fy satan vilken snabel <_<

Jag gjorde det lätt för mig, tog traktorn o hämtade ett snabb byggt torn som bara stod o skräpade.

Körde bort det till åteln och lyfte in det mellan en flock med granar som är ca 4m höga.

Därefter svepte jag in det i cammo nät.

Bild kommer..

Nu sitter jag i alla fall bra, även om jag släpper en del vittring så är det klart bättre en att sitta på marken och jag köpte mig själv lite tid så jag kan bygga en bättre koja utan att stressa.

Kl 22,00 ca smäller det nog. ^_^

/Lasse

Publicerat

Nu har du snart inga fler ursäkter för att inte skjuta första grisen Lasse <_<

Publicerat
  • Författare
Nu har du snart inga fler ursäkter för att inte skjuta första grisen Lasse :P

Nej jag vet B)^_^

Men jag kommer ju inte åt dom. Jag får snart sitta en hel natt bara för att vara söker på att jag ska komma i rätt tid.

I går kväll/natt när lill svågern åkte hem så gick det över en stor gris 500 meter från min åtel i den riktningen, en kvar senare var den framme på åteln enligt kameran.

Om det lilla svinet bara hade haft förstånd nog att ringa mig så hade det varit klart nu <_< Kanske.....

/Lasse