Publicerat April 19, 200917 yr Är det någon vänlig själ som kan upplysa om vilka sjukdomar man skall vaccinera mot och när? Tack på förhand
Publicerat April 19, 200917 yr Är det någon vänlig själ som kan upplysa om vilka sjukdomar man skall vaccinera mot och när?Tack på förhand Står inte det på baksidan av stamtavlan? Första är ju vid 12 v ålder om jag inte minns fel men jag minns inte mot vad!
Publicerat April 19, 200917 yr 12 veckor - parvo, valpsjuka, kennelhosta 1 år - parvo, valpsjuka, kennelhosta Därefter: Kennelhosta - varje år Parvo - vartannat år Valpsjuka - upp till vart fjärde år
Publicerat April 19, 200917 yr Författare Står inte det på baksidan av stamtavlan? Första är ju vid 12 v ålder om jag inte minns fel men jag minns inte mot vad! Stamtavla, vad är det för nåt? Här kör vi korsningsjyckar 12 veckor - parvo, valpsjuka, kennelhosta1 år - parvo, valpsjuka, kennelhosta Därefter: Kennelhosta - varje år Parvo - vartannat år Valpsjuka - upp till vart fjärde år Perfekt, tack Jämta - precis vad jag sökte!
Publicerat April 19, 200917 yr Stamtavla, vad är det för nåt? Här kör vi korsningsjyckar Ok! Det var en sådan jycke!
Publicerat Juni 7, 200916 yr Jag tog kopoven till veterinären för hans ettårs-vaccination i förrgår (han har fått Nobivac Dhippi Vet, en gång som valp, en gång efter att vi hade hämtat honom och så nu) men vi har inte fått någon info om framtida vaccinationer, vilket vi fick förra året. Vad hjälper ovan nämnda vaccination emot? Ska han fortsätta vaccineras med detta varje år? Bör han vaccineras mot något annat och i så fall vad?
Publicerat Juni 7, 200916 yr Jag tog kopoven till veterinären för hans ettårs-vaccination i förrgår (han har fått Nobivac Dhippi Vet, en gång som valp, en gång efter att vi hade hämtat honom och så nu) men vi har inte fått någon info om framtida vaccinationer, vilket vi fick förra året.Vad hjälper ovan nämnda vaccination emot? Ska han fortsätta vaccineras med detta varje år? Bör han vaccineras mot något annat och i så fall vad? DHPPi är en vaccinationsmix som skyddar mot: D = Distemper, valpsjuka H = Hepatit och skyddar mot den smittsamma leversjukdomen P = Parvovirus Pi = Parainfluensa, i dagligt tal kennelhosta Problemet med kennelhosta är väl bara att det är minst lika vanligt med bakteriell kennelhosta som virusburen kennelhosta och vaccinet funkar ju bara för den virusburna varianten då det ju tyvärr inte går att vaccinera mot bakterier. Fortsättningsvis ska/kan nu Kopoven följa den vaccinationsplan som Jämta så riktigt redan meddelat oss.
Publicerat Juni 7, 200916 yr DHPPi är en vaccinationsmix som skyddar mot:D = Distemper, valpsjuka H = Hepatit och skyddar mot den smittsamma leversjukdomen P = Parvovirus Pi = Parainfluensa, i dagligt tal kennelhosta Problemet med kennelhosta är väl bara att det är minst lika vanligt med bakteriell kennelhosta som virusburen kennelhosta och vaccinet funkar ju bara för den virusburna varianten då det ju tyvärr inte går att vaccinera mot bakterier. Fortsättningsvis ska/kan nu Kopoven följa den vaccinationsplan som Jämta så riktigt redan meddelat oss. Detta må vara en korkad fråga, men men: behöver även vuxna hundar vaccineras mot valpsjuka? Dessa hundar bor inte på kennel och träffar sällan andra hundar. Påverkar det mot vad och hur ofta de ska vaccineras?
Publicerat Juni 7, 200916 yr Detta må vara en korkad fråga, men men: behöver även vuxna hundar vaccineras mot valpsjuka?Dessa hundar bor inte på kennel och träffar sällan andra hundar. Påverkar det mot vad och hur ofta de ska vaccineras? Nä, det finns inga korkade frågor! Namnet är ju lite missvisande men det handlar om en virussmitta som kan drabba såväl vuxna hundar som valpar och även om man inte vistas med sin hund i särskilt utsatta miljöer så är det inte att rekommendera att underlåta att vaccinera. Att det heter valpsjuka kan förstås bero på att det är vanligast att unga individer utvecklar sjukdomen genom sin brist på eget utvecklade antikroppar. Sjukdomen är dödlig och förloppet är både utdraget och smärtsamt så lite valpsjukesoppa vart 4:e år för ett par hundringar är väl investerade pengar. I Sverige är sjukdomen tack och lov ganska ovanlig mest tack vare att vi är duktiga att vaccinera och sköta om våra hundar. Om man av t.ex ekonomiska skäl vill spara in på vaccinationskostnaderna så är det mycket bättre att slopa kennelhostevaccineringen, dels för att den bara fungerar på i genomsnitt hälften av sjukdomsutbrotten då de är bakteriella, dels att kennelhosta inte är dödligt och hunden är frisk och fin igen efter ett par veckors vila.
Publicerat Juni 8, 200916 yr Då vi ändå är inne på förebyggande åtgärder för våra hundar tänkte jag passa på å fråga hur avmaskningsschemat ser ut också? Alltså, hur ofta avmaskar ni era vovvar och med vad.
Publicerat Juni 8, 200916 yr man ska avmaska en valp ca 1 vecka före första vaccinationen (12 v.) sedan ska man inte avmaska om man inte misstänker mask.
Publicerat Juni 8, 200916 yr Då vi ändå är inne på förebyggande åtgärder för våra hundar tänkte jag passa på å fråga hur avmaskningsschemat ser ut också?Alltså, hur ofta avmaskar ni era vovvar och med vad. Har aldrig gjort det, han var vaccinerad som valp hos uppfödaren och hittills har det inte varit några parasitmisstankar.
Publicerat Juni 8, 200916 yr man ska avmaska en valp ca 1 vecka före första vaccinationen (12 v.) sedan ska man inte avmaska om man inte misstänker mask. Sedär...vissa rekommenderar varje halvår...intressant att höra hur andra gör!
Publicerat Juni 8, 200916 yr Sedär...vissa rekommenderar varje halvår...intressant att höra hur andra gör! Ja det finns olika skolor kring det där. Tror dock merparten av veterinärer senaste åren blivit mer återhållsamma med avmaskningsmedel, det finns en allmän rädsla för resistens både i djur- och humanvården.
Publicerat Juni 13, 200916 yr Ja det finns olika skolor kring det där. Tror dock merparten av veterinärer senaste åren blivit mer återhållsamma med avmaskningsmedel, det finns en allmän rädsla för resistens både i djur- och humanvården. Det stämmer bra det - det är ju det överhängande hotet mot all sjukvård. Till saken hör ju att utvecklingen av nya läkemedel stannat av pga stora inv. kostnader och dålig förväntad vinst. Så vi måste vara restriktiva med de medel vi har. Är man lagd åt "avmaska-varje-år" hållet så är det minst dåliga att i alla fall variera sig vad gäller medlets aktiva substans. Då har man i alla fall gjort vad man kunnat för att undvika resistens, även om ingen behandling i sig är bättre. Själv avmaskar jag end. vid förekomst - har funkat i alla år. Fortfarande kan man ju köpa hund- och kattmedel på apotek, men hästavmaskning blev receptbelagt för nåt år sedan. Användningen, liksom smittläget har gått ner efter detta påbud och vi veterinärer skriver inte ut något förrän ägare uppvisat resultat från avföringsanalys. Kanske något att implementera på hund? Vi får väl se...
Publicerat Juni 13, 200916 yr Roligt som uppfödare att behöva ha recept varje valkullarna ska avmaskas, fast alltid är det någon som tjänar på det Rent allmänt så tycker jag fler och fler slutar upp med att avmaska "på rutin" = mkt bra